• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljus = blinkers Fiat 2014

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2014 där helljus- och blinkers-funktionen i stort sett är ihopkopplade. När du bländar av eller sätter på helljuset så går blinkersen på 5 gånger. Är man försiktig och tänker på hur man använder spaken så fungerar det oftast men blir det lite bråttom vid möte så går blinkersen igång. Har kört en del i mörker och trots mycket träning så blir det fel ungefär var 5:e gång.
Kollat med Fiatverkstaden och felet är känt men det finns ingen recall eller annat att göra åt detta.

Är det fler som har detta problem?

Kan vi på något sätt gå ihop och pressa Fiat så det åtgärdas?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Köpte en Fiat Adria årsm 2015 i höstas och körde hem den glad i hågen från Tyskland, men så föll mörkret över Autobahn... Nu började jag blinka hysteriskt till höger 5 ggr varje gång jag skulle växla halvljus / helljus. Irriterande, eftersom jag är yrkeschaufför och hustrun trodde att jag nu fått "hjärnsläpp". Försökte träna upp motoriken i fingrarna senare och under en annan mörkerkörning och lyckades med största ansträngning undvika "fel-blinkandet" till höger i princip 4 ggr utav 5. Inte illa.

Utifrån förarperspektivet så har ingenjörerna på Fiat inte lyckats åstadkomma något vettigt, när det gäller förhållandet mellan hur föraren är placerad gentemot rattvinkel, pedaler och instrumentpanel. Har samma instrumentering i Mercan, har inga problem med blinkers eller att ha koll på hastighetsmätare / varvräknare ...

Bakom ratten i min Fiat, ser jag inte dessa instrument i ytterkant pga av ratten (som skymmer) och den går ju bara att höja i höjdled och inte att vinkla. Däremot mitt i synfältet ser jag hela tiden vilket datum det är (!) och detta med en "jättestor text", mycket informativ och nödvändig upplysning? Det går inte att byta ut texten till t.ex. digital visning av hastighet. Så långt tänkte inte den italienske(?) konstruktören... Köpte en Bobrik nu för att få en helt synbar digital hastighetsmätare som komplement och på köpet får jag fartkamera-passning.

Blinkersreglaget är delvis utformat som ett "Z" och sitter på tok fel och för långt uppe vid ratten. Hade varit bättre, att farthållaren och blinkersen bytt plats. Nu blir det som det blir som förare av en Fiat, man missar lätt vid avbländning och får på högerblinkersen 5 ggr istället. Livsfarligt, om man har någon bakom sig, som tror att det är "fritt fram att köra om". Det är så att man drar sig för att överhuvudtaget använda helljuset. Försöker att snällt lirka med spaken med tungan rätt i mun och hoppas, att h-vetet inte löser ut blinkersen av misstag... , hustrun får lära sig nya svordomar hela tiden. Kanske skulle man kompettera med en varningsskylt i bakändan på husbilen "Varning för föraren, behärskar inte blinkersen".

Mycket dåligt av Fiat, men tyvärr finns det inte så många alternativ att välja på som husbilsköpare. Fiat dominerar marknaden pga av prisbilden (?). Inte kan det vara förarkomforten, där skiljer det decennier i utveckliong mot andra förekommande bilmärken.

Den som kommer på en lösning på Fiats problem med blinkerseländet vs hel-/halvljus är välkommen med förslag. Jag är villig att själv bekosta en ombyggnad, bara det blir bättre.
 

inbart11

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
18322
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har en Fiat adria 2016. Har aldrig haft problem med att skifta hel och halvljus. När det gäller blinkers så är jag van vid ett lätt tryck då jag har en Volvo V60 som har precision samma funktion, blinkar tre gånger vid ex, omkörning! Tycker det är en utmärkt. / Ingemar
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Jag gissar att det är datorn som styr blinkersen som är för känslig sk kontaktstudsar.

