• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min gamla husbil kräver mer uppmärksamhet - en hobby.

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Min gamla husbil kräver mer uppmärksamhet - en hobby.

Det är tydligen stora skillnader mellen Sverige och Danmark. I Sverige blir s.k. Klassiska bilar skattebefriade efter 30 år och med det också besiktning vartannat år. Bra för mig.....
Beträffande försäkringar så kan jag låta veteranbilsförsäkra husbilen från o med årsskiftet till en ganska låg kostnad. Finns dock nackdelar med denna typ av försäkring då användandet begränsas till viss del. Man vill att alla resor med ett veteranbilsförsäkrat fordon skall ha viss anknytning till hobbyn. Har hyggligt låg premie på Länsförsäkringar så det blir samma försäkring framledes.
Ersättning vid eventuell skada blir ofta besvärliga då man renoverat och byggt om. Tror inte att jag ser problem med det i mitt fall då egentligen allt är dokumenterat dels i min dator men också här på forumet. Trots detta kan det vara knivigt med ersättningar.
Får ta det om det uppstår. Vår bil har kanske kostat 100-150 tusen kronor totalt och kunna användts i tre år. Går allt bra och bilen håller två år till så är den ändå billig. Hade jag köpt en motsvarande bil så hade andrahandsvärdet mm sjunkit motsvarande eller mera så.......
Sammanfattningsvis, hyggligt billig och bekväm och för oss passande husbil, betald. Trevlig sysselsättning både att serva, ändra, bygga om och bygga till, förbättra samt lite åkande då och då.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Min gamla husbil kräver mer uppmärksamhet - en hobby.

Ja på en del punkter er der stor forskel,mellem Sverige og Danmark, på registrering af husbiler og biler.
I Danmark betaler vi næsten dobbelt så meget for registrering og løbende skatter - ejerafgifter.
Veteranbiler synes også at være beskattet meget mere - og længere.

Det kommer sig muligvis af at Danmark ikke producerer biler - pas på jeres egne bilfabrikker bliver i Sverige ;)
Danmark er væsentlig mindre og med kortere afstande
så man har gennem flere årtier ønsket at få befordring udført af bus og tog.
Først nu med affolkning af udkants-Danmark er fejlen ved at kunne forstås'.

Mobilitet og infrastruktur er en nødvendighed for velfærd.

- Nå men sådan er det desværre.
-----------------------
Det som jeg ønsker og synes at have fundet
er at man skal huske at notere sine forbedringer og vedligeholdelser,
så skal forsikringen også give erstatning.

Jeg vil snarest samle en liste af forbedringer og vedligeholdelse - så en dokumentation er beredt.
Det bliver vel også en bekræftelse af en ekonomisk status for min hobby.
Som Alve skriver:
Lastar 700 kg, 4 sittplatser, 4 liggplatser, separat sovrum med dusch och toalett, dörr mot sovdelen, vattenburen värme, 3 rostfria tankar varav en för dricksvatten 130 L och 2 avfallstankar på c: 100 l vardera, kyl och värmepanna med 230V, 12V eller gasoldrift, köksfläkt, mikrovågsugn, värmeväxlare/motorvärmare, TV med antennstyrning från sittplats, batteriladdare med enkel omkoppling mellan start- och bostadsbatteri, anordning för sammankoppling av batterierna under färd, GPS, backkamera, svängbara pilotstolar.
Specielle vedligeholdelser (forbedringer) med foto etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Min gamla husbil kräver mer uppmärksamhet - en hobby.

Hobbyen virker mer attraktiv når der er gevinster. :)

Forsikring:
mitt försäkringsbolags skadeavdelning,
blev aggressiv mot mig, med en bakgrund i att
bolaget stängas 1 April 2015 och inte behöver min positiva inställning.

Även om jag har foto bevis på min oskuld i en trafikolycka
de kommer att lägga upp för att samla in pengar från mig, i en själv risk.

Jag är medlem i FDM (største bilorganisation i Danmark),
som har mina bilder osv och har beslutat att agera för att hjälpa mig.

Därför växlar jag försäkring och uppnår 1700, - i besparingar med bättre försäkring*** - rent av en slump.

Det lönar sig att fråga konkurrenter om de kommer att försäkra bättre. ;);)
:)

Danske regler for veteran:
Ups' det var en fejl med veteran-registrering i Danmark -
mindst 35 år og då 25% i avgift till staten.

Forbedringer og vedligeholdelse:
Ulykken eller ordet total-skadat fik mig til mange resonnementer:

Brors, Alves m. fl. venlige support fik mig til att göra mer resonemanger.

Ikke mindst Brors geniale måde at gøre en billig husbil
ud af sin hobby med renovering - genialt :yes:

Nu när hobby synes försäkrat på ett mer rimligt sätt, optimism ökas och
jag har gjort bedre installation af ljus i solid kofanger, vattenisolering, isolering och projekterar bättre innredning.
Ochså en separat frys i egan konstruktion - önskbara mätt och funksion.
Peltier ;)

Resonemanger om vad man vill för framtiden - tar tid for mig.

*** værdi af fastmonterad ekstraudstyr (eftermonterad audio/teleudstyr) er reguleret til 23.000,- från ca. 7.500,-
Vindruta-forsikring.
Förplatsforsikring.
Själv-risk 1000,- mindre.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundhagen

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1307
Medlemskap
2024
Sv: Min gamla husbil kräver mer uppmärksamhet - en hobby.

Ang. försäkring. Blev -99 påkörd bakifrån med skrotad bil och nacke. Nu drygt 15 år senare är ärendet fortfarande inte avslutat:mad:. Vår hb från 1980 är inte försäkrad hos LF längre. Efter lite jämförelse så blev det Tre Kronor. Det som vägde över till deras fördel var bla assistans som ingick.
God Fortsättning
Tommy
 
Toppen