• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek MX 25

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förhoppningsvis finns det några på forumet som kan ge mej ett råd i detta ärende.
Jag har lyckats komma över en ny Ctek MX 25 MXS 25. Kunde inte låta bli då priset blev 1100:- inkl. frakt (ord. pris 2395-2965:).

Mitt problem:
I min gamla husbil från 1991 sköts nog laddningen av en transformator. Det är i allafall vad jag tror. Jag har märkt att efter byte till AGM-batterier i samband med solcellsinstallation så verkar inte laddaren kunna ladda batterierna fullt ut när jag är nätansluten. Orsaken är gissningsvis att då den tillverkades så var intelligent laddning inte utvecklat.

Nu till min fråga:
Kan jag byta ut min gamla laddare mot MX 25'an?
Fördelar?
Nackdelar?

Bennie:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ctek MX 25

Jag köpte den på Blocket Nya ctek laddare | Göteborg. 1000:- är det pris som gäller enl. meil till mej + 100:- i frakt.

Elcentralen vet jag inte, står inget namn på den mer än PMS 1 & den är popnitad så den går inte att öppna. Jag återkommer med detta, ska fotografera centralen & skanna av stycket om denna i instruktionsboken.

Bennie
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek MX 25

Bennie, det lyder som en fornuftig beslutning :)
Min "nye" husbil 1996 fik også en smartlader, lidt tid efter første AGM.

Det hjalp :) og jeg blev glad for det ny koncept med rigeligt af strøm.

Tack til AGM og smartlader.

Sådan udviklede det sig for mig:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/416021

Det er et tip og desværre må jeg pointere
- take it or leave it / ta det eller lämna det.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Jag köpte den på Blocket Nya ctek laddare | Göteborg. 1000:- är det pris som gäller enl. meil till mej + 100:- i frakt.

Elcentralen vet jag inte, står inget namn på den mer än PMS 1 & den är popnitad så den går inte att öppna. Jag återkommer med detta, ska fotografera centralen & skanna av stycket om denna i instruktionsboken.

Bennie
Beroende på hur gammal bil du har, så har jag kollat upp liter om olika elcentraler och dom äldre brukar bara ladda c:a 8A
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ctek MX 25

Hej Knut

Min bil är från 1991 & som du beskriver laddningen så är jag på rätt väg. Får fundera på hur jag skall byta laddningsenheten mot MXS 25'an. Tanken är ju att det skall fungera som idag men med effektivare laddning.
Det är mycket att tänka på, laddningen från generatorn & solcellerna som är kopplade direkt på batterierna via MPPT-regulator mm.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek MX 25

Koble fra 240V fra EBL laderen og koble ctek direkte mot bobatteri. Orginal laderen gir heller ikke noe til startbatteriet. En annen sak er at ebl på så gamle britiske husbiler ikke er annet enn en sikringsbank, det gjør sakene enklere.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Min laddare i Ebl började att ladda över 15 v. Funderade länge på hur jag skulle koppla bort den laddaren. Då ser jag att på min Ebl finns en brytare som slår av laddare . Kopplade sedan in Ctek M300 och det fungerar bra
Ha det
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Hej Knut
Menar du att inte alls mata EBL med 220V och bara sätta laddaren på bodelsbatteriet eller skall jag sätta den till startbatteriet via ett skiljerelä?
Köpte en Dual, har jag någon nytta av den. Provade att ansluta en laddare till ingången på Dual men den drog ner spänningen till utgången som går till bodelsbatteriet ??
När jag mätte spänningen på utgången från EBL till bodelsbatteriet var den c:a 14,8 V men när jag anslöt Dual dit så sjönk spänningen till 10V
Fattar ingenting :mad::mad:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Kopplade du in M300 direkt på bodelsbatteriet ?
Då laddar du väl bara startbatterier när motorn går?
Tänkte att jag skulle kunna koppla in laddaren direkt på startbatteriet och sedan skulle Dual släppa igenom laddning till bodelsbatteriet när bilen inte går. Men det ser inte ut som att fungera ?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Den laddar bara bodelsbatterierna. Har däremot med mig långa startkablar om det skulle behövas. Men det har inte hänt ännu. Och egentligen så tror jag inte att man behöver ladda startbatteriet. Kan ha bilen avställd o ostartad i flera månader och den går igång efter vintervilan
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek MX 25

Affe mitt råd var angående Swift husbilen, der ville jeg helt enkelt koble bort 240V fra elblock laderen. Den orginale er ikke mye å spare på, og MX direkte mot bobatteri er en god løsning. Din dual kommer i tillegg og gir bedre ladning under kjøring, men bør kobles,helt utenom ebl.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Affe mitt råd var angående Swift husbilen, der ville jeg helt enkelt koble bort 240V fra elblock laderen. Den orginale er ikke mye å spare på, og MX direkte mot bobatteri er en god løsning. Din dual kommer i tillegg og gir bedre ladning under kjøring, men bør kobles,helt utenom ebl.
Tack
Som jag förstår dig Knut så låter jag matningen på 220 V till elcentralen vara kvar. Kopplar MX på bobatteriet och Dual enligt anvisningarna från startbatteriet. Gör det inte något då att elcentralen också kommer att ladda bobatteriet lite tillsammans med MX. Enligt Schneider i Frankrike laddar den bobatteriet med 8A. ( laddning från 2 håll ?)
Kan ju inte koppla bort matningen till elblocket från bobatteriet för då har jag ju inte alls 12V i bilen.
Försöker för en gång skull få en lösning på hur det egentligen skall vara.
 
Toppen