• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägning vid Registreringsbesiktning

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Hej.

Vilken erfarenhet har ni som importerat husbil av hur vägningen går till vid registreringsbesiktningen, kontrolleras det att dieseltanken, vattentanken och gasolflaskan är fyllda ?, då detta skall ingå i tjänstevikten, det är ju intressant att få en så låg tjänstevikt som möjligt då det ger en högre lastvikt med tanke på att eventuella överlastböter baseras procentuellt på lastvikten.

Är det kanske bättre att väga på en vågstation innan man åker till registreringsbesiktningen ?

Eller sker ingen vägning förlitar man sig på uppgifterna i CoC dokumentet ?

//Kjell
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Mina erfarenher de senaste åren är att man går efter vikten i CoC pappret om det är en nyare bil och de hoppar över vägningen.
Jag har dock även råkat ut för vägning och då ser de ju på bränslemätaren hur mycket där är.
Vatten och gasolmängd bryr de sig ej om, inte ens om där är någon gasolflaska tittade de efter.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Mycket snabb hantering, ingen koll av någonting, gick på uppgifter i ursprungsdokument....men det skiljer sig nog beroende på station!
2 år sedan nu.....äldre bil utan CoC dokument.:wideeyed:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Jag registreringsbesiktade för 2 veckor sedan hos Opus i Uppsala och hade strippat bilen ordentligt innan just för att få en låg tjänstevikt.

Markis, stege, reservhjul, bakre säng med madrass, cykelställ och t.o.m toakassetten fick stanna hemma :D
Elfotsteget hade fått sig en törn tidigare och behövde ändå lite kärlek så då åkte det bort också. Bodelsbatteriet satt lite trångt till så där stannade jag.

Knaus har någon form av dubbelventil i vattentanken så endast 20 liter av 100 räknar Knaus in som mängd vid sin registrering.Jag skrev ut den text jag hittade om det och tog med ifall dom skulle vilja plussa på 100 kg istället.

Besiktningsmannen körde upp på vågen, gjorde en snabb huvudräkning och tyckte det var hyfsat nära siffrorna från det tyska regbeviset och tog sen bara och kopierade dem rakt över.
Hade siffrorna inte varit nära hade han troligen börjat räkna efter och kolla mer noggrant.

Jag skulle definitivt se till att vara på säkra sidan och vara förberedd. Speciellt om dom är på väg att sätta en för hög vikt. Sen är det ju försent att påverka.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Finns nog risk att åka på en vägning. När man pratar med både Bilprovning och Opus så verkar dom väldigt sugna på dom pengarna som vägningen ger.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Kul att du nämner det för när jag bokade min tid skulle besiktningen kosta 2550 kr varav vägningen var 375 om jag minns rätt. Priset berodde på att bilen väger över 2500 kg som är någon gräns dom har vid besiktning och vägning. Ungefär samma pris var det hos konkurrenterna när jag kollade pris och tid.

När besiktningen var klar fick jag betala 1700 inkl vägningen och det var ju inget jag klagade över :).
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Tog in en helt ny bil somras och de följde inte CoC-dokumentet alls. Här är det verkligheten som gäller som gäller sa han och frågade vad som fanns i tankar etc. Till och med längden mättes trots att det är en löstagbar dragkrok. Därför har jag troligen Sveriges längsta Ducato, 645cm lång samt att den är ett par hundra kg tyngre än CoC.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Kul att du nämner det för när jag bokade min tid skulle besiktningen kosta 2550 kr varav vägningen var 375 om jag minns rätt. Priset berodde på att bilen väger över 2500 kg som är någon gräns dom har vid besiktning och vägning. Ungefär samma pris var det hos konkurrenterna när jag kollade pris och tid.

När besiktningen var klar fick jag betala 1700 inkl vägningen och det var ju inget jag klagade över :).

Ringde i veckan och kollade
Regbes priser över 3,5t
Bilprovning 1680kr + vägning 350kr. Ingen viktgräns
Opus. 1850kr + vägning 375kr. Gräns 3,5t
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Då har Bilprovningen även höjt priset på reg.besiktningen. :(
Jag reg.besiktade där i juni, 4,25 t kostade 1.380:-

På mitt CoC papper fanns två tjänstevikter. Ett avsåg bil i standard utförande och det andra var med fabriksbeställd utrustning.
I mitt fall var det 3-400 kg mer med fabriksbeställd utrustning.
Bilen vägdes inte utan han gick efter CoC beviset.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Ringde i veckan och kollade
Regbes priser över 3,5t
Bilprovning 1680kr + vägning 350kr. Ingen viktgräns
Opus. 1850kr + vägning 375kr. Gräns 3,5t

Ja där ser man vilken röra och godtycklighet som råder.
Dina priser var exakt samma som jag fick när jag ringde runt innan jag hämtade bilen.

