• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV under vintern?

liza1955

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14426
Medlemskap
2024
Kan man ha sin 12 v Led TV i husbilen under vintern, husbilen står i carport alltså under tak?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: TV under vintern?

Inte om du förväntar dig temperaturer ner mot 0 grader eller kallare.
jag skulle föreslå att ta in den och förvara den varmt.
Det är inte kylan i sig , utan kondensen som bildas då den skall starta på nytt som kan skada.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: TV under vintern?

Jag har en billig Anderson 19" LED sedan 2010 och den lever fortfarande trots att den får sitta i bilen året runt. Detta trots att jag nästan alltid kallställer bilen mellan åkturerna och vi dessutom ofta har ordentligt kallt på vintrarna. Vår bil står även den under tak, men det torde inte spela någon roll.

En gammal 10" tjock-TV havererade däremot efter ett par vintrar i bilen för något decennium sedan.

TV-apparaterna har blivit så pass billiga nu att jag är beredd att ta risken för haveri för att slippa ytterligare ett krångelmoment vid våra vinterturer, detta då vi ofta använder bilen vintertid. Om vi skulle ställa av vintertid skulle jag nog plocka in apparaten.

aake
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: TV under vintern?

Jag har alltid haft både Tv och stereo kvar i bilen på vintern utan någrqa som helst följdskador. Det finns ju så mycket mera elektronik i dagen bilar som klarar vinter och fukt.

JOE
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: TV under vintern?

Köpte en LTC Tv som är anpassad för det marina livet.
Bland annat har tv, n lackerade kretskort och bör därför
klara kondensen bättre. Dessutom klarar den en spänningsvidd
mellan 9 -16 volt.
TV, n är köpt hos Hjertmans marin och jag är nöjd.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TV under vintern?

Bilradion har suttit kvar i alla år.
Jag har aldrig tagit in tv:n. Kanske man haft tur?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: TV under vintern?

De sista 2 hb har haft nedsänkbara TV i fack, och har aldrig rört dessa inför vinteravställning.Detta gäller sedan 2007 och har aldrig varit något problem trots att hb.n står kallt i en loge från okt till april.
Bengt
 
Toppen