• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spindelled

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Då jag nu tänker byta damask på höger sida på min Ducato -91 måste jag ju lossa nedre spindelleden. Eller....? Jag har bara tillgång till en s.k gaffel som brukar funka till lite mindre bilar.
Nu till min fråga: Vad använder ni för verktyg/teknik ? Är det bara banka och slå ? Det finns ju avdragare för pesonbilar men dom är väl för små ?

Kjelle
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Spindelled

På min gamla häck som har samma framvagn tror jag så är kulbulten fastsatt med bult. Enkelt att byta kulbult. Tre eller fyra skruvar sitter upp i fjäderbenet och en mutter i bärarmen. Sitter kanske lite hårt men med hjälp av lite belastning från ett spett eller bräckjärn mellan bärarm och fjäderben och några snabba slag med en kraftig hammare så lossar det ganska enkelt.
Lycka till
Med vänlig hälsning, Bror
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Spindelled

ahapp...du menar alltså att jag inte behöver dela på själva konan utan bara lossa dom fyra bultarna i lagerhuset ?

Kjelle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spindelled

Hej, ja om du skall lossa länkarmen från själva navet så är det enklast att lossa de fyra bultarna som håller plattan till spindelleden i stället för att bråka med själva konan och kanske sabba gummikåpan på den. När de fyra bultarna är borta så är det bara att bända ner länkarmen en bit så hoppar det itur.
Vilken damask skall du byta.... drivknut, eller?
Om du skriver vad du skall byta så kan jag nog skriva en step by step beskrivning åt dig.

M.v.h. JANKRO.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Spindelled

Det är den yttre drivknutsdamasken på höger sida. Tror jag måste lossa övre styrleden också. Även där sitter det en kona som är för grov för min "gaffel".

Kjelle
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Spindelled

Jag brukar slå med hammare runt konan enl,bild...efter tre slag brukar den hoppa ur ( lossa muttern först )
image.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spindelled

Hejsan.

Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.

Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.

Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulet, ta bort kåpan och sätt dit hjulet igen.

Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på muttern (brukar vara två).

Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).

Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt, så brukar det lossna.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.

Bort med hjulet.

Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.

Lossa bromsoket och häng upp det i karossen.

Och som du skrev. Lossa styrPändens kona.

Lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta.

Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.

Håll lite ordning på drivaxeln så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof) men då måste man troligen lossa inre damasken för att få ihop den igen.

Skär sönder och ta bort gamla damasken så blir det enklare. Om ingen slarver har varit där tidigare så skall det finnas en vit plastring i lilländen på damasken mellen axeln och gummit. Den bör man sätta dit igen för där luftas damasken lite när man svänger mycket.
Om damasken inte kan lufta lite så är det lätt att det blir undertryck i den efter ett tag och då skryngklar vecken ihop sig, och damasken brukar inte hålla så länge då.

Sen kan det bli lite besvärligt på plats under bilen. Drivknuten sitter fast på axeln med en snäppring. Om man har en avdragare för drivknutar går det lätt. Om inte, får man försöka med en kraftig klämma eller ev. ett löst mindre skruvstycke som kläms fast på axeln och sedan en sådan där konisk gaffel att bryta till med.
Om drivaxeln är bortplockad från bilen går det bra med ett skruvstycke som håller axeln och ett kraftigt slag på drivknuten.

När du sätter dit den nya damasken tänk på luftningen i lilländen.

O.B.S. Tänk också på att låsningen till spännbandet i storänden måste vara rätt mycket tillplattat för annars går det mot navets ursvarvning när man stoppar in knuten på plats igen. Kolla frigången när du stoppat in knuten så du inte får problem senare när allt sitter ihopskruvat.
Innan du stoppar tillbaka knuten kolla så packningen inne i navet som tätar mot knuten verkar hel och smörj den lite.

Om du köper "lite" dyrare damasker av fabrikat CDX från ex. Autoexperten så får du ny centrummutter och ny snäppring m.m. som kan vara lite enklare än att återanvända det gamla, fast det duger i.o.f. Men på köpet brukar man också få damasker med färskt gummi som håller länge.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Spindelled

Hej

Tack för alla råd. Det var inte så komplicerat, så till och med jag fixade det. Tyvärr så är gängorna dåliga på krontappen ( heter det så? ) tror det är M 26 gängsnitt. Var får man tag i sånt. Kanske man kan "reparera" med ett sågblad ?
Kjelle
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Spindelled

Gängfil...alltid får man lära sig nått nytt :spinny:
Sån måste finnas i var mans verkstad.
Jag lyckades fixa gängorna med ett litet sågblad, så nu är allt frid och fröjd, i alla fall tills jag ska börja skruva i morgon igen :wink:

Jag offrade några timmar på att försöka få loss drivknuten på plats, men det var lönlöst. Lossade inre damasken och axeln ramlade ut direkt. Ska det inte vara någon låsning ? Tre stycken lager var det tur att inget åkte ner i gruset.

Kjelle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Spindelled

Hejsan, kul att du hade lite hjälp av min beskrivning, och att du fick isär delarna.

Ja, det är tjurigt att få bort drivknuten från axeln under bilen utan rätt avdragare, eller rätt hemmafix :p:.

Nej, det finns ingen låsning på den inre knuten och de tre "lagren" som sitter där.
Det var därför jag skrev att man skall vara lite försiktig om man inte tänkt sig att plocka bort hela drivaxeln, för det kan ramla isär inne i damasken om man drar för mycket. Men det är ingen fara för det är bara att plocka ihop delarna igen.
Det värsta är om man inte märker det innan man är klar och börjar köra med bilen.
Man kan gärna klämma lite på inre damasken när man är klar för då kan man känna om det ligger något löst lager där inne.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Gängfil är jättebra att ha när gängor har fått skador.
 
Toppen