När jag sen skulle boka tid hos Opus, det var bara dom som hade lediga tider, fick jag priset 2550. På min kommentar om att jag fått ett lägre pris innan så svarade tanten att en viktgräns går vid 2500 kg och att jag fått fel pris innan. Take it or leave it. Jag tyckte 2500 kg var en konstig gräns men hon var säker.

Nu slutade det med att jag betalade 1700 inkl vägning och det var priset besiktningsmannen sa själv.

Rena lotteriet.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Jag hade en noggran besiktningsman när jag registreringsbesiktigade i Jönköping i våras. Han vägde bilen som den var samt kollade upp nivån i vattentanken och sedan gjorde en beräkning av volymen efter mätning av tanken med tumstock. Bränsletanken kollades mot tankmätaren och tillägg gjordes för gasolflaska eftersom ingen fanns.
/Håkan
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

RegBesiktigade för 3 veckor sedan hos Opus i Högdalen totalvikt 5 ton.
Gjordes ingen vägning utan man gick uteslutande på dokumenten
Pris 1850kr
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

När jag vägde upp vår bil hos Sv. Bilpr. 2011, från 4200kg till 4500kg. behövdes ingen vägning.
Man gick på det nya CoC dokumentet och var noga med klisterlappen med axelvikter och totalvikten var utbytt.
CoC dokumentet med klisterlappen fick jag beställa genom BiÖ.
Men på Jönköpingsmässan i år fick jag svaret i Bilprovningens monter att man alltid väger bilarna.
Så det verkar vara en djungel.
Krister.
 

KJELL K

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1481
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

När jag vägde upp vår bil hos Sv. Bilpr. 2011, från 4200kg till 4500kg. behövdes ingen vägning.
Man gick på det nya CoC dokumentet och var noga med klisterlappen med axelvikter och totalvikten var utbytt.
CoC dokumentet med klisterlappen fick jag beställa genom BiÖ.
Men på Jönköpingsmässan i år fick jag svaret i Bilprovningens monter att man alltid väger bilarna.
Så det verkar vara en djungel.
Krister.


Har du provat att väga bilen någon gång med full last fördelad normalt i bilen, det skulle vara intressant att veta om man kan utnyttja hela totalvikten 4500Kg eller om trycket blir för högt på bakaxeln redan vid lägre last, antar att max.last på bakaxeln är 2400Kg.

//Kjell
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Då har Bilprovningen även höjt priset på reg.besiktningen. :(
Jag reg.besiktade där i juni, 4,25 t kostade 1.380:-

På mitt CoC papper fanns två tjänstevikter. Ett avsåg bil i standard utförande och det andra var med fabriksbeställd utrustning.
I mitt fall var det 3-400 kg mer med fabriksbeställd utrustning.
Bilen vägdes inte utan han gick efter CoC beviset.
Hej Rolandn vet att du kan mer än de flesta, det är inte utan att man blir förvirrad över allt detta med vikter och saklighet(?) hos tillverkare inkl myndiheter betr COC och reg-bevis, undantag för totalvikt och axeltryck (som är glasklara)!

Ett exempel_I Bürstners "tekn utgåvor för 2010" beskrivs deras husbilars "vikt i körklart skick" som följer;
Enligt EG 92/21 (+/-5%) samt EN 1646-2, innefattar förare samt till 90% fyllda tankar för bränsle, färskvatten och gasol 2x11 kg alu-flaskor/ej std. Dessutom verktyg, kabelvinda (ej std). Fordonens tjänstevikt är beräknade på ett basfordon, utan extrautrustning. Vidare angavs i samma broschyr färskvattentank integrerad till 60/120 lit (man kan ju ana varför) och hur det fungerar ... inte lätt att begripa?!

Hur som helst jag försökte verkligen räkna på tillkommande tillbehör, lyckades trots allt aldrig att få ihop de sista 200-300 verkliga kilona. Varifrån och av vad, kommer dessa kilon som tycks påverka/belasta många av våra vanliga kompletta husbilars egenvikt för att det ska gå ihop sig tankemässigt.

