• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek MX 25

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förhoppningsvis finns det några på forumet som kan ge mej ett råd i detta ärende.
Jag har lyckats komma över en ny Ctek MX 25 MXS 25. Kunde inte låta bli då priset blev 1100:- inkl. frakt (ord. pris 2395-2965:).

Mitt problem:
I min gamla husbil från 1991 sköts nog laddningen av en transformator. Det är i allafall vad jag tror. Jag har märkt att efter byte till AGM-batterier i samband med solcellsinstallation så verkar inte laddaren kunna ladda batterierna fullt ut när jag är nätansluten. Orsaken är gissningsvis att då den tillverkades så var intelligent laddning inte utvecklat.

Nu till min fråga:
Kan jag byta ut min gamla laddare mot MX 25'an?
Fördelar?
Nackdelar?

Bennie:confused:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek MX 25

Om 240V matningen til ebl ikke benyttes til kylskåpet så kan en med fordel bryte denne forbindelsen.

Ja, men då blir man ju av med 230v i uttagena i bilen. Bättre att identifiera 12v laddkabeln ut från ebl och kapa den (eller plocka ur säkringen som borde sitta på vägen till batteriet). Då har man kvar 230v men slipper ebl-laddaren.

Anders
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Ja, men då blir man ju av med 230v i uttagena i bilen. Bättre att identifiera 12v laddkabeln ut från ebl och kapa den (eller plocka ur säkringen som borde sitta på vägen till batteriet). Då har man kvar 230v men slipper ebl-laddaren.

Anders

Hej
Matningen till ebl går från bodelsbatteriet och laddningen till detta går i samma kabel så den kan jag inte ta bort för då blir jag av med 12V i hela bilen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek MX 25

På de fleste husbiler i dag er det en egen sikringssentral for 240V, fra denne går det en kabel til laderen i ebl. Fra samme sted går det normalt en eller flere kabler ut til kontaktene og kylskåpet. Piller en vekk rett kabel så legger en laderen død - det er dette jeg ville gjort om det ikke finnes en egen bryter eller sikring for laderen. Mine 2 siste husbiler er ikke standard - de har laderen uavhengig av ebl, og vesentlig kraftigere enn de som sitter inne i ebl.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ctek MX 25

Tack Knut
Har nog hittat lösningen nu. På EBL finns en brytare för 12V systemet och en 220V systemet. I EBL sitter det en dubbel transformator som ger både 12V och 15 volt. 15V går till laddningen av bodelsbatteriet och 12V till bilen. Om jag bara kopplar bort transformatorn är det OK. Då får ju bilen 12 volt från bodelsbatteriet via MX25 laddaren och då verkar allt fungera.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ctek MX 25

Hej, vad är det för namn på elcentralen ?
Var köpte du CTEK'en ?

Så här ser centralen ut. Tillverkad av Plug In Systems Ltd. Kompletterar även med ett par bilder på kopplingsschemat för bodelen, dessvärre inte av bästa kvalite men det bästa min gamla kamera kunde prestera. Klicka på bilderna så är det lättare att se texten.

Bennie
 

Bilagor

  • EBL 002.JPG
    EBL 002.JPG
    1,8 MB · Visningar: 15
  • EBL 003.JPG
    EBL 003.JPG
    1,8 MB · Visningar: 11
  • EBL 015.JPG
    EBL 015.JPG
    1,8 MB · Visningar: 3
  • EBL 010.JPG
    EBL 010.JPG
    1,6 MB · Visningar: 6
  • EBL 016.JPG
    EBL 016.JPG
    1,4 MB · Visningar: 3
Toppen