• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

F

F.d. 25687

Guest
Vi har förklarat krig med alla möss på gården och dom är verkligen envisa.
Bilen står på högar av enris och lagt massor av enris under motorn, men lika förbannat så tar vi möss i fällorna. Är de inte helt otroligt att fabrikanterna inte lyckas bygga en mustät bil.
Vi har mer problem med våran nya Bürstner än med våran gamla TEC 06. Någon som har en Bürstner på Fiat som kan tipsa om var dom går in, för vi misstänker att de är via motorrummet, men hittar inget hål.
Vi har börjat titta på att köpa en ny bil av annat märke (mycket på grund av småstrul med gasolavstängning, utvändigdusch, läckande bodelsdörr, Backsensorer mm. ) och för att få en ny som inte har söndertuggade nackstöd och knappar i sidoväggarna, dom gillar tydligen skinnimitation :)
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Vi hade problem med möss i vår Nexxo från 2010.
Det visade sig att de kom in genom en ventilationslucka under det högra sätets säkerhetsbälte. När bilen byggs för att vara transportbil så är det öppna ventilationshål, täckta med en gummiflärp, i botten där säkerhetsbältena går in i dörrstolparna. Detta för att ventilationsluften ska ha någon stans att komma ut ur hytten. När det ska bli husbil så ska dessa hål vara täckta med lock.
På vår bil satt det endast ett lock på vänster sida medan det var fri ingång på den högra. Efter att ha limmat dit ett plastlock så var det slut på mössbesöken inne i bilen.
MVH
Lasse:music-icon:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

hej ! tråkigt att ni har det jobbigt med de små trevliga mössen ? testa ställ in ett par skålar med ättika de gillar inte det då brukar de gå till grannen istället har fungerat för oss ! lycka till ! :D
 
F

F.d. 25687

Guest
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Tack för tipsen.
Imorgon skall vi ut och krypa.. även ställa in ättika☺idag
stoppade vi in två skålar med vitlök.
Förra natten så hade dom tuggat sänder musfällan, de är nog tuffa möss vi har med att göra.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Jag tror att ställer man in musfällor med mat i så drar dom nog sig dit där det luktar käk.
 

lyttge

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
1176
Medlemskap
2024
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Jag använder skvattran (kärrväxt) har haf det i sommarstugan och
husbilen med mycket bra resultat.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Inga fällor eller mat i bodelen, de brukar ta sig in genom motorrummet. Har alla fällor i motorrummet med "gott" resultat.:)
Det bästa utfall får jag med en kombination av margarin med jordnöt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Efter att gått hygienkurs på mitt jobb med Anticimex som arrangör fick jag reda på att enris bryr dom sig inte ett dugg om kanske att det sticks lite sa dom, ska man beta fällor ska man använda mörk choklad det påstod dom var absolut det bästa även nougat och bacon var bra.

/Pelle
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

När jag hade gård förvarade jag min gamla Corvette i ett uthus. För att slippa musinvasion o ev markfukt (stampat jordgolv) fick bilen stå på en presenning med musfällor framför och bakom varje däck. Bästa lockbetet var bitar av dumlekola. Kolan satt fast bra också, lite hårdseg i konsistensen.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Muskrig i en Bürstner Brevio 2014

Hej ! på mässan i Jönköping sa en dam i en monter att mald kanel gillar dom inte , kanske bättre en ättika om det skulle skvalpa ut .. Håkan
 
Toppen