• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUNDAR I HUSBIL

F

F.d. 50079

Guest
Det har på denna sidan diskuterats många gånger hur man transporterar sina djur (hundar) i husbil. Många helt galna svar har ramlat in. så här säger lagen.

Hundar får endast transporteras i en personbils bagageutrymme
om du kan se till ditt djur från personutrymmet under den tid
transporten pågår. Åtgärder ska vidtas för att säkra djuren vid
inbromsning. Därför bör djuren transporteras i säkrad transportbur
eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte.

Detta torde överföras på husbil som att hundar skall vara bältade alt. en väl förankrad bur (typ lastsäkringar i golvet). Tilläggas kan också att det finns rättsfall på en hund som satt i passagerarens knä....ve och fasa.

Man gick i detta fallet in på att "LAST SKALL VARA SÄKRAD".

Hoppas att det inte dyker upp några fler idiotiska ideer. Man kan räkna med att en hund som väger ca 20 kg, väger runt 600 kg vid en kollision i 50 och skulle kollisionen ske i 90 så räkna med ca 1900 kg och en död hund samt döda människor som fått hunden på sig.

Nu får ni gärna utesluta mig från gruppen om inte sanningen passar!!!

Kör försiktigt och ta hand om era djur och medpassagerare som man även ser sittandes i bodelen obältade allt för offta. Kram på er!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Den här texten måste jag visa en släkting, dom har 6 labradorer i husbilen.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Vi som inte har några hundar men älskar hundar som jaktkompisar. Frågar oss om det alla gånger är på hundens villkor ni reser?? och framförallt de som inte har hundar o ogillar hundar funderar. Har sett många konstiga "hund ägare".
:spinny:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Vår lilla Zacko, dvärgpudel, 5,4 kilo sitter aldrig i knät hos mig när vi kör. Däremot så ligger han ofta i sin hundbädd mellan oss. Han ligger även ofta bak i våra sängar för att kolla lite. Han får bestämma själv för han är en hund som man absolut inte stänger in en bur för då mår han jättedåligt.
Har inte under vår resor i Europa funnit några regler för hur djur ska transporteras i husbil eller bil under färd. Är det någon som verkligen vet vilka regler som gäller.
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Klart att vovven ska sitta i hussses knä och hjälpa till att hitta rätt plats på campingen eller parkeringen. Vid transport på landvägen ligger han oftast i buren eller mellan husses och mattes fötter.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Man kan inte vara rädd/orolig för allt. Ebola, vägpirater, narkosrån... listan är lång ... säkrast att gräva ner sig i en bunker med hjälm på huvudet :rolleyes:


Om vovven vill sitta i knät och må bra är väl bättre än att plåga djuret i en bur ? DET skulle jag kalla djurplågeri.


Peter :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Undrar hur hunden skulle må vid kraftig inbromsning eller ännu värre vid krock sittandes i ditt knä, tror du är ute för att provocera och få igång en debatt som inte gynnar någon.

Mvh
Pelle
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: HUNDAR I HUSBIL

Ha ha detta var bara en ren och skär provokation, tror inte ett ord av vad du skrec eller så är du ovanligt dum.:swoon:
 
Toppen