• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köptips solcellspanel

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Köptips solcellspanel

Självklart på husbilen, om det finns plats. Bra pris.

Har inget med annonsören att göra, är själv fullutrustad med solceller men blev ändå sugen på att komplettera lite. 250 w för 1500 är ganska rimligt.

Solceller 250W Helt nya | Skåne

Billigt, men betänk att Polykristallina är en billigare och sämre panel än Monokristallina vilket nog kan vara värt tänka på.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Köptips solcellspanel

När jag köpte paneler så blev jag informerad om att monokristallina var att föredra. Orsaken skulle vara att om en polykristallin panel skulle hamna i partiell skugga så faller laddningen vilket inte skulle vara fallet med en monokristallin panel. För min del blev valet 100W monokristallina paneler från PreVent i Tyskland för 1000:- /st.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köptips solcellspanel

Jag har en polykristallin och en monokristallin panel på husbilstaket och jag märker ingen skillnad på hur dom presterar. Ibland har jag blivit förvånad över att den polykristallina panelen presterar bättre än den monokristallina. Skillnaderna är små och förmodligen ointressanta i praktiken!

Har någon här tillräcklig kunskap för att kunna förklara skillnaderna mellan mono- och polykristallina solcellspaneler?

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Man märker ingen skillnad på poly eller mono. Jag har haft båda och också blandat. Däremot kan det finnas kvalitetsskillnad och avsaknad av dioder, men strunta i om det är poly eller mono.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Hur är det med effektvariationerna i förhållande till kvalitet? Är det någon som mätt upp skillnaderna mellan paneler av samma typ och storlek men från olika tillverkare?
Eller är grundtekniken och tillverkningen så pass enkel nu att i princip alla tillverkare alltid får fram samma effekt på samma yta?
Nu verkar det i alla fall vara så eftersom det är nästan samma siffror angivna för alla paneler av samma storlek.

Det är ju ganska lätt att dekaltrimma en solpanel och svårt för köparen att bedöma om siffrorna verkligen stämmer…
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Tjenix

Får vi tag i panel, storlek & kostnad som är "tillräcklig" för vårt behov,
är troligt varianser i produktion (dekaltrimning) av mindre betydelse... :wink:

Själv går jag alltid för något större panel än mitt uppskattade behov, skillnad i vikt, ja kanske något kilo...

Har själv enbart monterat monokristalina, vi får anta att tillverkarna håller sig inom skäliga ramar gällande märkning.

Verkningsgrad mellan poly & mono landar mellan 13-17%, dessa siffror tagna från nätet.
Normalt verkar det stå 13-14% på poly, runt 16-17% på mono.

Panelerna på blocket verkar riktigt prisvärda. Själv passar mig en 250w panel perfekt! :)

Volt-tal på celler är av mindre betydelse med en MPPT regulator då de kan klara upp till 100v
(läs respektive tillverkares uppgifter)

Tills nu hade jag siktat in mig på följande:
solcell 240W - Lego Elektronik

Men skall nu ta mig en funderare över dessa poly paneler på blocket..

Vänl. Magnus


Hur är det med effektvariationerna i förhållande till kvalitet? Är det någon som mätt upp skillnaderna mellan paneler av samma typ och storlek men från olika tillverkare?
Eller är grundtekniken och tillverkningen så pass enkel nu att i princip alla tillverkare alltid får fram samma effekt på samma yta?
Nu verkar det i alla fall vara så eftersom det är nästan samma siffror angivna för alla paneler av samma storlek.

Det är ju ganska lätt att dekaltrimma en solpanel och svårt för köparen att bedöma om siffrorna verkligen stämmer…
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köptips solcellspanel

Något förvånande uppgift när det gäller ström för en 240-watts panel: "bara" c.a 8A.

Prevent uppger att deras 100-wattspanel ger över 5A!

pre foto.JPG
pre.JPG

Det verkar finnas olika sätt att mäta kapaciteten, eller?

