• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fundering kring överlast.

F

F.d. 55460

Guest
När jag läser om hur ni råkat ut för polisen och vägning av era husbilar har jag en liten fråga, Hur många av er där ute har råkat ut för detta? Har flera gånger varit i Tyskland och "råkat" ha en hel del godsaker med mig hem som gjort att min husbil varit mycket överlastad, men det är aldrig fråga om vägning, det ända man se är dessa knarkhundar som nosar runt bilarna. Är detta med överlast/vägning bara en skröna??
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

För mig handlar det också om säkerheten. Bromsarna på en husbil a 3,5 ton är inte lika kraftiga som bromsarna till en 4,5 ton, osv. Kör du då med ca 3,8 ton får du en längre bromssträcka.
Men, det kanske inte gör så mycket för dig som är den äldre generationen, men den du kör in i är kanske en barnfamilj som du sabbar för som har ett längre liv framför sig. (Sista meningen var den jag tog till för mina föräldrar när jag tyckte dom skulle sluta köra bil pga alder)
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

En skröna är det nog inte, men jag tror risken att bli vägd är ganska liten.
Har själv aldrig blivit drabbad.
Störst risk i södra Sverige är helt klart vid Öresundsbron. Där står polisen ganska ofta med sina vågar.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Vi åkte in för vägning efter vår utlandsresa i somras. Åkte in precis efter Öresundsbron, en äldre polisman som nog inte sprungit de senaste 25 åren sprang över gräsmattan och vinkade in oss. Bara att lägga i backen och sedan lyssna på en något trött och "flåsig" polisman sa åt oss vad vi skulle göra. (Vi klarade denna vägning utan större problem).
Vi fick oss ett gott skratt åt denna polisman som säkert hade semestertjänst på fältet efter 25 år bakom ett skrivbord..
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fundering kring överlast.

Vi åkte in för vägning efter vår utlandsresa i somras. Åkte in precis efter Öresundsbron, en äldre polisman som nog inte sprungit de senaste 25 åren sprang över gräsmattan och vinkade in oss. Bara att lägga i backen och sedan lyssna på en något trött och "flåsig" polisman sa åt oss vad vi skulle göra. (Vi klarade denna vägning utan större problem).
Vi fick oss ett gott skratt åt denna polisman som säkert hade semestertjänst på fältet efter 25 år bakom ett skrivbord..

Vad tusan har denna åldersfientliga historia med överlast att göra? Mest stötande tycker jag det blir att kalla denna hånfulla och elaka reaktion för ett "gott" skratt.
Under mitt yrkesliv (fram till nästan 70) så träffade jag även ett flertal tidigare idrottsmän som vid högre ålder hade drabbats av krämpor som gjort springande svårt. Mer värt att hylla än att håna att man kämpar på i jobbet!

aake
 
F

F.d. 29056

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

bromsarna är inte annorlunda på en 3,5 tons bil jämfört med en 4,5 tons.
när jag köpte min Carthago kunde jag välja vilken totalvikt jag ville ha..
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Vad tusan har denna åldersfientliga historia med överlast att göra? Mest stötande tycker jag det blir att kalla denna hånfulla och elaka reaktion för ett "gott" skratt.
Under mitt yrkesliv (fram till nästan 70) så träffade jag även ett flertal tidigare idrottsmän som vid högre ålder hade drabbats av krämpor som gjort springande svårt. Mer värt att hylla än att håna att man kämpar på i jobbet!

aake

Vadå åldersfientlig.....
25 år vid skrivbord, han behöver ju inte ens vara 50 år !
Rena ungdomen.
// Janne
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Vad tusan har denna åldersfientliga historia med överlast att göra? Mest stötande tycker jag det blir att kalla denna hånfulla och elaka reaktion för ett "gott" skratt.
Under mitt yrkesliv (fram till nästan 70) så träffade jag även ett flertal tidigare idrottsmän som vid högre ålder hade drabbats av krämpor som gjort springande svårt. Mer värt att hylla än att håna att man kämpar på i jobbet!

