• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slingbox

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Tänkte mig komplettera min samling med roliga elektroniska saker, och en slingbox kom då att fånga mitt intresse...
Men nu vart det klurigare efter att ha läst eran samlade kunskap.
Solo, PRO-HD, HD ? Sen hittar jag Slingbox 350 och en som inte säljs i Sverige slingbox 500 , tydligen den enda med hdmi.

Jag vill ju ha det bästa. I bostaden så har jag Telia internet & tv via dom, 100/100 fiber.
Ute på flykt så sitter jag på ett abonnemang med upptill 16m och obegränsad ( ja helt obegränsad ) datamängd inom Sverige .

Sling Media Slingbox 350 - Se på dina favoritprogram oavsett var du befinner dig
1290kr
Är det detta man ska köpa? Bättre att köpa en 500 från staterna? Eller vilken ska jag satsa mina pengar på... Hjälp!
Jag har som du Telia fiber TV hemma och har haft en Slingbox HD i ett par år sen gick den sönder. Vilket tycks vara vanligt om man läser forumen. Köpte då en 350 som har fungerat lika bra men kostar hälften av HD. Enda nackdelen är att slingbox inte har nån perfekt fjärrkontroll för Telias TV boxar. Men det finns dom som fungerar hyfsat från Motorola. Det innebär att det mesta finns på kontrollen men på andra knappar än vad man tror.
Min Box styrs av min far i Thailand och han har ca 10 MB och kör tidvis även via mobilen. Att köra HD kvalitet utanför det egna hemmanätverket tror jag inte på. Fördröjningar i nätet gör att det hackar även om bandbredden i sig är tillräcklig.
 
F

F.d. 27550

Guest
Sv: Slingbox

Slingbox 500 har HDMI.

Hilsen Kjebbe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27550

Guest
Sv: Slingbox

Slingbox 500 har også WIFi.
Jeg har bestillt fra USA og med frakt og importavgift kom den
På NOK 2900,-
Kjebbe
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Är det någon som har erfarenhet av att koppla Slingbox till en Viasat HD-box?

Viasatboxen har bara scartanslutningar och HDMI vad jag kan se, men det bör väl gå att lösa med adapter?
/Lars Erik
 

Tommie & Annica

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9443
Medlemskap
2025
Sv: Slingbox

Hej!

Jag har skaffat en 500 från USA. Har kopplat den till ViaSat boxen HD via hdmi
Funkar bra med bra wi-fi.
Sitter nu i Spanien, och kan se alla kanaler som jag har.(gold)
Men det finns vissa kanaler med HD,som inte går att se i hd, utan kan ses som vanligt.
Allt har fungerat över förväntan.:)

Tommie
 
F

F.d. 27550

Guest
Sv: Slingbox

Det du trenger er video og lyd utganger - eller en hdmi utgang som kobles til inngangen på slingboksen. Denne kan og sende fjernstyringskoder til boks eller tv slik at en kan velge program.

Hei Knut
Jeg har kjøpt en Slingbox 500 fra USA.Under innstallasjonen var det et valg
på land,der var det bare USA og Canada å velge mellom.
Jeg bor i Norge.Noen tips hvordan dette kan løses?

Mvh. Kjebbe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slingbox

Normalt burde ikke landskoding være et problem, men USA har annen bildefrekvens, zå jeg ville prøvd om Canda setting fungerer. Ellers trenger den en oppdatering av firmware for å klare europeiske kanaler.
 
F

F.d. 27550

Guest
Sv: Slingbox

Hej!

Jag har skaffat en 500 från USA. Har kopplat den till ViaSat boxen HD via hdmi
Funkar bra med bra wi-fi.
Sitter nu i Spanien, och kan se alla kanaler som jag har.(gold)
Men det finns vissa kanaler med HD,som inte går att se i hd, utan kan ses som vanligt.
Allt har fungerat över förväntan.:)

Tommie

Hei Tommie!
Jeg har også kjøpt en 500 fra USA.
Under innstallasjonen på land,var det bare USA og Canada å velge mellom.
Hvordan løste du dette?

Kjebbe
 

Tommie & Annica

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9443
Medlemskap
2025
Sv: Slingbox

Hej Kjebbe!
Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Men jag tror att jag uppdaterade den.
Sök på Google ang.slingbox. Ska finnas film hur man installerar den på Sv.
När det gäller HD kanalerna, som inte kunde ses pg av rättigheterna, så var det bara att söka vidare på kanallistan tills man hittade dem utan HD. T.e.x
ViaSat sport på kanal 110.Hockey 112.trean 69, femman 68.
Däremot törs jag inte spela in på boxen, eftersom jag inte vet hur den fungerar
när jag är i Sp. Allt fungerar när jag är hemma.
Hoppas att du får igång den.


Tommie
 
F

F.d. 27550

Guest
Sv: Slingbox

Hei Tommie!
Takk for ditt svar.
Jeg oppdaterte den under innstallasjonen.
Jeg får prøve å lete etter den Sv. filmen.
Kjebbe
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Vi har fått in Telias fiber med internet, tv och tel. i vår bostadsrättsförening.
Jag var då snabb att skaffa en slingbox på net on net, en 350.
Men inkopplingen har gett mig problem då tv-boxen av märket Arris bara har Hdmi-utgång och det finns inte Hdmi på 350.
Har sett på nätet att det finns en splitter att koppla in, men den finns bara i USA.
Och tiden räcker inte till att beställa därifrån då planen är att åka Port./Sp. inom fjorton dar.
Inget av teknikvaruhusen har någon lösning.
Den närmsta lösningen jag funderar på är en omvandlare från Hdmi till Scart, Art.nr. 69239 för 599 kr. hos Kjell o. Co.

