• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TPMS gäller även husbilar

F

F.d. 55532

Guest
Enligt EU-DIREKTIV skall alla nya bilar och husbilar vara utrustade med däcktrycksövervakning TPMS från den 1 november men i de svenska reglerna är inte detta obligatoriskt och kommer inte kollas i bilprovningen.
Min nya personbil har detta med sensorer i ventilerna. Vid byte till vinterdäck uppstod naturligtvis trassel.
Ytterliggare en funktion som innebär att verkstäderna mjölkar dig på pengar.
Hoppas det går att stänga av denna funktion då det är enklare att kolla Däcktryck regelbundet.
Omöjligt att justera på egen hand om det strular.
Hur ser det ut på nya husbilar, någon som vet. Misstänker att fler kommer köra på åretruntdäck för att slippa trassel vid byten.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

På andra bilar kan det funka så att varvtalet mäts kontinuerligt på varje hjul, ändras relationen på varvtelet mellan hjulen kommer ett larm, filtrering finns naturligtvis för slipp. Det brukar då finnas en knapp där man kan nollställa historiskt mätdata och sen börjar det mäta på nytt. Kan det vara så på din bil? Om inte så torde det ändå finnas en nollställningskanpp.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: TPMS gäller även husbilar

Mitt system bygger på att det finns givare i varje ventil. Troligtvis är det en av givarna som inte fungerar. I tex Bmw tror jag de har ett system som du beskriver. Jag har bara möjlighet att ställa in normal last, tung last och kärra.Ingen nollställning och automatisk kalibrering.
Det går att läsa om detta på de stora däckfirmornas hemsidor.
I mitt tycke ett snurrigt system.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

Mitt system bygger på att det finns givare i varje ventil. Troligtvis är det en av givarna som inte fungerar. I tex Bmw tror jag de har ett system som du beskriver. Jag har bara möjlighet att ställa in normal last, tung last och kärra.Ingen nollställning och automatisk kalibrering.
Det går att läsa om detta på de stora däckfirmornas hemsidor.
I mitt tycke ett snurrigt system.

Du behöver inte tro längre, du har rätt om mitt bilmärke, x3
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: TPMS gäller även husbilar

Min lokala däckhandlare säger att de som monteras på ventil kommer inte att hålla då de knäcker ventilen, även om ventilen är av metall. Han rekommenderar de som monteras invändigt. Pris för invändiga för, "vårt" lufttryck, ligger mycket högt då vi hamnar på lastbilsutrustning, 4500:- och uppåt.

Någon som har bättre bud?
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

Hej,
Såg en annons i senaste numret av en svensk husbilstidning som testar husbilar tryckmätare som är anpassade för våra däcktryck.
Där var priset 2330:- för givare och display.

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TPMS gäller även husbilar

Har selv kjørt med TPMS på ventilene siden 2008, en periode på 2 husbiler samtidig. Og her dreier det seg om biler med totalvekt på 6 - 7 tonn. På dobbeltmonterte bakhjul uten ventilforlengere!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

Har det på en Audi A5:a nu och där fungerar det dåligt. Anledningen är att däcket har så låg profil så när den lilla lakrits strängen som kallas däck på 19" hjul så reagerar systemet för sent. Dock finns det olika system och dom kommer antagligen förbättras också i framtiden. På ex BMW kostar tpms ventilerna ca 2 000kr och ja det kommer larma hela tiden ventilen inte finns där eller är trasig vilket gör att man vill betala för att slippa det. Ännu en fördyring från EU som gör ganska lite nytta.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: TPMS gäller även husbilar

Bäst är nog invändiga givare, på min pb fungerar det oklanderligt, även på reservhjulet, kan dessutom se däcktemperaturen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS gäller även husbilar

Ser att tråden har blivit lite till åren, men kanske ändå bättre att fortsätta än att öppna helt ny tråd? Lätt att det blir många trådar om samma ämne...

Vi har nu fått 4 st. TPMS ventiler för invändig installation (inne i däcket) och har pratat med gummi-gubben som frågade direkt "är dom programmerade"?. Jag tror att dom är "självlärande" och kommer att visas på Sprinterns display efter kanske några mil. Just nu finns det ingen meny på displayen som visar några däck.

Någon som vet mer om hur detta fungerar och vad jag bör tänka på? Finns t.ex. TPMS-centralenhet redan monterad i 2015 års modeller? Ventilerna är MB original (med stjärna och Tysk beteckning) dock levererade från lågprislandet Kina.

TPMS-Sprinter.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

JAG tror att de behöver till någon form av programmering.

https://www.dackonline.se/TPMS-information.html

Denna kille hade redan centralenheten i sin MB, och kompletterade med givare i hjulen, som jag tolkar det så fick han allt programmerat av ett "proffs"

https://www.youtube.com/watch?v=WLBV4990N0U

Ring MB och hör vad de menar man ska göra.


Jag monterade ett TyrePal-system på husbilen igår på alla 6 hjulen, har inte hunnit ut och prova, det systemet läser tryck och temp.
Alla givarna var märkta och programmerade till vilket hjul de ska sitta på.
Tänkte ut och tanka upp elverket idag, får se ifall de funkar, de ska "vakna upp" när man börjar rulla.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: TPMS gäller även husbilar

Jag har TPMS på min mc, där visas exakt däcktryck i displayen.
(kollat med extern mätare)
Så TPMS kan visa exakt däcktryck.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

Har nu varit och parkerat hb på vår elplats (i Tumbo)

Pumpade hemma igår innan montering av givarna 4,5bar runt om.

När jag for iväg visade displayen mellan 4,4 0ch 4,5bar i alla 6 däcken.

Blev förvånad när jag kom fram (ca.3mil) så hade trycket stigit till mellan 4,9 till 5,0 bar, alltså en ökning på 0,5bar.

Temp. i däcken enl. display från 26-28°C

Vad har ni andra för erfarenheter om detta?

På min personbil med original TPMS så stiger trycket sällan mer än 0,3bar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS gäller även husbilar

När Marianne är arg på mig, då stiger både tempen & trycket i husbilen, på gränsen till att hela alltet ska explodera. Som tur är så har vi ganska jämn takt & temperatur för det mesta. TPMS följer tydligen liknande naturlagar : )
Ha en bra kväll!
/ranko :swoon:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.806
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

Hej
Jag märker en tydlig ökning av trycket i däcken när jag kör med lite högre hastighet. Bak stiger trycket från 4,5 upp till 5,7 och fram från 3,7 till 4,5.
Jag har också märkt en relativt stor skillnad på trycket när solen ligger på från en sida.
Mvh. Klas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: TPMS gäller även husbilar

Idag fick vi vår "dom" av gummigubben! Vi saknar TPMS centralenhet i vår HB trots att den byggdes 2014 (2015 modell) när EU kravet dök upp för att börja gälla i hela EU utom Sverige (pga dispans eller annat liknande Snus överenskommelser).
Nu sitter jag med 4 st. original TPMS ventiler för flera Mercedes modeller (inkl. Sprinter) och funderar om jag ska gå vidare och skaffa en centralenhet, eller strunta i allt. Tacksam om någon kan bidra med tips :yes:

[youtube]7r0iuoj-KNU[/youtube]
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: TPMS gäller även husbilar

2015-07-24 14.56.19.jpg

Jag kör med "hattar" på ventilskaften. Det har funkat i 1000mil utan att gå sönder. har ju stålventiler. Min erfarenhet är att trycket ökar ganska mycket med värmen.
 
Toppen