• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Höjd skatt på husbilar

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Höjd skatt på husbilar

Skatten har ju redan höjts rejält de senaste åren. Vår nya bil som har en högre miljöklass än en bil av motsvarande storlek av äldre årsmodell betalar 2-3 gånger högre skatt än den gamla. På de nya går de helt på utsläpp medan på de gamla miljöfarliga finns inte dessa angivna utan där går man helt på vikt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Riktigt. Vi fick en mycket kraftig höjning 2010, närmare 50%
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Höjd skatt på husbilar

Vill man få till stånd en miljövänligare fordonspark är alternativet med registreringsbeskattning det enda vettiga. Den andra varianten med beskattning av alla fordon påverkar inte miljön, utan innebär ju endast en ökning av statens inkomster.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Höjd skatt på husbilar

En ekstra skatt ved første gangs registrering i landet er det som brukes i Danmark og Norge. Norge har særregel for husbiler som gjør at de ikke blir hutløst dyrere enn i Sverige, frem til en endring i 2004 var husbiler faktisk lavere priset enn i Sverige. Danmark har ingen slike unntak og svært høy pris på husbiler - og det er lite å spare på å imortere begagnade for ekstra skatten reduseres ikke nok pr. år frem til bilen er 30 år gammel og fritatt.
 
H

Heddan

Guest
Sv: Höjd skatt på husbilar

Ja men de måste ju ta till baka så mycket dom kan av oss pensionärer,så länge innan vi lägger oss för evigt?
 
H

Heddan

Guest
Sv: Höjd skatt på husbilar

Men varför Skitar vi atmosfären mer än andra???
 
H

Heddan

Guest
Sv: Höjd skatt på husbilar

Men hur är det med alla distribisions bilar typ Fiat Mersedes som skitar ned luften varje dag,är dom renare än våra Hb som vi även när dom är lediga????
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Har en burstner nexxo 728 2012 årsm med euro5 Fiat motor130hk. Om det är så att dom bara går på utsläppen å inte vikten så är vi lurade på pengar av staten. Enligt deras såkallade schablon utsläpp så ska min bil släppa ut 252g/km men igentligen är utsläppet 189g/km. Enligt fiats hemsida.Håller på som bäst att försöka fixa papper till min bil som transport styrelsen ska godkänna.Satt förresten å tittade på blocket igår på bilar med samma motor som min å samma årsmodell, hittade en med låg skatt där storleken å vikten sågottsom lika som min.Man undrar ju varför han hade låg skatt.Jo troligen för att han hade dom papper som transportstyrelsen godkänt. Mvh Åke
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Det var ju bra:rolleyes: men ingen påläst person kan väl tro att en husbil har en snittförbrukning på 0,74 blandad körning.
Skulle tro att dom skrivit landsvägsförbrukningen på ditt intyg. Bara att grattulera.:)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Helt barockt som det är idag, ju "renare" motor ju mer får man betala i fordonskatt. Sen finns det även relativt stora husbilar som lyckas få skattebefrielse i 5 år!!!!!:confused:

Utsläppet av CO2 är i direkt proportion till bränsleförbrukningen och det rimliga är väl att var och en betalar för sina utsläpp (PPP- polluter pays principle).
Jag tycker man borde baka in CO2 utsläppet i bränslepriset eller ännu hellre hela fordonsskatten.
När fordonet står still sker ju inget utsläpp och inget slitage på vägarna.

Det hade även minskat administrationen hos Transportstyrelsen (bilförsäkringen kan vara samma som för PB1, d.v.s. milbaserad så minskar det även försäkringsbolagets arbete).

Så tycker jag......;)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Helt barockt som det är idag, ju "renare" motor ju mer får man betala i fordonskatt. Sen finns det även relativt stora husbilar som lyckas få skattebefrielse i 5 år!!!!!:confused:

Utsläppet av CO2 är i direkt proportion till bränsleförbrukningen och det rimliga är väl att var och en betalar för sina utsläpp (PPP- polluter pays principle).
Jag tycker man borde baka in CO2 utsläppet i bränslepriset eller ännu hellre hela fordonsskatten.
När fordonet står still sker ju inget utsläpp och inget slitage på vägarna.

Det hade även minskat administrationen hos Transportstyrelsen (bilförsäkringen kan vara samma som för PB1, d.v.s. milbaserad så minskar det även försäkringsbolagets arbete).

Så tycker jag......;)


Visst, men allt detta betalas redan genom bränsleskatten. Av den föreslagna skattehöjningen kommer en mycket liten del att gå tillbaks till vägunderhåll, det mesta används till järnvägsutbyggnader och oredovisade utgifter.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Höjd skatt på husbilar

Hej jag o frun bor i Thailand vinterhalvåret,jag har en Toyota Fortuner som jag köpte ny 2005 sen dess har försäkringen gått ner pga att bilens värde minskar.
Vägskatten går oavkortad tillbaka till bilisten,dom menar att varje enhet måste ta sina egna kostnader,det vore något för oss hemma i Svedala :spinny::swoon:
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Höjd skatt på husbilar

Har avställningstiden ändrats också, eller måste den fortfarande vara avställd 15 dagar för att få tillbaks pengar?
 
Toppen