Borde vara lätt för Fiat att uppdatera programvaran i den om dom vill dvs.

Kan det möjligen redan finnas en uppdatering till den, fråga efter hur man läser ut mjukvaruversionen i bodycomputern och sedan fråga vilken som är den senaste versionen.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Beror på att man trycker lite till sidan när man tar i spaken är oförsiktig. Märkte nog i början men inte mera alls.

Leif
 
F

Frudden

Guest
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Ha ha! Det här var den första saken jag la märke till när jag körde hem min Sunlight T60 -2016 i mörkret. Varenda jäkla gång jag bländade upp/ner så blinkade jag också 5ggr åt höger. Skönt att höra att jag inte är den enda. Men otroligt irriterande att spaken är så väldigt känslig för att man drar i den lite fel.
Nu senast jag var ute så lyckades jag undvika att blinka ungefär hälften av gångerna jag bländade upp/ner - så man lär sig. :D

// Fredrik W
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Kanske skiljer sig mellan exemplar men vi har lika stora problem att trycka snett.. Flera olika förare har upplevt samma problem, är faktiskt ett problem på vår -12:a.
Kommer nog att skruva sönder spaken och se om man kan fixa till någon styrning rent mekaniskt eller något, troligen efter nästa längre mörkerkörning....

Mvh Conny J
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Jag har samma problem med min 2013, efter att ha läst denna tråd så var det ju uppenbart att det måste vara ett fabrikationsfel för vissa årgångar.
Därför tog jag upp problemet med Fiat återförsäljaren när jag var där för lite garantijobb.
Jag nämnde inte direkt "blinkningsproblemet" utan sa att helljuset inte alltid tänds vid skifte mellan hel och halvljus.
Servicekillen testa och hitta naturligtvis ingen fel, däremot blinka han höger vid ett flertal tillfällen.
Han höll med om att faktiskt är ett problem men kunde tyvärr inte lösa det vid den tidpunkten (2014)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 56455

Guest
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har en 2012 med samma problem som nämns ovan. Det är mycket irriterande att det ska vara så känsligt. :mad:
Något måste det gå att ändra på alt. byta ut.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Somliga har inte alls några besvär med blinkers-spaken, utan bländar av och på, felfritt och utan att få på "blinket" av misstag. Men likafullt finns ändå problemet hos rätt många (smått irriterande) Fiat-ägare.

Kan det skilja i tillverkningen av modulen, olika serier med kvalitetsproblem? Eller uppstår det glapp och förslitning i reglaget på något sätt och att man lättare börjar "fladdra" mellan kontaktytorna?

Men samtidigt upplevs problemet även på årets senaste Fiat-modeller och då faller ju den idén ... Tänkte annars, att man kunde byta ut blinkersdonet om det blir bättre av det, men det verkar tveksamt.

Får nog ta en kvällskurs i någon lokal skytteförening och öva upp känslan i avtryckarfingret ... Kul iallafall med lite respons från alla som svarat :) och vem vet, någon kanske sitter inne med lösningen?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har en -12 där det är/var samma problem, det som jag har märk att det är en vanesak nuförtiden blinkar jag väldigt sällan men när min fru kör så blinkar hon nästan varje gång men hon kör väldigt sällan i mörkret med husbilen, så det är bara att vara lugn Ni kommer nog på knepet
Ha de Paffw
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Tack för tipset :) , en gummisnodd kan ju faktiskt vara en rätt enkel och bra lösning. Det ska bli intressant att prova ...

Annars verkar problemet vara rätt maffigt. Har kollat konstruktionen på någon tysk sajt och "lenkstockschalter" är en komplett elektronisk inkapslad modul, som sammanbinder alla tre reglagen, som sitter på rattstången och krånglar det på ett ställe, så får man nog byta hela konkarongen. Gissningsvis kostar det uppåt tre tusen och blir det ingen skillnad, så är det ju meningslöst.
 
Toppen