• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

golv värme

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
golvvärme

Är det någon som har monterat golv värme typ kamas el mattor med transformator 36v tängte man kunde ha på altanen under tak och glasväggar, mvh håkan
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: golv värme

Ursäkta varför inte skaffa en bil med inbygd golvvärme nu rknar jag med att få lite påhopp för nu vändes säkert taggara utåt, som dom brukar när jag skriver något som inte stämmer med övrigas uppfattning,

ha det så braändå

Bertil
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: golv värme

Jaha du Bertil

Denna "provokation" måste bara "kväsas i sin linda". :D:D:D:D:D:
Din ide är inte dum, alla helst som "det vita helvetet" är i antågande. Om det fanns värmegolv i bilar så skulle jag köpa en direkt.

Ha det

Bennie;)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: golv värme

Fattar mig inte på dem som skriver svar som helt saknar relevans.Håkan frågar om att använda golvvärme folie på en altan och vissa förvirrade svarar att han skall köpa en husbil med golvvärme:wub:


Som ett svar till Håkan.

De golvfolier som säljs till husbilar har en förhållandevis låg effekt så det gäller att du isolerar underifrån och även stoppar det mesta av draget.
Men det går att använda och du kan ju även bygga ut med fler parallella system. Fördelen är att de tär klenspänning och ingen elfara, det kan däremot bli en brandfara.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: golv värme

"Är det någon som har monterat golvvärme typ Kamas elmattor med transformator 36v. Tänkte man kunde ha på altanen under tak och glasväggar, mvh håkan.

Hej Håkan vad många konstiga svar du fått. De har nog inte läst/förstått din fråga. Jag sökte runt på "värmematta" elmatta" "golvvärme" och hittade en hel del. Jag förmodar att det är något som går att lägga på altanen och som håller att gå på som du är ute efter.
Hoppas du hittar det du söker. Vore kul att få reda på då vi har en inglasad balkong som jag lagt träplattor på och funderar på samma sak. Hittar du en lösning så lägg gärna ut det. Hittar jag lämpligt så lägger jag ut det.
Ha det bra. Hoppas du hittar en tålig värmematta till altanen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: golv värme

ESWA har en plastfolie som jeg tidligere har benyttet under parkett, en legger en tynn isolasjon under folien og legger parketten på normal måte. Den utgaven jeg benyttet hadde en trafo på maks 48V, men en kunne velge flere spenninger om en ville ha svakere varme.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: golv värme

Hej!

Jag har köpt och installerat golvvärmefolie i husbilen, 230V/~110Wm² (ingen trafo krävs) via E-bay från Estland. Passar säkert perfekt i en inglasad veranda.
Jag tror jag betalade 600sek för 5 meter folie (60 cm bredd). Lätt att montera, lödde på anslutningskablarna, inga klämgrejor.
Googla på "floor heating folie" eller liknande.

Mvh PA
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: golv värme

Det finns golvvärmefolie som är 230v.Man får i Sverige inte lägga mer än 65 W/m2 under parkett eller matta.
Lägger man 110 W så klarar inte parkett matta eller laminat det.Vad skall du lägga på värmegolvet är det som är intressant.
Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: golv värme

Jaha du Bertil

Denna "provokation" måste bara "kväsas i sin linda". :D:D:D:D:D:
Din ide är inte dum, alla helst som "det vita helvetet" är i antågande. Om det fanns värmegolv i bilar så skulle jag köpa en direkt.

Ha det

Bennie;)

OT... Vår bil har vattenburen golvvärme, t.o.m i sängen :wink:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: golv värme

Tråden handlar ju om ett altangolv & det jag svarade på var värmegolv i en BIL. Jag skiljer på bil & husbil. Mitt ursprungliga inlägg & även detta är skrivna med en gnutta ironi & inte illa menat.:)

Bennie
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: golv värme

Seriekoppla 2 folier för att få ett 110V/~55Wm fält. Parallelkoppla sedan fler fält efter behov.
Jag har indelat mitt HB-golv i sektioner med brytare så att jycken kan ligga på golvet utan att koka bort. Även förarhyttens golv har en egen grupp så att jag kan köra den sektionen på en 12V/230V-250W konverter under färd.

/PA
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55328

Guest
Sv: golv värme

Jag använde asfaboard under laminatgolvet i min inglasade altan det fungerar bra som isolering. man kan säkert lägga värmeslingor i mellan.
 
Toppen