• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Stön, stånk!

Varje land anser ju att det har rätt att försvara sig mot intrång över dess gränser av andra länder (!). Naturligtvis resonerar inte länder på det viset. Länder resonerar inte överhuvudtaget. Vilka resonerar då på det viset. Kan det vara herr Svensson på bruket eller fru Johansson i ICA-kassan o.s.v. eller vilka är det egentligen som resonerar i sådana här ämnen. Kan det vara någon sorts överhetspersoner med bättre utbildning än vanligt folk? Ja, faktiskt tycks det vara på det viset. Kan det då kanske vara så att adeln med sina "stolta" militära traditioner fortfarande har inflytande i sådana här spörsmål? Eller är det rentav kyrkan som förr gärna ställde upp och välsignade vapnen inför förestående bataljer? Knappast, i varje fall tror inte jag det även om vissa kretsar inom dessa kretsar nog skulle vilja ha det på det viset fortfarande.

Den hemska sanningen är ju att våra folkvalda har ansvaret här, alltså herr Svensons och fru Johanssons representanter i riksdagen. Nästa fråga blir ju då varför dessa personer som bestämmer i så här viktiga spörsmål tycker att det är viktigt att kunna försvara sig mot andra "länder". Vad säger då de folkvalda i alla de andra länderna och här kommer något konstigt: jo de säger exakt samma sak. En annan konstig sak i det här sammanhanget är att alla dessa personer i bestämmande positioner aldrig pratar om anfallskrig; det handlar alltid om försvar!

Nästa gång vi i Sverige får oväntade gäster så kan vi väl bjuda dem på kaffe och bullar i stället för att försöka döda dem! Dom är ju vi!

Jappe
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Jag tycker att det fina land med frihet att säga och tycka vad vi vill är värt att försvara. Kanske en förlegad tanke som bottnar i gammalt klasstänkande men jag tycker att det sättet vi lever och den frihet vi ändå åtnjuter har ett värde. Att leva under dårar som man sett genom historien i tyskland, sovjet, norkorea och ett stort antal andra länder är något vi slupit ifrån däför att vi lagt några av våra resurser på att försvara vårt land och vårt sätt att leva. Det tycker jag vi skall fortsätta med också med mera bidrag än idag. Det är värt vad det kostar.:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Viss utveckling har väl ändå skett i våra trakter. Historien är ju inte känd för att gå baklänges precis. Vad har kyrkan och militären uträttat förutom att berika sina finansiärer och sig själva. Död och förintelse, kanske?

Jag tror mer på kaffe och bullar och kanske en liten avec!

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Jag förstår ditt resonemang Jappe och håller med till stor del. Inte sjutton har Putin (med sina rådgivare) några större intressen på våra breddgrader mer än att "tänja" lite på gränserna inom marina-utbildningssyften (om det nu kan bevisas). Vi kirrar detta galant med den nya budgeten fram tills nästa budgetperiod, vilket vi har gjort under alla år. Herr Svensons och fru Johansson är säkert med på noterna och bidrar gärna till i vilket fall som helst (kanske inte till 100% ideelt, vad vet jag...).
Ha en bra kväll Jappe...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Viss utveckling har väl ändå skett i våra trakter. Historien är ju inte känd för att gå baklänges precis. Vad har kyrkan och militären uträttat förutom att berika sina finansiärer och sig själva. Död och förintelse, kanske?

Jag tror mer på kaffe och bullar och kanske en liten avec!

Jappe

Slår man ihop kyrkan och armen så skapas Frälsningsarmen...som kanske gjort mer än vad någon av oss lyckats med...dessutom bjuder de på både kaffe och bullar men hoppar över avecen. Det kanske är dax att tänka ett varv till innan kategoriska påståenden haglar.
Är inte religiös men...

 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Med tanke på vuxna människor + filmsnutten. Skall inte vi som blivit lite äldre få vara med om detta? Är det bara yngre människor förunnat att köra motorcykel?
Jag kan tänka mig glädjen & tillfredställelsen med att deltaga i ett sådant event där alla har ett gemensamt intresse för motorcykelåkning. Dom sprider ju också glädje bland dom som beskådar det hela. Sådana här tillställningar samlar deltagare i alla åldrar något som jag ser som mycket positivt. Det går städat till, ingen fylla & bråk som ibland förekommer när man genomför en cruising här hemma i Sverige.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Jappe syftar säkert på varför vuxna karlar vill orsaka mest möjliga oväsen?
Man kan väl åka motorcykel med ljuddämpare?
I vuxen ålder sätter man alltmer värde på att lyssna till naturens egna ljud.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Många motorcyklar är utrustade på detta vis. För övrigt så tillhör nog detta motorcykelkulturen att framhäva sin MC med ett maffigt ljud.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vuxna människor i sina ståtliga uniformer

Dessa "människor" borde inte få behålla sina körkort om de har några. När sådana här horder kör genom de fridfulla byarna i Moseldalen så är det fråga om ett frontalangrepp på hela kulturen där. Dessa "människor" dricker inte ens vin, de dricker öl. De har inte i Moseldalen att göra. Jag har pratat med många boende i Mosel och de säger samma sak. "Men vad kan vi göra åt eländet" säger dom och rycker uppgivet på axlarna.

Enstaka MC-åkare eller några kompisar på utfärd i Moseldalen kan naturligtvis accepteras om deras motorcyklar är lagliga men inte sådana här horder. Det mumlas om alla möjliga åtgärder bland de fastboende i dalen för att få bukt med eländet.

Jag älskar motorcyklar; jag har haft många sådana, från en "rödkvarna" på 50-talet till en AJS 650. Jag hade för några år sedan funderingar på att skaffa en tung cykel men kom omedelbart i konflikt med dagens motorcykelkultur. När jag försynt påpekade för några läderklädda tjockisar att dagens Triumph var mycket tjockare än Triumpharna på min tid, så fick jag hela gänget mot mig och de väste unisont: "Dom är inte tjocka, dom är feta!"!

Jag tappade lusten.

hd.jpg

Giv mig styrka!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen