• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slingbox

F

F.d. 50198

Guest
Med en Slingbox kan man ta in de tv kanaler som man abonnerar på i hemmet. Dessa går att se på datorn eller på en smart-TV. Detta är väl riktigt?

Nu undrar jag följande:
1. Måste man ha igång TV:n hemma eller räcker det att Slingboxen är kopplad mellan TV uttaget och bredbandet?
2. Hur många GB måste man abonnera på sitt mobila bredband för att kunna se 1 timmes TV varje dag i bilen?
3. Finns det mer än en typ av Slingbox eller fungerar samma i såväl Sverige som på kontinenten.
4. Brukar den Wifi som erbjuds på campingplatser var tillräcklig för att se TV via Slingbox?

Tacksam för svar och synpunkter./Eskil
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Sir! Klarar den Spanska 3-4g telefonin koppla ihop slingboxen? Blir de inte sega avbrott dåd o då?
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Slingbox

Du skriver att man kopplar slingboxen mellan TV boxen och bredbandet. Vi har kabel TV i bostaden. Går det lika bra att koppla till denna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slingbox

Det du trenger er video og lyd utganger - eller en hdmi utgang som kobles til inngangen på slingboksen. Denne kan og sende fjernstyringskoder til boks eller tv slik at en kan velge program.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slingbox

Det är som Knut säger. Ni bör ha en box där ni normalt väljer kanaler.

Ex:

- Boxer
- Kabelnät box
- Satellit box

Den är ju så fiffig att den skickar en ir signal till boxen när man byter kanal. Om du har alla kanaler i kabeln och inte behöver någon box för att välja kanal. Då vet jag inte om du kan använda slingbox?
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Slingbox

Tänk sånt fin forum det här är. Hur skulle jag och mina gelikar klara av att ha husbil om inte HB-klubben fanns. Tack till alla, men jag har en sista fråga:
De program som p g a upphovsrätter inte kan sändas av SVT utomlands, kan man ta emot dessa via Slingbox?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Dock har jag inte sett någon SlingBox med HDMI-anslutning. Min har Component (RGB) och Composite, med separata ljudingångar.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Måste man ha en lös box ? Jag har mitt kort sitter direkt via hållare i teven . Kan man koppla in slingboxen då ? Sevallbo
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Det kan bli svårt, du måste hitta en anslutning som ger video/audio ut hela tiden. Dessutom måste du ha TVn påslagen när du vill använda din Slingbox. Så i praktiken är svaret Nej.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Min gamla slingbox har tv antenn ingång både analog och digital. Apparaten står hos bekant. Brf föreningens antenn direkt in , alla husets kanaler. Har kanalväljaren på tv rutan.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Då har den också egen kanalväljare? Då är den betydligt äldre än min :)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Slingbox

Tänkte mig komplettera min samling med roliga elektroniska saker, och en slingbox kom då att fånga mitt intresse...
Men nu vart det klurigare efter att ha läst eran samlade kunskap.
Solo, PRO-HD, HD ? Sen hittar jag Slingbox 350 och en som inte säljs i Sverige slingbox 500 , tydligen den enda med hdmi.

Jag vill ju ha det bästa. I bostaden så har jag Telia internet & tv via dom, 100/100 fiber.
Ute på flykt så sitter jag på ett abonnemang med upptill 16m och obegränsad ( ja helt obegränsad ) datamängd inom Sverige .

Sling Media Slingbox 350 - Se på dina favoritprogram oavsett var du befinner dig
1290kr
Är det detta man ska köpa? Bättre att köpa en 500 från staterna? Eller vilken ska jag satsa mina pengar på... Hjälp!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Tänkte mig komplettera min samling med roliga elektroniska saker, och en slingbox kom då att fånga mitt intresse...
Men nu vart det klurigare efter att ha läst eran samlade kunskap.
Solo, PRO-HD, HD ? Sen hittar jag Slingbox 350 och en som inte säljs i Sverige slingbox 500 , tydligen den enda med hdmi.

Jag vill ju ha det bästa. I bostaden så har jag Telia internet & tv via dom, 100/100 fiber.
Ute på flykt så sitter jag på ett abonnemang med upptill 16m och obegränsad ( ja helt obegränsad ) datamängd inom Sverige .

Sling Media Slingbox 350 - Se på dina favoritprogram oavsett var du befinner dig
1290kr
Är det detta man ska köpa? Bättre att köpa en 500 från staterna? Eller vilken ska jag satsa mina pengar på... Hjälp!

Kolla först vad du har för utgångar på din mottagarbox. Du bör ha motsvarande ingångar på din Slingbox.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Slingbox

Har kollat på boxen nu.

Motorola VIP 1910-9
bak på denna har jag följande anslutet.
Ethernet -> kopplad till internet/nätverk.
Hdmi-> kopplad till Hemmabio ->projektor.

Lediga anslutningar
Scart Märkt TV
Scart Märkt VCR
RCA->grön->Y
RCA->blå->Pb
RCA->röd->Pr
RCA->gul->SPDIF
RCA->vit->L
RCA->röd->R

Att kunna köra via ipad (ios8), telefon (android 4.4.4), och Dator (win7) är önskvärt.
(sevallbo, jag ser dig :) , måste ju först reda ut vilken jag ska ha)
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Slingbox

Har precis avslutat ett trevligt (rätt ovanligt) samtal med Telia dom skickar en tv-Box till för ynka 399kr, så helt plötsligt så har jag en tv-Box som jag kan köra utan annan inblandning av den övriga utrustningen, den kommer då ha alla dom anslutningarna som jag nämnde ovan, och alla är lediga...

Frågan kvarstår vad är "bäst" ? inköpspriset är inte det avgörande i detta inköp det är ändå rätt små pengar vi pratar om.

Även om jag har ca 25 år till pension så kommer jag ha stor nytta av detta då jag ligger ute på veckorna i mitt arbete och hittills inte hittat en vettig lösning på att kunna se lite nyheter, väder och annat ( bortsett från SVTplay när jag är i Sverige) så kvalitet är överordnat pris i detta fall, har jag förstått rätt så kan jag glömma SOLO,HD,PRO-HD, då jag vill kunna se via iPad/mobil .

Kvar är väl då 350/500 ??? Eller ? Hdmi endast på 500 modellen som jag sett, gör det så stor skillnad ?
Något jag missat?
 
Toppen