• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köptips solcellspanel

F

F.d. 55128

Guest
Sv: Köptips solcellspanel

Ett par saker att betänka när man ska köpa solceller till husvagn och husbil:
1. Ytan på taket. 1 stor eller varför inte 2 små för att ha möjlighet att "sprida ut" dem.
2. Antalet celler. Som Esbjörn skriver så är antalet 72 det normala för 12 volt. Avviker man från detta bör man vara extra uppmärksam på vad regulatorn klarar för voltstyrka.
3. Verkningsgraden. Polykristallina har sämre verkningsgrad än monokristallina solpaneler. Som Bennsan skriver, hamnar panelen i partiell skugga så faller även laddningen för polykristallina paneler.
4. En sak som man kanske inte tänker på (framför allt på äldre husbilar/husvagnar), är hur taket ser ut. Är taket "välvt" så bör man fundera på monteringsdetaljerna (fötter i långsida/kortsida - långa eller korta). Ibland kan det enda vettiga vara att skaffa en flexibel panel typ:
Select Solar 100w kit
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX/Annons/HBK-web
5. Storleken på panelen - ofta faller priset per watt ju större panel man köper, klivet från exempelvis 100w till 160w är oftast inte så stort.
6. Fundera över garanti och support. Hur viktigt är detta om något händer?
7. Laddningsregulatorn. En MPPT laddningsregulator minskar förlusten mellan batteri och solpanel upp till 30% jämfört med en vanlig PWM-ladningsregulator.
Vissa tillverkare av electroblock har dessutom anpassade laddningsregulatorer för sina electroblock vilket förenklar installation och ger laddning till både startbatteri och bodelsbatteri.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köptips solcellspanel

...och vad du än gör så var försiktig med glaset. En knäck i kanten så går glasytan (ca 4 mm tjock) i 1000 bitar. Detta hände mig nyligen så nu sitter jag med en trasig panel och fick beställa ny. Att laga den trasiga (byta ut glaset) verkar vara en omöjlighet då glasskärvor sitter kvar som fastklistrade. Får se vad det kan bli av det, alla tips är välkomna...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Jag köpte en solpanel på 120w som är ca 3mm tjock och den limmade jag direkt på taket .
Sedan har jag även den på 85w som monterades då vi köpte bilen för 6-7 år sedan .
 

Bilagor

  • 20141011_150923.jpg
    20141011_150923.jpg
    780,4 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Köptips solcellspanel

...och vad du än gör så var försiktig med glaset. En knäck i kanten så går glasytan (ca 4 mm tjock) i 1000 bitar. Detta hände mig nyligen så nu sitter jag med en trasig panel och fick beställa ny. Att laga den trasiga (byta ut glaset) verkar vara en omöjlighet då glasskärvor sitter kvar som fastklistrade. Får se vad det kan bli av det, alla tips är välkomna...

Hur kunde glaset gå sönder?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Att limma solpanel direkt mot underlag utan visst luftflöde/kylning under dem minskar dess kapacitet.
Men har man yta nog på sin husbil att kompensera för effektminskningen är det några kilo i att tjäna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köptips solcellspanel

Jag hade precis limmat den och det är skyddsplasten som ligger kvar på panelen men den tog jag bort då limmet torkat.

Jag har haft problem med min gamla panel att den inte ens laddat då det varit ljust ute utan den har krävt sol.
Med denna platta så laddade det även då det är molnigt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köptips solcellspanel

Att limma solpanel direkt mot underlag utan visst luftflöde/kylning under dem minskar dess kapacitet.
Men har man yta nog på sin husbil att kompensera för effektminskningen är det några kilo i att tjäna.

Semiflexibla, med alubaksida borde gå ganska lätt att montera med luftspalt, så slipper man kladda ned hela taket med lim också. Enligt uppgifter jag sett är förlusten p.g.a. värme upp till 15% vid 70 grader, och det når man ju lätt när solen lyser, så man kan ju kanske spara in någon cell om man monterar med spalt? :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köptips solcellspanel

Om en limer et panel med alu bakside på et alu tak så ledes varmen ut i store deler av taket. Alu har meget god varmeledning. Mer tvilsomt å lime samme panel på et gfk tak. Kan fungere bra på en plåtis også.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Köptips solcellspanel

Det finns diskussioner på andra forum om lämpligheten att limma paneler direkt på taket, vissa tillverkare av husbilar avråder tydligen? Vissa tankar finns att temperaturen under den mörka panelen skulle bli så hög att det skadar takets vidhäftning mot isoleringen, men personligen är jag tveksam till om limmet har en så hög värmeledande förmåga?
 
Toppen