• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Något drar ström

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
En Burstner elegance 685 -05 , har problem med att startbatteriet töms på ström. Köpt nytt batteri för ca 3 veckor sedan, voltmätare visar 12.7 = fullt ., efter ca 5 dygn 12.1 volt efter laddning 24 timmar 12.7 volt så håller det på ???
Har kollat allt , det enda som är på är larmet men det kan väl inte dra ur batteriet så fort ??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Förmodligen drar även bilstereons minne en del ström.

Även om strömmarna är små, blir det en hel del under en 3-veckorsperiod.

Ett exempel: Om totala strömförbrukningen är 30 mA, blir uttaget under 3 veckor 15,12 Ah.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Något drar ström

Själv har jag en annan hobbybil förutom husbilen :) där larmet drar ström. Har kommit fram till om jag har min Ctekladdare inkopplad drygt en timme/dag så håller batteriet sig på topp!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Något drar ström

Har bara hört/läst att vissa även batteritillverkare rekommenderar att man inte ens skall ha en s.k."smart" Ctek-laddare inkopplad hela tiden?? Ganska enkelt att sätta en timer, gällande min bil som drar ur batteriet ganska snabbt så laddar jag ca en timme per/dag. Mina andra fordon bl a ett par motorcyklar kanske jag laddar varannan månad och då flyttar jag runt ovannämnda laddare. Detta förfarande har funkat bra för mig under en lång tid, dock var det besvärligare tidigare när jag inte hade Ctek-laddaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Något drar ström

Om du kör en smart laddare bara en timma per dag hinner den inte igenom hela laddcykeln och kommer då inte upp den spänning som behövs för att ladda batteriet helt. Bättre är att t.ex. köra laddaren ett dygn per vecka, då hinner den med hela laddcykeln. Annars är ju Ctek:arna avsedda att underhålla ett batteri permanent.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Något drar ström

Hur lång tid tar en laddningscykel då? Trodde det räckte med att fulladdat-lampan lyser och det gör den efter drygt en timme.
 

ansko

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2770
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Låter som samma problem som vi har,
Dom flesta bilstereo har 2 matningar för 12+, den ena är huvudmatning och den andra ska normalt komma från tändningslåset , båda måste ha spänning för att starta stereon. Har man kopplat via tändningslåset, innebär att man måste ha nyckel i och vrida till första läget för att få på stereon för att få ström till den andra ingången. När denna stängs ned går stereon ned i viloläge och drar minimalt med ström. Tyvärr vill man ju inte använda nyckeln i tändningslåset när man står parkerad och lyssnar på musik så därför kopplas båda kablarna med konstant 12+ vilket innebär att stereon aldrig går ned i viloläge utan hela tiden drar full ström.
Lösningen på problemet är att montera in en brytare till den ingång som enligt instruktionsboken på stereon ska dras via tändningslåset. Då kan man själv bryta strömmen när bilen ska stå en längre tid.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Något drar ström

det bästa ni kan göra är att koppla om så stereon går på bodelsbatterit montera dessutom en strömbrytare så är alt löst

jag har alla förbrukare på bodelsbatterierna
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Har bara hört/läst att vissa även batteritillverkare rekommenderar att man inte ens skall ha en s.k."smart" Ctek-laddare inkopplad hela tiden?? Ganska enkelt att sätta en timer, gällande min bil som drar ur batteriet ganska snabbt så laddar jag ca en timme per/dag. Mina andra fordon bl a ett par motorcyklar kanske jag laddar varannan månad och då flyttar jag runt ovannämnda laddare. Detta förfarande har funkat bra för mig under en lång tid, dock var det besvärligare tidigare när jag inte hade Ctek-laddaren.

Kommer du ihåg vart du läst detta? vore intressant att veta.

På min arbetsplats har vi gigantiska dieselgeneratorer som står stand-by.
på dessa sitter det Ctec-laddare igång år efter år.
även alla våra ups'er står självklart med kontirnuerlig laddning.

Vore intressant att veta var denna märkliga info kommer ifrån.
Låter som du fått dej ett säljarsnack = behöver inte ha någonting med sanning att göra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

En Burstner elegance 685 -05 , har problem med att startbatteriet töms på ström. Köpt nytt batteri för ca 3 veckor sedan, voltmätare visar 12.7 = fullt ., efter ca 5 dygn 12.1 volt efter laddning 24 timmar 12.7 volt så håller det på ???
Har kollat allt , det enda som är på är larmet men det kan väl inte dra ur batteriet så fort ??

