• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljus = blinkers Fiat 2014

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2014 där helljus- och blinkers-funktionen i stort sett är ihopkopplade. När du bländar av eller sätter på helljuset så går blinkersen på 5 gånger. Är man försiktig och tänker på hur man använder spaken så fungerar det oftast men blir det lite bråttom vid möte så går blinkersen igång. Har kört en del i mörker och trots mycket träning så blir det fel ungefär var 5:e gång.
Kollat med Fiatverkstaden och felet är känt men det finns ingen recall eller annat att göra åt detta.

Är det fler som har detta problem?

Kan vi på något sätt gå ihop och pressa Fiat så det åtgärdas?
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Jag tycker att spaken går lite för lätt mellan neutralläget och det återfjädrande blinkläget.
Kunde varit lite mer motstånd (vid hela rörelsen mot ratten)

Kan det vara så att den Z- formade utformningen på spaken gör att det blir en rörelse uppåt så det blir en högerblinkningen?
Har ingen aning, bara spekulation.

Nu ska jag leta upp en gummisnudd:D/tack för tipset

IMG_1622.JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Tack för tipset :) , en gummisnodd kan ju faktiskt vara en rätt enkel och bra lösning. Det ska bli intressant att prova ...

Annars verkar problemet vara rätt maffigt. Har kollat konstruktionen på någon tysk sajt och "lenkstockschalter" är en komplett elektronisk inkapslad modul, som sammanbinder alla tre reglagen, som sitter på rattstången och krånglar det på ett ställe, så får man nog byta hela konkarongen. Gissningsvis kostar det uppåt tre tusen och blir det ingen skillnad, så är det ju meningslöst.

De jag har tittat på kostar runt 500 kr tex
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s...iat-ducato-230-1302631808/560025480-223-18354
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Jag tror det ligger mycket i det, att reglaget är böjt i denna Z-vinkel ifrån sitt eget centrum. Måste vara svårt att få en jämn och korrekt rörelse vinkelrätt mot ratten, när det nu tydligen är så pass känsligt...
Konstruktionsmiss redan på ritbordet ? Isåfall är det väl bara att leva med problemet :mad:
Träning ger färdighet sägs det och en gummisnodd kan vara till god hjälp.
Själv har jag ställt av för vintern och får nog vänta med "uppgraderingen" :D
 
Toppen