• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OT Fråga om takmaterial villa

F

F.d. 52943

Guest
Finns här någon takläggare/byggare som kan svara på några takfrågor?
Vår dotter bor i ett funkishus från 40-talet med sadeltak med låg takstol/lutning. Idag finns det betongpannor som behöver bytas ut. Med tanke på den låga lutningen funderar dom på alternativa material - Papp, plåt....? Huset är så högt att taket inte syns från tomten/gatan - bara skorstenarna.
Tacksam för input om livslängd, underhållsbehov, kostnadsläge mm.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Plåt 7 grader annars papp. Plåt håller mycket längre.
//
Skoogis

OBS: Bandtäckning alltså falsad
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Vid låg taklutning, är bandtäckning allra bäst. Kanske lite dyrare, men problemfritt i minst 50 år. Se till att ventilationen i nock fungerar, annars ruttet på några år. Superviktigt. Lika viktigt en bra plåtslagare, som ser till att dubbelfalsningen blir riktig överallt, missar det någonstans, suger det in vatten.
Är bandtäckning gjord på rätt sätt, utan missar vid dubbelfalsningen, kan taket vara nästan plant. Har sett 70 år gamla tak som håller tätt.
Lycka till.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Jag använde Plannja 40 när jag byggde mitt husbilsgarage för några år sedan. Mitt tak lutar 5 grader och profilen är godkänd för taklutning ner till 3,6 grader. Går att beställa i längder upp till 12 meter. Har för mig att plåten kostade ca. 16000 kr för 75 kvadratmeter. Lätt att montera.

Plannja 40
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Ett bandtäckt tak med fina dubbelfalsar är också väldigt snyggt. Innan täckning så måste man kolla undertaket som bör vara gjort med takpappstäckt råspont för att få bärighet. Finns det ingen yrkesutbildning för plåtslagare i närheten där sonen bor? Sådana brukar ta åt sig arbete som övningsobjekt. Bra kvalitet & priset brukar vara tilltalande.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Vill rekommendera takshingel,typ Finns i olika typer men Kuttet är ett praktiskt och vackert tak. Ta bara bort allt tegel och läkt och papp. Lägg på ny papp och lägg bara på takshinglet. Lätt att göra själv och dessutom självvulkande. Garanterat tätt och fint att gå på. Har haft det på flera hus
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Hänvisar till inlägg 4.
Skulle själv aldrig lägga profilerad plåt på för liten taklutning. Vid en halvmeter blötsnö på taket, rinner vattnet nästan lika långt upp som snödjupet och pressas in mellan överlappskarvar i sida och ås. Vid bandtäckning, dubbel falsas både sidor och ås och det blir helt vattentätt, om det är rätt gjort.
Om man ska byta tak, är det självklart att man river av den gamla pappen och kontrollerar att inte taket fått vattenskador någonstans, som då åtgärdas. Man byter naturligtvis ut pappen, då den ska hålla 50 år. Om man inte byter pappen, som är torr och kanske håller ett par år till och sedan krackelerar, då står man åter på ruta ett.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Hej
Är du säker på at det är betongplattor. På 40 talet var det annars tegelpannor som gällde.
Dom stoppar ju i 100 år.
/vidhem
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Hej
Är du säker på at det är betongplattor. På 40 talet var det annars tegelpannor som gällde.
Dom stoppar ju i 100 år.
/vidhem
Det står att HUSET är från 40-talet. Det betyder inte att taktäckningen är från samma tid.
Lertegel har en längre livslängd än betong. Sällan beväxning på lertegel. Betongmaterial förfaller redan från dag ett p.g.a. karbonatisering.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Takpannor lägger man aldrig under 21 graders taklut. Efter några år kommer mossa att växa vid ändan av takpannor och dämma upp vattnet. Det är inte många som tar bort denna mossa.
Lertegel flisar sig spricker och blir tunnare med åren och håller inte nämnvärt längre än betongpannor.
På låga taklut kan man lägga papp, men det förutsätter att man gör om det vart tionde år. Missar man riskerar man rötskador på råspont och takstolar. Takpapp är även känsligt för mekanisk påverkan, tex takskottning.
Mitt tips är bandtäckning, man kan gå upp på taket var tionde år och kolla så man inte fått någon rostskada, efter snöskottning och i så fall måla på detta stället lokalt, för övrigt kan man glömma taket i 50 år
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Hej
Är du säker på at det är betongplattor. På 40 talet var det annars tegelpannor som gällde.
Dom stoppar ju i 100 år.
/vidhem

Tror det är betongpannor. Behöver bytas oavsett, enligt tillträdesbesiktningen.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

Takpannor lägger man aldrig under 21 graders taklut. Efter några år kommer mossa att växa vid ändan av takpannor och dämma upp vattnet. Det är inte många som tar bort denna mossa.
Lertegel flisar sig spricker och blir tunnare med åren och håller inte nämnvärt längre än betongpannor.
På låga taklut kan man lägga papp, men det förutsätter att man gör om det vart tionde år. Missar man riskerar man rötskador på råspont och takstolar. Takpapp är även känsligt för mekanisk påverkan, tex takskottning.
Mitt tips är bandtäckning, man kan gå upp på taket var tionde år och kolla så man inte fått någon rostskada, efter snöskottning och i så fall måla på detta stället lokalt, för övrigt kan man glömma taket i 50 år
Mitt lertegeltak från 1937 är fortfarande helt perfekt:)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: OT Fråga om takmaterial villa

På min fars tak har jag bytt ganska många pannor. De flesta pannor är fnasiga. En del var spräckta i dalen, de låg så tätt att det inte syns nerifrån, men allt vatten uppifrån åsen och ner till den spräckta pannan rann in här. Rejäl skada på råspont och takstol. Öppen vind gjorde det förhållandevis lätt att reparera skadan. Detta taktegel lades efter andra världskriget, jag tror 1948. Jag har gått igenom taket varje år och bytt kanske 15-20 pannor varje gång, för att slippa lika många rötskador. Nu är min far borta och huset sålt, så nu är detta problem ur världen för mig.
 
Toppen