Det kan även vara så att ditt batteri är inne på sista versen, beroende på typ av batteri samt antal djupurladdningar det fått genomgå.
Du kan ju prova att göra ett kapacitetstest på batteriet, (försök att låna en typ sån här:Batteri-/laddtestare 12*V) samt testa även att koppla på en multimeter och mät förbrukningen så får du ett hum om det är "normalt".
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Eftersom du inte verkar ha fått något rätsida på urladdningsproblematiken lanserar jag en annan idé.

Jag har en Citroen C5 combi som tömde flera nya, fräscha och fulladdade startbatterier på klart under en vecka. Bilverkstaden, med specialitet på el, kunde inte mäta upp något anmärkningsvärd förbrukning, utan konstaterade bara att batteriet var dåligt, vilket förövrigt inte var så konstigt då det hade tömts fullständigt på ström några gånger.

Efter efterforskningar på nätet (citroenakuten) hittade jag felet. Till bakluckan finns en kabelhärva som går via genomföringar i ramen till bakluckan och luckan. Genom nötningar på kablarna genom att luckan stängts och öppnats har sprickor i isoleringen uppstått, ledarna blivit frilagda och en kabel var till och med helt av. När dessa brister åtgärdats har jag inte haft några problem med urladdningar.

Min tanke är nu att det någonstans på din bil, exempelvis till dörrar, finns kablar som som nötts på samma sätt.

Johan K.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Något drar ström

Undrar om det är någon idé att lämna några tips? I.ofs. har Saxnäs inte berättat om problemet är löst, eller ej. Om inte så kanske en gammal bilelektriker har nåt tips. Om problemet är löst, så vill vi gärna att du delar med dig av erfarenheten, Saxnäs.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Låter som samma problem som vi har,
Dom flesta bilstereo har 2 matningar för 12+, den ena är huvudmatning och den andra ska normalt komma från tändningslåset , båda måste ha spänning för att starta stereon. Har man kopplat via tändningslåset, innebär att man måste ha nyckel i och vrida till första läget för att få på stereon för att få ström till den andra ingången. När denna stängs ned går stereon ned i viloläge och drar minimalt med ström. Tyvärr vill man ju inte använda nyckeln i tändningslåset när man står parkerad och lyssnar på musik så därför kopplas båda kablarna med konstant 12+ vilket innebär att stereon aldrig går ned i viloläge utan hela tiden drar full ström.
Lösningen på problemet är att montera in en brytare till den ingång som enligt instruktionsboken på stereon ska dras via tändningslåset. Då kan man själv bryta strömmen när bilen ska stå en längre tid.

Trodde först att det var jag som hade skrivit det :D



Vi (på jobbet) sätter en brytare längst in i det lilla prylfacket till vänster om ratten, Biltema har en bra brytare (kvadratisk) med belysning som monteras i runt hål.
Runt/upp till 1A drar en bilstereo som inte 15-spänning (tändning -röd kabel) bryts på.


Peter :)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Något drar ström

Jag har en Burstner -07.
Första året jag hade den var det likadant för mig, fast på bodelsbatteriet. Något drog 0,7 amp trots att all el var avstängt. Började med att kontrollera hur stereon var kopplad. På min var den kopplad till bodelsbatteriet utan att brytas av tändningsnyckel. Satte dit en strömbrytare som bryter strömmen till stereon, den använder jag som on/off av stereon, sen dess försvann problemet.
Jag tycker det är mera praktiskt att ha stereon kopplad till bodelsbatteriet då kan man använda den utan att behöva ha tändningen på, dessutom kan den inte tömma startbatteriet.
Hur stereon är kopplad skiljer nog från bil till bil, men man kan tycka att bilmontörer borde veta att stereon drar ström om den inte kopplas rätt.
/Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Något drar ström

Alltid kul när man lär sig något nytt.

Jag har alltid trott att styra via tändningslåset eller via powerknappen på stereon har samma påverkan på förbrukningen i avstängt läge. Kanske var mer vanligt på gamla stereos som inte hade mjukvara som behövde ligga i viloläge för att kunna startas inom vettig tid när man vrider på nyckeln.
 
Toppen