• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägning vid Registreringsbesiktning

ThomasG

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Vet inte om jag har något nytt att komma med när det gäller vägning.

Men....
Innan jag tog hem husbilen, en Carthago 2014, åkte jag upp till Bilprovningen i Södertälje och pratade med besiktningsingenjören. Frågade om det var någonting jag skulle tänka på vid regbesiktningen och om bilen skulle vägas med allt vad det innebär med fyllda tankar mm.
"Ingen vägning och brukar aldrig vara några problem!"
Fick hans visitkort med direkt nummer, " ring mig direkt när ursprungskontrollen är
klar. Trevlig kille!

Ringde i går fick, tid i dag 09:20! Regbesiktningen: koll av leg. koll av däck dim.
koll av chassi nr, Carthago nr,snabb koll under bilen. Allt!
Längsta tiden tog att få fram regnumret från Transport Styrelsen!
Sedan betalning 1.680:-, prutat och klart!

2003 tog jag in föra husbilen från Tyskland en Frankia 2002, då kostade det 2.090:- inkl. vägning.
Då var det dessutom 1.500:- skrotningavgift, 6.250:- Vent. och gasolkontroll.
Plus x-antal kronor för svenska bruksanvisningar som man var tvungen att visa upp, de tyska dög inte!

ThomasG

Ser att jag måste byta avatar!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

På min senaste reg.besiktning i juni vägdes ej bilen och jag fick såklart ej heller betala för detta.
Valet att inte väga var inte mitt utan det bestämde besiktningskillen.
Vi registreringsbesiktade i januari förra året. Då vägdes bilen, kostade inget extra.
Visste inte att de skulle väga, då hade jag nog inte suttit i bilen själv, haft fulla tankar, två gasoltuber, två cyklar, verktygslåda, tre bodelsbatterier, möbler mm i bilen ovanpå all fabriksmonterad utrustning.
Följden blev att tjänstevikten blev högre än den från fabriken. Nu spelade det inte särskilt stor roll, det blev ändå 500 kg kvar att spela med. Vid vägning inkl fru och full semesterpackning inkl en del inköp från lämplig gränsbutik fanns det utrymme för ytterligare 250 kg.
Tack Rolandn & Sören, era redovisningar illustrerar på ett enkelt sätt det "tvivelaktiga" värdet av husbilars viktsuppgifter, dvs inget värde alls - man tar sig för pannan! Vägningen oavsett vad som finns med (just då), utgör ju trots allt grunden för den "lastvikt" som skrivs in i husbilens reg-dokument (utgör även grund för överlastböter .. )!

Hur ska sedan detta kunna bli bättre? Ingen "tung" organisation reagerar och ingen enskild "rår inte på gällande brist "systematik". Godtrogna husbilsköpare "luras" dagligen av denna typ av felaktiga viktsangivelser som tom skapas av myndigheterna själva (förutom HB-tillv)!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Jag håller med dig till 100% Relax.
Hur ska husbilsköparna kunna lita på dessa siffror när det är så godtyckligt.
Detta gäller ju oavsett om det är direktimporterade eller ej.
Som skrivits många gånger: Kontrollväg, helst innan köp.

Själv har jag nu kollat mitt CoC papper och där står som jag tidigare nämnt två vikter.
En vikt för bil i helt standardutförande i körklart skick, 3275 Kg.
Vikt för mitt fordon med utrustning från fabrik i körklart skick, 3649 Kg.

Till detta kommer som monterats efteråt, solceller, radio, backkamera och inverter. Uppskattar runt 30 kg.

Tror att fabrikens siffror stämmer ganska bra, för när jag lastat fullt inför semestern inkl. cyklar, portabel AC m.m. så ligger jag runt 4000 kg.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vägning vid Registreringsbesiktning

Hej. någon som har fått göra en ny registrerings besiktning, tänkt mycket på när vi vägde in våran, jag uppgav fel antal liter som vatten tank rymde, hade gasoltank nästan full + toa tank.
fick därefter en lastvikt.
undrar om det möjligtvis kan man göra om reg besiktningen?
Någon har fått gjort det?
Ok upplever att man blivet lurad. Blev det rätt?
Med vänlig hälsning
Skoogis
 
Toppen