• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol!!!!

M

Majja

Guest
Hej!
Har just köpt husbil, där det finns en helautomatisk parabolantenn.
Då vi åker en hel del på Europa (Kroatien, Italien) vill jag ha lite tips om vilken leverantör jag ska välja Viasat eller Canal Digital.
Troligtvis kommer vi att se mest nyheter från Svt eller Tv4.
Tacksam ta del av era synpunkter och erfarenheter.

Tack på förhand:spinny:
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Parabol!!!!

Hej.

Parabolsändningar på svenska når lite olika beroende på parabolens storlek, men vår når bara ner i mitten på Tyskland någonstans.
Däremot finns det hundratals tyska och några på engelska.

uno
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

Med oyster 85 har vi fått svensk TV grado/Jesolo i Italien, nu senast i Narbonne Frankrike och Bordeaux
längre söderut har vi svensk radio via parabol, svt world 2 kanaler.

Kanske har de utökat "footprint", tidigare brukade det försvinna i norra Frankrike. Någon mer med erfarenhet?
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

Ska Majja se på nyheter nere i Italien och Kroatien, är nog SVT World enda alternativet, om du vill ha Svenskt språk. Kontakta Con Nova i Mariestad för programkort och läsare. Du får lite rabatt om du är medlem i Caravan Club.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

"Ska Majja se på nyheter nere i Italien och Kroatien, är nog SVT World enda alternativet"

Kanske kan Slingboxen vara ett alternativ? Det är en Internetlösning, se Slingbox.se samt tidigare trådar här på forumet. Hälsar Björn
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

Hej!
Har just köpt husbil, där det finns en helautomatisk parabolantenn.
Då vi åker en hel del på Europa (Kroatien, Italien) vill jag ha lite tips om vilken leverantör jag ska välja Viasat eller Canal Digital.
Troligtvis kommer vi att se mest nyheter från Svt eller Tv4.
Tacksam ta del av era synpunkter och erfarenheter.

Tack på förhand:spinny:


Med hjälp av ett gratis programkort från Canal Digital kan du se TV1, TV2, Kunskapskanalen och Barnkanalen ner till cirka 10 mil norr om mellersta Frankrike - detta då förutsatt att ni har en 85 cm parabol.

Söder om denna punkt krävs ett abonnemang hos Svt World att kunna se denna kanal (en blandning av program från ettan, tvåan och Kunskapskanalen) och detta tecknar ni hos Connova AB - gå in på deras hemsida, Start Connova SE för mer information.

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

Hej!
Planerar att montera parabol på vår LAIKA och hittar mängder med trådar där för och nackdelar med Oyster och Snipe avhandlas.
Min fråga är har någon av er Husbilsvänner erfarenhet av AutoSat 2 (85cm), från Crystop?
Har betydligt närmare till Elektronik Montering i Linköping som säljer dessa och undrar om AutoSat är likvärdig med Oyster, som verkar vara dominerande på marknaden?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Parabol!!!!

Med hjälp av ett gratis programkort från Canal Digital kan du se TV1, TV2, Kunskapskanalen och Barnkanalen ner till cirka 10 mil norr om mellersta Frankrike - detta då förutsatt att ni har en 85 cm parabol.

Söder om denna punkt krävs ett abonnemang hos Svt World att kunna se denna kanal (en blandning av program från ettan, tvåan och Kunskapskanalen) och detta tecknar ni hos Connova AB - gå in på deras hemsida, Start Connova SE för mer information.

Bosses och Gerds husbilsresor

Har en Mobilsat etc (Snipe antenn från Selfsat, Korea brand). 10 satelliter automatiskt, inklusive alla Astra, t ex Astra 4 (Viasat).
Inklusive Thor och Eutelsat (SVT World).
Kanske man kan säga att en Snipe mini motsvarar en 65 cm Oyster?

Svensk TV?
Har ett Fritidshusabonnemang hos Viasat, fungerar utmärkt även utomlands.
Kör viasatboxen via inverter; 150 W räcker bra.
Snipe-parabolen tar in Astra 4 ner till mellersta Tyskland, kanske norra Frankrike.
Erfarenheter från resa till DE/FR/ES i oktober/november, ner till Torrevieja tor;

Ska man se svenskt TV söder om norra FR är det nog bara Eutelsat 9A med SVT World som gäller.
Dock inga problem att ta in Astra 1, 2 eller 3; tyska och engelska kanaler. Plus ett otal arabiska.
Plus alla de andra 7 satelliterna. Men, puh, vilka skitprogram!

Har dock ingen erfarenhet av Thor/Canal+.
Misstänker att de kanalerna inte når mycket längre, ett 20-tal mil kanske?
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Parabol!!!!

Vet man tar inn Norsk TV i norra Kroatien på
Thor - Canal Digital med Oyster 85 cm.

Men vad hjelper det.Frågan va ju om Svenska
kanaler.


Ottar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol!!!!

I dag sender Canal Digital alle norske og svenske kanaler over de samme Nordic transducere, det vil igjen si at de har samme dekning. Eneste forskjell på dekning kan være mellom SD og HD kanaler - de bruker forskjellige tranducere.

Takket være en dust så er nå NRK1 Reserve kanalen fjernet - denne ble sendt på en Europa transducer sammen med 2 DR og 3 YLE kanaler.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Parabol!!!!

Hej!
Har just köpt husbil, där det finns en helautomatisk parabolantenn.
Då vi åker en hel del på Europa (Kroatien, Italien) vill jag ha lite tips om vilken leverantör jag ska välja Viasat eller Canal Digital.
Troligtvis kommer vi att se mest nyheter från Svt eller Tv4.
Tacksam ta del av era synpunkter och erfarenheter.

Tack på förhand:spinny:
Som du kanske vet så måste du ha en Viasatmottagare om du väljer Viasat.
Canal Digital går oftast att sätta kortet i befintlig mottagare.
Det blir alltså något krångligare att välja Viasat. Men är man golffreek så är man.
 
Toppen