Jappe
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

...Får vi tag i panel, storlek & kostnad som är "tillräcklig" för vårt behov,
är troligt varianser i produktion (dekaltrimning) av mindre betydelse... :wink:.....

....vi får anta att tillverkarna håller sig inom skäliga ramar gällande märkning....

Vänl. Magnus

Ja min undran var ju just om det är stora variationer i produktionen och om man alltid kan lita på det som står på dekalen. Jag skulle inte bli speciellt förvånad om en del tillverkare och återförsäljare frestas att frisera siffrorna lite.

Om det exempelvis skulle skilja 10% i verklig effekt mellan 2 tillverkare skulle jag ju kunna ha en ca 10% mindre panel på min bil. Ja, eller få ut ca 10% mer ur samma plats på bilen. Detta bara genom köp av rätt märke.
Om den 10% sämre panelen säljs till ett pris som är 5% lägre än den bättre så blir den ändå dyrare.

Nu är ju paneler överlag rätt billiga och ingen livsavgörande investering så man kan ju jaga den med bäst siffror på dekalen till lägst pris men det skulle ändå vara kul att veta :D
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Jupp Jappe :wink:
Mät i Watt...
A. skiljer sig beroende på volttalet på panelen!
Förtydligar, efter regulatorn får vi ut panelens
kapacitet i A. då ca. +\-14,5v vid laddning.

Mvh. Magnus

Något förvånande uppgift när det gäller ström för en 240-watts panel: "bara" c.a 8A.

Prevent uppger att deras 100-wattspanel ger över 5A!

Visa bilaga 92075
Visa bilaga 92076

Det verkar finnas olika sätt att mäta kapaciteten, eller?

Jappe
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

En 12-volts panel ska ha 36 celler och en 24v 72 celler, annars blir det "fel" voltstyrka in till regulatorn. Minst 3, helst 6 dioder.
Bra paneler har oftast "knottror" i glaset. Plant glas reflekterar ut en del av instrålningen.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Tjenix Esbjörn

Ledande tillverkare av MPPT regulatorer skriver på sina hemsidor att ingående volttal från solcell
Inte har någon inverkan så länge det är inom MPPT regulatorns reglerområde...

Antalet dioder & även glasets utformning är saker som påverkar prisbilden,
eller i manna mun, vilken "kvalitet" panelen har.

Lite nyfiken blir jag gällande det där med "fel" voltstyrka, det får du gärna berätta mer kring!

Panelerna på blocket verkar vettiga för betald krona.
Vänl. Magnus


En 12-volts panel ska ha 36 celler och en 24v 72 celler, annars blir det "fel" voltstyrka in till regulatorn. Minst 3, helst 6 dioder.
Bra paneler har oftast "knottror" i glaset. Plant glas reflekterar ut en del av instrålningen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Nja, fel är kanske inte rätt uttryck om spänningen, men jag har råkat ut för 60 celler i stället för 72, vilket innebär lite grovt 20 volt i stället för 24 volt. Det kan ställa till trassel för regulatorn, om man inte har koll på den. Om den fysiska storleken kan kompensera, så är det ok med 2-3 st i serie.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köptips solcellspanel

Jag står just nu inför ett köp av paneler och har redan beställt en (en av två paneler) som jag "tror på" duger bra till mina behov. Efter att ha läst allt (jag menar verkligen ALLT) här på HBK samt resten av världens hemsidor, har jag kommit fram till en enkel slutsats: mest effekt på minst yta gäller!
Hade jag haft en 8 meters tak till spelyta, då hade det inte spelat så stor roll, men det var ytan som avgjorde. Det blir dyr(a), rent ut sagt svindyra klass "A" paneler med hänsyn till plåtisens "mini" yta mellan takluckor, avluftningsventiler och allt annat nödvändigt på taket. Hoppas Watten räcker till och solguden är på min sida då det mesta drivs med ström...

högsta-verkningsgrad.jpg
 
Toppen