aake

Jag får verkligen ursäkta mig om det finns trevliga husbilsklubbsmedlemmar som tog illa upp!
Det som var det mest tänkvärda i det som kanske inte alls framgår nu när jag återigen läser vad som skrevs är just att ett flertal personbilar körde förbi, de var inte alls intressanta men så fort det kom husbilar, minibussar, många gånger med minimal lastvikt sprangs det "gatulopp" för att hinna stoppa denna grupp av trafikanter.
Då tråden handlar om just överlast så är det där poängen ska vara.
Men än en gång, var inte alls meningen att vara åldersfientlig!
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Fyra glada damer, varav en som jag är flyktigt bekant med, åkte för att bunkra i en Volkswagenbuss. De räknade fel och räknade inte med passagerarnas vikt.
De blev vägda någonstans i Skåne.
Resultat:
(1) De fick lasta ur den överflödiga vikten.
(2) Ringa en bekant som fick komma och hämta "överflödet.
(3) Höga böter till föraren.
(4) Indraget körkort i 3 månader.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Jag hoppas verkligen att "krutet" läggs på rätt sorts klientel:mad:.
Det kanske inte är ok att åka runt med en viss övervikt för oss husbehovshamstrare.
Men...jag hoppas att att all kraft läggs på att få stopp på den organiserade brottslighetens helt otroliga införsel av all möjlig skit. Läste i ÖstgötaCorrespondenten i går att det varje vecka kommer 6 till 7 fullastade spritbussar till Östergötland. undermåliga fordon, förare utan körkort eller giltiga såna, inga färdböcker eller vilotidsböcker. Vad kommer mer i dess spår? Svartförsäljning på krogen, försäljning av rusdrycker till minderåriga, bidragsfusk av svartjobbare, uppgörelser i den undre världen m.m.
Detta är vad Myndigheterna i första hand borde TVÄRSTOPPA:mad:

För övrigt till trådskaparen !
så har vi sedan 1988 aldrig blivit vägda, fast passerat vågkontroller där vägning pågick har vi sett kanske ett tiotal gånger under årens lopp.
Så nog förekommer det:oops:
Sen vet jag att Polisen plockade av bilar som såg riktigt nerlastade ut och vägde dem på Bilprovningens vågar.....iofs flera år sedan och hur det görs idag vete tusan i avregleringens tidevarv;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Jag lider verkligen med dig Anders om det numera är så fruktansvärt illa med allting inkl framtiden som du framställer det! Finns det verkligen inte något positivt att glädjas över i gamla Östergötland, t.ex IFK och Vita Hästen?

Kanske var det tur att jag flyttade från Norrköping/Linköping redan på "den gamla goda tiden" och därmed slapp uppleva dessa "nyare tider" som du beskriver - lider verkligen med dig och man kan väl då inte längre säga att man är "östgöte guskelov"!?

Betr överlast, jag har blivit vägd med husvagnsöverlast en gång i Tyskland för ca 10 år sedan, fick då tappa av vatten och flytta över prylar, dricka, mm till dragbilen, tydligen ca 150 kg för mycket i husvagnen - inga efterräkningar!
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Ett stort problem är då att Svenska regler skiljer sig från övriga Europa eftersom man här räknar ev överlast i procent av lastvikten på samma sätt som man räknar ev överlast på en timmerbil. "Min" lastvikt är 480 kg vilket nog kan anses relativt normalt för en 3500 bil. (Jämför med lastvikten för en lastbil). 10 procent av denna är då 48 kg (en halv vattentank) vilket då skall vara den ungefärliga gränsen för böter. Betänk då att polisen i Östergötland har 20 ton alkohol i beslag efter några tillslag från spritbussar. Efter detta har inte funnits resurser för flera tillslag. Man kan fundera på var det är lämpligast att lägga krutet.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Relax:)
Jag märker ett litet uns av sarkasm i ditt svar, men jag tycker att man har rätt att vara orolig inför dessa enorma införslar som i sin tur ger andra bieffekter som den organiserade brottsligheten utgör.
Undrar vad den kostar skattebetalarna i förlängningen tex. Samt andra icke mätbara lidanden som detta ger.