Med till slingboxen finns en Scart mellankoppling med vit, röd, gul utgång.

Min tanke är att koppla tv-boxen med Hdmi-kabel till Hdmi-omv-Scart, Scartkabel, Scart-mellankoppl. till ett Scartuttag i Tv-apparaten.

Slingboxen tar jag signal från vit,röd,gul, utgång på Scart-mellankoppl., för att sedan koppla till internet på vanligt sätt.

Är det någon som tror att detta är möjligt att få till att fungera eller har något annat förslag eller lösning?
Annars lägger jag ner projektet och lämnar tillbaka slingboxen.
Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Tack för tipsen.
Har nu tagit ett beslut och gjort ett återköp på slingbox 350 hos netonnet.
Har också beställt en 500 från satelitproffsen. Dom lovar ju snabb leverans.
Den är mycket dyrare än 350, (får väl fricampa lite mer ;)).
Men det jag vinner är ju mindre antal kopplingar och sladdar, vilket är positivt då Ursula hatar sådana.
500 har ju också wi-fi om man vill koppla in en smart tv. Plus en del annat.
Återkommer med slutresultatet.
Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Har nu fått leveransen av slingbox 500. Mycket snabbt fixat av satelitproffsen.
Men problemen löstes inte som jag förväntade mig.
Först börjar jag med setup via tv-skärmen med den medföljande fjärrkontrollen.
Det fungerade bra, uppdatering m.m. tills jag skulle välja land, då fanns det bara USA och Canada att välja på. Kom inte längre.
Då gick jag över till slingbox setup via datorn och då kom sverige upp automatiskt på land.
Nästa punkt var signalen från tv-boxen. Ingen signal bara svagt ljud och gul bild.
Problemet är Telias tv-box Arris vip 1113 l.
Denna box har bara en A/V ingång och en Hdmi utgång med HDCP-kryptering.
Slingbox 500 klarar inte av att öppna den krypteringen via Hdmi utan måste också anslutas via röd,grön, blå (komponentanslutning) från tv-box till slingbox.
Detta går inte då tv-boxen Arris saknar komponenttutgångar och A/V ansl. har ingen signal ut, bara Hdmi ansl.

Jag har ringt telia som har lovat skicka en övergång från Hdmi till Scart som är avsedd att användas till apparater som saknar Hdmi anslutning.
Detta utan kostnad.
Jag har övergång Scart till röd, vit, gul (kompositutgång) att koppla vidare med. Dessa anslutningarna finns också på slingboxen. Får prova mig fram, men kommer inte att se hd kanaler om jag får det att fungera.
Men det kvittar.

Hade kanske lite bråttom att byta ut s.b.-350 för 1390 kr. till s.b.-500 för 4990 kr.
I detta läget hade det nog fungerat lika bra med 350.

Återkommer med fortsättningen när ja fått prylarna från telia.
Krister.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Jag fick fel uppgift om A/V-anslutningen på tv-boxen, det finns signal ut här, och då via en kabel med 3,5 mm ansl. till scart. Denna kabel tillhandahåller telia utan kostnad för äldre utrustning som saknar Hdmi-ansl. Viktigt att använda rätt kabel.
Eftersom det inte finns scartingång på slingboxen, har jag använt från Kjell o. Co art.nr. 39-894 en scart-adapter med avtappning till komposit (röd, vit, gul) för inkoppling i boxen och vidare till tvn.
När denna koppling från A/V-uttaget används mellan tv-box och slingbox, går signalen fram utan kryptering, och det går att använda Hdmi-kabel mellan tv-box, slingbox till tv, för att göra både bild och ljud bättre.
Nu är bilden och ljudet klart.

Nu är det nästa problem. Det är att programmera en fjärrkontroll.
Jag hittar inte rätt i mängden, för den fjärren vi har finns inte registrerad i listorna ännu.
Det skall gå att custombygga en, men datorn tar inte uppgifterna.
Det är kanske win.10 som gör att det strular.

Får jag inte till det innan vi åker, får jag ställa in på tv4 och försöka lösa det på distans.
Krister
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slingbox

Bara du får program upp och ner att funka fixar det sig. Vad har du för märke på telias box? Då kanske det går att spåra på nätet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Slingbox

Telias box är av märket ARRIS Vip 1113L och är vad jag förstår alldeles ny.
Har letat som en galning, men har inte hittat hur den är programmerad.
Och jag själv är novis på data.
Krister.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Slingbox

Telias box är av märket ARRIS Vip 1113L och är vad jag förstår alldeles ny.
Har letat som en galning, men har inte hittat hur den är programmerad.
Och jag själv är novis på data.
Krister.

I just found this thread that shows the Diago 1 codes work flawlessly on your system

Have you tried it?

RC: Shaw Gateway Portal mp2000na Remote codes *Solved* (Page 1 of 3)


paucoin87,keep us posted.


I loaded the Diago 1 codeset in the URC ir data base in an MX850 and codes worked flawlesly, Harmony I understand works flawlessly on Shaw Arris box too.
 
Toppen