Mot denna bakgrund undrar man om påbyggare/myndigheter "räknar på samma sätt" för att identifiera vad som verkligen avses med vikt i "körklart skick" (där allt kanske inte beskrivs), är ex följande med eller inte och ev hur vid dessa viktsberäkningar;
¤ vad räknas i verkligheten 95% av 60 eller 120 liter färskvatten (se ovan)?
¤ +/- 5% vi talar om skillnader på +200 till -200 kg = en spännvidd på 400 kg (säg det material varierar så eller suger upp vatten .... vet inte allt (en 9m plastsegelbåt ökar som jämförelse med ca 300kg när den legat i vattnet under ca 8 mån)?
¤ bäddmadrasser?
¤ sitt och ryggdynor?
¤ mattor, skydd, förardel ... ?
¤ kabelvinda (se ovan)?
¤ instruktionsböcker?
¤ gasolflaskor (se ovan)?
¤ bodelsbatteri/er (behövs ju inte heller för "körklart skick") betr basfordonet?
¤ isolering och annat möjligt "påhäng" som är lätt att trolla med ... etc?

Map hur man inom bilvärlden inkl myndigheter räknar/ser på förbrukning där man tillåts stänga av alla "påhängsapparater" (typ; generator, AC, mm) vid testerna för att "bättra på sin produkts ev fördelar". Det jag antyder ovan kanske gäller även på viktsidan = och "ger då per automatik en högre teoretisk lastförmåga (åtm på papperet (= COC och bilregister)!

Kanske är detta ett "odefinierat problem" som gör att så många av oss husbilister inte lyckas nå vetskap trots att många av oss har "botaniserat kring viktproblemen"? Själv utgår jag numera bara från att åsatt totalvikt är det enda som är rätt, hur mycket jag kan lasta beror helt på vad "den för mig verkligt körklara husbilen" väger på vågen = viktigt att väga för att veta och inte utgå från gissningar!
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Regbesiktigade på Bilprovningen i Varberg 2014-11-06.

Regbesiktning oregistrerat fordon 1680 kr, vägning extern våg 550 kr,
obligatorisk trafiksäkerhetskontroll 200 kr, totalt 2.430 kr.

Bilprovningen i Varberg räknar 90% av möjlig volym färskvatten och
godkänner inga mindre volymer vid färd även om det finns möjlighet att
begränsa till ex 20 lit vilket verkar bli mer och mer vanligt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Har du provat att väga bilen någon gång med full last fördelad normalt i bilen, det skulle vara intressant att veta om man kan utnyttja hela totalvikten 4500Kg eller om trycket blir för högt på bakaxeln redan vid lägre last, antar att max.last på bakaxeln är 2400Kg.

//Kjell

Eftersom vi ofta passerar vågarna på E6 utanför Helsingborg har jag bra koll på axelvikterna, fram 2100 kg och bak 2400 kg, totalt 4500 kg och lastvikt 1410 kg (teoretiskt).
Bilen är en Carthago I 44 med en längd 6,99 vilket gör att överhänget inte är så stort.
När bilen är fullastad för långresor brukar bakaxelvikten ligga på 2400 kg och framaxeln 1950- 2000 kg. Alltså en marginal på 100- 150 kg.
Att bilen är utrustad med dubbelgolv, utvändiga och invändiga lastluckor, gör att man kan fördela vikten.
För övrigt vid kontrollvägning av personbilar vägs hela bilen, så det jag kan tänka mig händer om man överlastar en axel men klarar totalvikten, är att man får omfördela vikten.
Detta gäller vid kontrollvägning i Sverige, utomlands är vi inte personbilar.
Om ni går in på transportstyrelsen och ser på era fordonsuppgifter. Är bilen registrerad som personbil, finns inga axelvikter utskrivna i dokumentet.

Ursäkta trådkantringen.
Krister.
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

De tar ju separat betalt för vägningen - menar ni som skriver ovan som inte vägt att de ändå tagit betalt för vägningen? Eller har ni "snålat" och valt bort vägningskostnaden?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

På min senaste reg.besiktning i juni vägdes ej bilen och jag fick såklart ej heller betala för detta.
Valet att inte väga var inte mitt utan det bestämde besiktningskillen.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Vi registreringsbesiktade i januari förra året. Då vägdes bilen, kostade inget extra.
Visste inte att de skulle väga, då hade jag nog inte suttit i bilen själv, haft fulla tankar, två gasoltuber, två cyklar, verktygslåda, tre bodelsbatterier, möbler mm i bilen ovanpå all fabriksmonterad utrustning.
Följden blev att tjänstevikten blev högre än den från fabriken. Nu spelade det inte särskilt stor roll, det blev ändå 500 kg kvar att spela med. Vid vägning inkl fru och full semesterpackning inkl en del inköp från lämplig gränsbutik fanns det utrymme för ytterligare 250 kg.
 
Toppen