• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljus = blinkers Fiat 2014

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2014 där helljus- och blinkers-funktionen i stort sett är ihopkopplade. När du bländar av eller sätter på helljuset så går blinkersen på 5 gånger. Är man försiktig och tänker på hur man använder spaken så fungerar det oftast men blir det lite bråttom vid möte så går blinkersen igång. Har kört en del i mörker och trots mycket träning så blir det fel ungefär var 5:e gång.
Kollat med Fiatverkstaden och felet är känt men det finns ingen recall eller annat att göra åt detta.

Är det fler som har detta problem?

Kan vi på något sätt gå ihop och pressa Fiat så det åtgärdas?
 

Glidern

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Timrå
HBK-Nr
17157
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Ja det har även hänt oss vid några tillfällen under hösten och det är ganska irriterande och dom andra förarna som finns i ens närhet funderar nog vad man håller på med när man blinkar men försätter rakt fram . Vi har en Fiat 2012
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Det var en av de första sakerna jag hakade upp mig på när jag bytte till en -13 från en -01.
Ruggigt irriterande då det händer hela tiden om man inte anstränger sig för att göra "rätt".
Tyvärr tror jag inte Fiat är intresserad av att fixa det mer än att möjligen justera det till kommande modeller. Den funkar ju trots allt så det är svårt att hävda att Fiat levererat en felaktig bil.

Om du tänker driva frågan mot Fiat så får du iaf min namnunderskrift direkt:)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Samma här! Det är så irriterande när man ska blända av eller på och så blinkar det, oftast år höger. Har skrivit om det här tidigare och jag märkte då att jag inte var ensam om problemet.

JOE
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Ett ynka tryck på blinkersen och den blinkar 5ggr. Undrar hur dom har tänkt?
Håller man bara lite extra så är allt ok, men det blir lätt fel.
Ett tryck på farthållaren under.....dvs det blev fel spak - och sen blinkar det igen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Samma sak här årsmodell 13 måste vara returfjädrarna i spaken som är för klena.

Hmm, det skulle kunna vara något.

Frestande att köpa på sig en spak från skroten för att plocka isär. Kanske kan man trimma fjädermekanismen alternativt försöka flytta ut läget där brytarna/givarna reagerar.

Lite julpyssel tror jag:D
 

enokalma

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
14984
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Hej!
Jag har samma problem. Efter att med vår helt fabriksnya Rapido, 2013, ha kört iland från färjan i Tyskland en sen och mörk kväll(första mörkerkörningen med nya HB-n), så började jag blinka åt vänster eller höger 5 ggr vid varje växling mellan hel- och halvljus. Tyska bilister bakom mig anade nog oråd om "en full svensk" i trafiken och larmade polisen. De körde om mig i full fart med siren och blåljus och allt efter ett tag. Fullständig koll och blåsa för alkohol mm. Som tur är kan jag tyska och bad den kvinnliga polisen att sätta sig på min förarplats och försöka själv att växla mellan hel-/halvljus. Det kunde hon inte. Det var på vippen att jag fick fortsätta att köra HB-n från platsen. De körde före oss till en ställplats för husbilar. Fiat-verkstad på morgonen dan efter. Fick reda på att vi inte var de första med detta fel. Inget att göra.
Jag ställer gärna upp på nåt slags krav mot FIAT.
Hälsningar.
Enokalma
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Mailade Fiat och fick följande svar:

"Bäste kund,

Tack för att du kontaktat Fiat Professional.

Vi bekräftar härmed att vi mottagit och läst ditt mail. Med hänvisning till problemet som du beskriver måste vi meddela att vi tyvärr inte kan erbjuda teknisk assistans per korrespondens. Dock kan vi bekräfta att din bil för tillfället inte omfattas av någon recall.

Vi rekommenderar dig att kontakta en auktoriserad Fiat Professional-verkstad som kan boka in din bil för felsökning. En komplett lista på auktoriserade Fiat Professional-verkstäder hittar du på Fiat Professional transportbilar – officiella webbplats under rubriken "Återförsäljare".

Med vänlig häsning,

Sara Pedrani
Customer Care Fiat Professional"

Ett standardsvar som bara betyder att Fiat struntar i problemet!
 
Toppen