• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

råttfritt

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Hej
Har sett att det finns elektroniska "råttjagare" med ett högfrekvent ljud som ska jaga bort råttorna. Den sätts i vägguttaget. Finns även batteridrivna. Min fråga är om det är någon av er som provat dessa i husbilen?
Mojjen :wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: råttfritt

En medlem som förvarade sin husbil över vintern hos oss köpte en dyr (700:) elektronisk musskrämma och satte in i HB´n. På våren var hela bilen full av musskit och de hade knaprat på klädseln.
De (mössen) verkar vänja sig vid oljudet.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: råttfritt

Det är fyra år sedan vi köpte vår, har inte varit en mus i vår bil, så vi är helnöjda, en höst fångade jag 9 möss som hade kalasat på hundmat o cornflakes mm.

Berra
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: råttfritt

Vi provar det mesta efter att ha haft möss i vår första husbil.
Vi har haft bilen i samma utrymme hela tiden och de sista 6 åren så har inget hänt.
Vi har en "skrämma" med högfrekvent ljud på batteri, raggargranar som doftar, mjölkförpackningar med råttgift vid framhjulen. ( råttgiftet är uppätet!)
Peppar peppar....... ! Man är alltid orolig när hämtningen kommer på våren, känner mig ej säker på att vårt knep är rätt!?
Bengt
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: råttfritt

Köpte en Silverline för 600:- av Claes i Sjön till förra vintern, perfekt inga möss överhuvudtaget i utrymmet på 100 kvm. där bilen står.
Så köp !
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Vill man inte ha in dom små gnagarna så är det bästa tippset att inte ha någon mat kvar i husbilen (hund/kattmat och cornflakes) den lukten känner dom på långt håll.
Min erfarenhet av dom elektroniska skrämmorna är tyvärr att dom är helt värdelösa. Vanliga fällor är det som gäller, men då kommer ju tömning av dessa in i bilden
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: råttfritt

De kan fungera en kort tid mot möss men tyvärr vänjer de sig snabbt vid frekvensen, det finns även "skrämmor" med ställbar frekvens men det dröjer inte särskilt länge innan de vant sig vid hela registret.

Rubriken gällde dock råttor och har man fått in en råtta i husbilen så är man verkligen illa ute, den kan på kort tid ödelägga det mesta.
Förra vintern fick vi in en råtta i pannrummet, på en enda natt hade den dragit fram en hel spann med isolering ur dels pannan och dels ur väggen.
Nästa natt fick Karl (katt) sova över i pannrummet och han löste då problemet, på morgonen låg det en halv råtta kvar och karl var proppmätt.
Mot råttor hjälper inga elektroniska apparater, de är även svåra att ta med fällor och är även misstänksamma mot gift.
Så jag hoppas att det är möss som trådskaparen menar och inte råttor.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: råttfritt

Oppi norr hade vi råttor härnere i Västmanland hittar vi bara möss!​
 

Sea me work

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
11676
Medlemskap
2025
Sv: råttfritt

Ja, råttfritt har jag väl haft i husbilen, men möss har jag avlivat 12 st :( , Köpte en elektronisk musskrämma, bestående av två olika delar, vilken skulle täcka 80 m2, men möss fångade jag i fälla som stod ca 20 cm ifrån den dyra skrämman. :yes:
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: råttfritt

Du skrev att den elektroniska mussfällan fanns inne i bilen, eller missförstod jag?
Vi har köpt en sådan och vi har satt den på trappsteget utanför bilen.
Det stod i bruksanvisningen att den inte skulle placeras inne i bilen eftersom "signalerna" inte går genom väggar?
Det var ngn som skrev att plocka ur bilen allt " matnyttigt" för gnagaren och då även stearinljus bl a.
Jag har ingen erfarenhet ännu hur den fungerar, har precis ställt in bilen men hört utav andra att det fungerar bra
Per R
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: råttfritt

köpte min halvdyra på järnia, den ändrar frekvens automatiskt regelbundet så dom inte ska vänja sej. funkat bra i 4 år.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: råttfritt

Du skrev att den elektroniska mussfällan fanns inne i bilen, eller missförstod jag?
Vi har köpt en sådan och vi har satt den på trappsteget utanför bilen.
Det stod i bruksanvisningen att den inte skulle placeras inne i bilen eftersom "signalerna" inte går genom väggar?
Det var ngn som skrev att plocka ur bilen allt " matnyttigt" för gnagaren och då även stearinljus bl a.
Jag har ingen erfarenhet ännu hur den fungerar, har precis ställt in bilen men hört utav andra att det fungerar bra
Per R

Jag tror inte att mössen tar trappan in, de hittar nog andra vägar.
:D
 
K

ktihmdh

Guest
Sv: råttfritt

Jag har en elektronisk musskräma inne o en ute pluss att jag har enris runt alla hjulen för mössen gillar inte det stiksiga har funkat bra Kent
 

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: råttfritt

Jag tror inte att du behöver bekymra dig Wizard, men i denna höjden "fotsteget" så skickas signalerna ut runt bilen, och effekten bör bli bättre.
Per R
 
B

Birger&Monica

Guest
Sv: råttfritt

Hej Jag har hört att man skall lägga in enbärskvistar det skall vara bra.
 
Toppen