• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Intressant rättsfall om överviktsböter

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

200kg=200 liter fukt??
Låter väldigt mycket!

helt klart intressant resonemang, synd man inte kontrollvägt med tom vagn resp lasten löst på "krönt" våg.

Antar ändock att man vägt på en kontrollstation, mobila vågar används väl inte längre?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Jo visst används mobila vågar fortfarande, har nyligen fått i yrket äran att prova dom. (Busshållplatsen vid Järvakrog, G:a E18, väst), dom finns och används.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Intressant med fuktmätningen som skall ske för att upprätthålla garantin på vagnen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Om det er den gamle konstruksjonen med trevirke, skumisolasjon, "papir" innside og rugleplate utvendig - da er 200 kg fukt i veggene meget mulig. Skulle tro vognen knapt ble regnet som fuktskadet om dette var jamt fordelt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

200kg=200 liter fukt??
Låter väldigt mycket!

helt klart intressant resonemang, synd man inte kontrollvägt med tom vagn resp lasten löst på "krönt" våg.

Antar ändock att man vägt på en kontrollstation, mobila vågar används väl inte längre?

6st. "vågplattor" brukar de ha med sig i trafikbilarna
 

Bilagor

  • polis1.jpg
    polis1.jpg
    253 KB · Visningar: 26
  • Polis2.JPG
    Polis2.JPG
    934,6 KB · Visningar: 3

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Det intressanta här är att tingsrätten tolkat överlastning som ett uppsåtsbrott och friat den som trott sig gjort rätt (eg lastat efter vad som stått i papperna).

Hävdar man att man inte hade anledning att tro något annat än att uppgivna vikter stämde så ger det med hänvisning till rättsfallet relativt stora chanser att klara sig undan, första gången.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Tyvärr har domen inget större värde eftersom det är en tingsrättsdom, om utslaget skulle bli detsamma i hovrätten så är det intressant.

MVH

Stig
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Jo visst används mobila vågar fortfarande, har nyligen fått i yrket äran att prova dom. (Busshållplatsen vid Järvakrog, G:a E18, väst), dom finns och används.

Du ser ut att vara polis? Vad är felprocenten på övervikt mellan fria och fälla i ditt team? Går inte att hela tiden åka och väga hb:n eller husvagnen. Om jag har ex lastvikt 660 kg och lastar 66 kg över alltså 10% - är det ok eller kommer botblocket fram? Om det finns detta vågkrav så bör man isf ställa ut flera kontrollerade vågar av rimligtvis staten så vi vanliga människor har en chans annars blir det bara en byråkrati regel som går ut på att tjäna pengar, vilket de naturligtvis är redan :confused:.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Du ser ut att vara polis? Vad är felprocenten på övervikt mellan fria och fälla i ditt team? Går inte att hela tiden åka och väga hb:n eller husvagnen. Om jag har ex lastvikt 660 kg och lastar 66 kg över alltså 10% - är det ok eller kommer botblocket fram? Om det finns detta vågkrav så bör man isf ställa ut flera kontrollerade vågar av rimligtvis staten så vi vanliga människor har en chans annars blir det bara en byråkrati regel som går ut på att tjäna pengar, vilket de naturligtvis är redan :confused:.

Tyvärr , jag är inte polis (men jag skulle blivit en grymt duktig , hatad men duktig om jag valt det yrket:D ) jag är en sån där yrkeskriminell som dom jagar skiten ur för minsta lilla misstag , en månadslön försvinner snabbt om man råkat köra någon minut för länge, eller missat att efternamnet måste stå före förnamnet , dvs jag kör Lastbil...
Vi brukar klara oss om från böter men får en uppläxning om vi råkar ligga 1% över, jag får med full tank lasta 39735kg på mitt ekipage, det innebär att jag med massor av tur, om jag har 400 kg och om sheriffen har en bra dag(dessa måste ske samtidigt) så KAN jag slippa undan med en "LÅT GÅ FÖR IDAG, MEN ...tusen ord ur ett elakt ansikte...ALDRIG IGEN"

Vikten är mitt ansvar att hålla koll på, och dom skiter fullständigt i mina förklaringar eller hur många gånger jag kontrollerat vikten, det är deras vågar som gäller...
Skulle dom stoppa mig med 10% överlass, då skulle jag nog i riktig DDR-anda avrättas vid vägkanten.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Ok Stefanjennie :). Då tror jag nog husbilsåkarna har det bättre :). Läst om 5 - 10 % tolerans. Måste kolla upp det.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Yrkestrafiken har ju lite högre krav ställda på sig, framförallt förväntas de kunna sina vikter...(vilket man får hoppas) ;)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Synd att kraven på förarutbildningen är så olika. På vissa håll kan man köpa förfalskade körkort och slippa straff i svenska rättssystemet. Gäller troligen bara de som ej har svenskt medborgarskap.:mad:
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Synd att kraven på förarutbildningen är så olika. På vissa håll kan man köpa förfalskade körkort och slippa straff i svenska rättssystemet. Gäller troligen bara de som ej har svenskt medborgarskap.:mad:
Och så får man 37.000 i skadestånd,kan bara hända i d här Landet
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Hörde att en som inte hade behörighet att framför tung lastbil friades i domstol i Sundsvall! Undrar hur motiveringen löd? Sådan ska man möta på vägen????
Kanske ett fiskekort där D står för di domen swedese?:msn_angry:
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Föraren som friades i Sundsvall har behörighet för att köra tunga fordon. Men för att få arbeta i eu så köper man pass, körkort, färdskrivarkort, ykb och behörigheter för adr-transporter i ett eu-land så kommer man åt en arbetsmarknad för att tjäna sitt dagliga bröd, dock till en ersättning långt under vad vi skulle tänka oss att sälja vår tid, våra kroppar och kunskaper för.

Försvaret var i stort sett att föraren påstods sig ansökt och köpt id-handlingar av en till uppträdande och utseende myndighetslik person i ett eu-land. Det kunde inte åklagaren överbevisa och därmed föll punkten att föraren haft vetskap om att id-handlingarna var falska.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Förstör nu inte detta för husbilister intressanta husbilsämne genom att låta den handla om yrkestrafiken, det är det för intressant för. Föreslår att diskussionen om yrkestrafiken flyttas till egen tråd.
 

Bilagor

  • ot.gif
    ot.gif
    9 KB · Visningar: 1.256
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Intressant rättsfall om överviktsböter

Helt rätt!
Men för den skull vil jag inte möta en förare som inte kör lagligt oavsett om det är en husbil eller lastbil!
Tron att han köpt lagliga papper? men tro det ska man göra i kyrka?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen