• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Helljus = blinkers Fiat 2014

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2014 där helljus- och blinkers-funktionen i stort sett är ihopkopplade. När du bländar av eller sätter på helljuset så går blinkersen på 5 gånger. Är man försiktig och tänker på hur man använder spaken så fungerar det oftast men blir det lite bråttom vid möte så går blinkersen igång. Har kört en del i mörker och trots mycket träning så blir det fel ungefär var 5:e gång.
Kollat med Fiatverkstaden och felet är känt men det finns ingen recall eller annat att göra åt detta.

Är det fler som har detta problem?

Kan vi på något sätt gå ihop och pressa Fiat så det åtgärdas?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Mailade Fiat och fick följande svar:
Vi rekommenderar dig att kontakta en auktoriserad Fiat Professional-verkstad som kan boka in din bil för felsökning. En komplett lista på auktoriserade Fiat Professional-verkstäder hittar du på Fiat Professional transportbilar – officiella webbplats under rubriken "Återförsäljare".
Med vänlig häsning,
Sara Pedrani
Customer Care Fiat Professional"

Ett standardsvar som bara betyder att Fiat struntar i problemet!
Har ägar- och användarerfarenheter sedan >12 år av olika husbilar byggda på Fiat Ducato 2003, 2010 och fn 2012. Vad avser dessa årgångar, så har i varje fall inte jag upplevt några som helst produktrelaterade problem/svårigheter i samband med ljusväxling/blinkers! Kan iofs förstå användarrelaterade problem om man varvar med olika p-bilar ... men det har ju inte direkt med Fiat att göra förstås!

Självklart ett standardsvar från Fiat(!), om du anser att din bil är felaktig så är det väl helt rätt väg om Fiat ska få möjlighet att kunna kontrollera din bil och enskilda verkliga fel kan då rättas till!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har ägar- och användarerfarenheter sedan >12 år av olika husbilar byggda på Fiat Ducato 2003, 2010 och fn 2012. Vad avser dessa årgångar, så har i varje fall inte jag upplevt några som helst produktrelaterade problem/svårigheter i samband med ljusväxling/blinkers! Kan iofs förstå användarrelaterade problem om man varvar med olika p-bilar ... men det har ju inte direkt med Fiat att göra förstås!

Självklart ett standardsvar från Fiat(!), om du anser att din bil är felaktig så är det väl helt rätt väg om Fiat ska få möjlighet att kunna kontrollera din bil och enskilda verkliga fel kan då rättas till!

Jag och flera med mig anser helt tydligt att detta är ett konstruktionsfel 2013-14. Har iofs inte kört så mänga olika bilar men min finmotorik klarar inte just detta reglage.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

samma här med en iveco 2010 men det blinkar oftast en gång man måste vara väldigt försiktig när man bländar av för att inte blinka
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Mkt kontroversiellt ämne men "Problemet" är kanske betingat av att flertalet inte kör så många mil i mörker och att det därför kan vara svårare att få till det jämfört m t.ex. egna personbilen.

Vi har åkt 4 000 mil på tre år o uppskattar att 1 500 av dessa varit ren mörkerkörning kvälls- och nattetid. Visst var det ovant med spakens funktion under de första mörkerdygnen men jag upplever inte alls spakens funktion som ett problem sen dess.

Att få fem blinkljussignaler från att toucha till spaken tycker vi är mkt bra utifrån principen hellre fler signaler än ingen. Håll spaken nere/uppe tills två/tre signaler visats o släpp sen blinkar det inte längre, vad är problemet?

Tycker nog att Fiat tillämpning är OK utifrån yrkeschaufförens vardag!

/Stefan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Mkt kontroversiellt ämne men "Problemet" är kanske betingat av att flertalet inte kör så många mil i mörker och att det därför kan vara svårare att få till det jämfört m t.ex. egna personbilen.

Vi har åkt 4 000 mil på tre år o uppskattar att 1 500 av dessa varit ren mörkerkörning kvälls- och nattetid. Visst var det ovant med spakens funktion under de första mörkerdygnen men jag upplever inte alls spakens funktion som ett problem sen dess.

Att få fem blinkljussignaler från att toucha till spaken tycker vi är mkt bra utifrån principen hellre fler signaler än ingen. Håll spaken nere/uppe tills två/tre signaler visats o släpp sen blinkar det inte längre, vad är problemet?

Tycker nog att Fiat tillämpning är OK utifrån yrkeschaufförens vardag!

/Stefan

"Problemet" är att det verkar vara relativt många som upplever spaken som alldeles för känslig. Inklusive jag själv.
Jag tror inte det beror på att vi alla bara är en samling amatörer.

Att det blinkar 5 gånger vid en lätt touch och kortare när man håller i en stund är nog ingen nyhet för de flesta. Speciellt inte för oss som blinkar ofta och länge ;)

Alla har ju helt klart inte upplevt problemet så förutom skillnader i finmotoriken kan kanske olika batchar eller underleverantörer vara en förklaring.:confused:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Bidragande orsaker till problemet kan också vara att någon, ursäkta uttrycket, klåpare på Fiat har valt en rattvinkel som är alldeles för upprät samtidigt som dom av någon mystisk anledning valt att kasta ut blinkers/helljusspaken för långt fram.
Sitter man då bekvämt tillrätta måste man sträcka sig fram och, som det känns, trycka ner spaken mot golvet resp upp i taket.

Min gamla kärra (-01) hade faktiskt en bekvämare och mer avslappnad sittställning för längre körningar.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Det här med "komfortblinkers"är helt klart ett problem som har kommit på senare modeller, själv har jag en 2011.

Det är en väldigt mjuk fjäder i spaken och det är nästa omöjligt att blända av/på utan att blinkersen går igång.
Däremot om du koncentrerar dig och bländar av/på försiktigt så fungerar det.

Jag kör även en MB Sprinter med samma system och där händer det aldrig!

Jag tror också att många inte upplever det som ett problem eftersom dom inte kör så mycket kvälls o. nattkörning.
När vi använder våra husbilar som mest under sommarhalvåret så är det ju ljust större delen av dygnet och hur ofta behöver du använda helljuset då?

Du som tvivlar eller inte har använt ljusomkopplaren så ofta gå och sätt dig i bilen och prova själv att slå av och på hel/halv snabbt som man gör när det dyker upp en mötande bil i natten.

Varför inte starta ett upprop och se hur många namn vi får ihop genom klubben och sedan lämna till Fiat?
 

tinne

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
13595
Medlemskap
2023
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Det här är så irriterande att jag funderar på att sätta in en egen helljusomkopplare, t.ex. gammaldags fotomkopplare. Borde inte vara så svårt om man bara hittar rätt kablar i "ratthärvan".
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har en FIAT Ducato med Challenger-påbyggnad, årsmodell 2014. Har inte upplevt några problem med helljus/blinkers. Däremot om man oavsiktligt kommer åt blinkersspaken, så kan man få den att sluta blinka 5 ggr genom att medvetet dra spaken helt åt höger/vänster och snabbt tillbaka till neutralläget. Då kopplas 5 ggr-funktionen ur.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Visst är det lite irriterande ibland, har till och med hänt mig:yes:

Det verkar inte som att det går att släcka funktionen (lane change) i någon form av kundspecifik inställning med hjälp av ändring i mjukvaran.
Vissa bilmärken har en hel del sådana val.

Att montera dit en separat omkopplare kan tyckas enkelt men fiatspaken för hel o halvljus omkoppling har egentligen tre lägen. Opåverkad, heljusblink och heljusväxling. Om man kopplar dit en knapp parallellt kommer den bara att heljusblink då det ligger ett motstånd i serie med heljusväxlingen.
Till brytaren går det således två sladdar men fler funktioner.
Men man kan ju relativt lätt mäta upp motståndet på resistorn.

Som kuriosa är det likadant på blinkerssidan, endast två sladdar och motstånd på högerblinken och utan motstånd på vänsterblink.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Jag har påtalat problemet när jag var på service och fick svaret dels att det var "normalt" och dels att det inte gick att koppla bort funktionen.
Det bästa vore väl om det gick att koppla bort eländet.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Har också upplevt problem. Några gånger har jag bara kommit åt spaken lite lätt och då börjar det blinka. Snabbt petar jag till spaken åt andra hållet för att få stopp på blinkandet. Då sätter den igång och blinkar åt andra hållet. Bakomvarande bilister undrar säkert vad som pågår i cockpit på framförvarande husbil.
För övrigt tycker jag att funktionen att det blinkar fem gånger är att överdriva. Tre gånger skulle räcka gott och väl om man vill byta fil. Ligger en bil i vägen snett bakom trycker man ju ner spaken helt så det blinkar hela tiden till man kan byta fil. Har kört hyrbilar med tre-blink funktion och tyckt att det var bättre.
 

Frasse50

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
8412
Medlemskap
2024
Sv: Helljus = blinkers Fiat 2014

Hej !
Jag kör också en Challenger Sirius 2014 och har dessvärre likartade problem som många andra skriver om i detta forum. Att använda blinkers är en funktion och att blända av eller på helljuset en annan. Dessa två funktioner måste vara separerade och inte gå "in i varandra".
Det är en konstruktionsmiss.
 
Toppen