ursäkta att vi kom från ämnet med överlast:oops:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Vi har kuskat runt i 10 år ute i Europa och här hemma och aldrig blivit kontrollvägda! Men vid något tillfälle har vi sett att vägning skett vid vägkanten av andra! Ni som blivit fast för övervikt,! Har ni kunnat åka vidare?
Largu
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Fundering kring överlast.

Hej

Vi har haft husbil siden 1990, og indtil i sommers aldrig blevet vejet.
Men i ferie i juni mdr, blev vi vejet 2 gange i Tyskland begge på A7, ved Soltau og ved autohof ved Kassel.

I Østrig blev vi ved en rastplads hvor vi holdt hvil, spurt af politiet hvad vores vægt var, jeg oplyste 3300 kg, og han sagde ok.

Så jeg tror at politiet i Tyskland og Østrig er mere opmærksom på vægten af husbiler nu, fordi mange køre med overvægt.

Hilsen
Flemming
Danmark
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Fyra glada damer, varav en som jag är flyktigt bekant med, åkte för att bunkra i en Volkswagenbuss. De räknade fel och räknade inte med passagerarnas vikt.
De blev vägda någonstans i Skåne.
Resultat:
(1) De fick lasta ur den överflödiga vikten.
(2) Ringa en bekant som fick komma och hämta "överflödet.
(3) Höga böter till föraren.
(4) Indraget körkort i 3 månader.

Indraget körkort ?? Hur mycket överlast hade de då?
När jag åkte dit så hade jag 480 kg över och det utgjorde 56% det gick dock till åklagare men något indraget körkort var det aldrig tal om.
Ingmar
 

Roine

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Enköping
HBK-Nr
1595
Medlemskap
2024
Sv: Fundering kring överlast.

Var på väg till Spanien när vi i södra Tyskland 5 mil kvar till Franska gränsen blev alla husbilar och husvagnar stoppade och vägda. Jag hade ej övervikt men det var dom som fick åka åt sidan för omfördelning av lasten eller böter.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Fundering kring överlast.

Jag hoppas verkligen att "krutet" läggs på rätt sorts klientel:mad:.
Det kanske inte är ok att åka runt med en viss övervikt för oss husbehovshamstrare.
Men...jag hoppas att att all kraft läggs på att få stopp på den organiserade brottslighetens helt otroliga införsel av all möjlig skit. Läste i ÖstgötaCorrespondenten i går att det varje vecka kommer 6 till 7 fullastade spritbussar till Östergötland. undermåliga fordon, förare utan körkort eller giltiga såna, inga färdböcker eller vilotidsböcker. Vad kommer mer i dess spår? Svartförsäljning på krogen, försäljning av rusdrycker till minderåriga, bidragsfusk av svartjobbare, uppgörelser i den undre världen m.m.
Detta är vad Myndigheterna i första hand borde TVÄRSTOPPA:mad:

För övrigt till trådskaparen !
så har vi sedan 1988 aldrig blivit vägda, fast passerat vågkontroller där vägning pågick har vi sett kanske ett tiotal gånger under årens lopp.
Så nog förekommer det:oops:
Sen vet jag att Polisen plockade av bilar som såg riktigt nerlastade ut och vägde dem på Bilprovningens vågar.....iofs flera år sedan och hur det görs idag vete tusan i avregleringens tidevarv;)

Det är helt ok att köra utan vilotidsbok eller färdbok, jag undrar vad är färdbok???? Vilotidsboken försvann för många år sedan.

MVH

Stig
 
Toppen