• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömningsplatser på interaktiv karta

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Jag förstår om du ändrar dem, de är för stora för poiviewer helt enkelt. Jag ska kolla vad Stact har för storlek på ikonen i sin poiviewerfil och se om det går att hitta en storlek som fungerar i både Locus och Poiviewer, det vore bra. :)

Tack för hjälpen så här långt, med en del finputsande så kan det nog bli acceptabelt.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Streetview är helt klart en fördel när kartan är konverterad till en fil och gör det enkelt att använda Poiviewers och Locus knappar för streetview.

Detta går att ordna med kartan "Live" men kräver en del jobb.
I väntan på att jag kommer på något bra sätt att automatisera det hela eller att google lägger till en sån tjänst så gjorde jag ett experiment med rastplatserna.

Kartan

Kolla gärna på någon av rastplatserna i sverige, många av dem har en länk till streetview men eftersom jag inte riktigt är nöjd med det så har jag inte slagit på strömbrytaren tidigare.

Det blir lite kluddigt i informationsfönstret med en superlång länk men det fungerar. Att köra alla länkar via Tinyurl skulle kanske hjälpa upp situationen men då blir det ännu mera jobb.
Funderar allvarligt på att ta kontakt med google och föreslå att de lägger till en knapp för Streetview som funktion, vet inte om det går att påverka bara.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Nu har jag fixat en länk i kartans informationsfönster, länken går till en mapp som innehåller bägge filerna samt en readme: http://tinyurl.com/oszdnza

Jag har inte minskat ikonerna ännu för jag har inte direkt hittat några lämpliga med de här egenskaperna: royaltyfritt utan länk eller ägarens namn, rätt färger, rätt storlek och helst snygga.
Hittar jag några bättre så byter jag ut dem men i nuläget får ni med poiviewer ändra själva. :)

Film

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Funderar allvarligt på att ta kontakt med google och föreslå att de lägger till en knapp för Streetview som funktion, vet inte om det går att påverka bara.

Det var ganska enkelt att skicka feedback till google, under "kugghjulet" inne i kartan fanns det en knapp för "skicka feedback"
Jag har talat om att en streetview-knapp skulle vara en välkommen förbättring i Mymaps popupfönster, vi får se om de lyssnar. Det känns lite som man badar i en badring och skriker åt en vikinglinebåt att de kanske ska justera kursen lite. :D
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej.
Jag har tillverkat ett nytt formulär för att skicka in nya tömningsplatser, det är främst riktat till de som har smarta telefoner och formuläret utnyttjar telefonens platstjänst.

Den största förbättringen är för dem som inte gillar, eller har svårt för koordinater.
Formuläret har en karta med en flyttbar markör och man placerar helt enkelt markören på rätt ställe och koordinaterna visas under kartan i realtid.
När man slutligen skickar in formuläret åker koordinaterna med automatiskt.
Jag har även sparat möjligheten att skriva in koordinater manuellt för de som föredrar det.

Andra justeringar är nedkortade formuleringar i grundfrågan och längre förklaringar i popupfönster, det har även blivit någon fråga mindre och jag hoppas att det här formuläret ska vara mer användarvänligt, det får bli en tid under utvärdering där gamla och nya formulären används parallellt och bägge återfinns i kartans informationsfönster uppe till vänster.

Det nya mobilvänligare formuläret
Gamla standardformuläret



En film som visar hur det nya fungerar:

[YOUTUBE]kvPRosTcex4[/YOUTUBE]
mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej

Har laddat upp kmz filen med ikoner till poiviewer men ikonerna följer inte med, det syns bara nålar på kartan och inte några symboler.

Vad gör jag för fel?

//Mattias
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Du gör inget fel Mattias, poiviewer kan inte hantera ikonerna som följer med en kmz och platserna visas som nålar.

mvh jocke
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej

Har laddat upp kmz filen med ikoner till poiviewer men ikonerna följer inte med, det syns bara nålar på kartan och inte några symboler.

Vad gör jag för fel?

//Mattias
Är som Jocke säger, men du kan gå in i POIViewer under places, markera den fil du önskar ändra på genom att trycka på i:et och därefter kan du få annan färg på pluppen eller en bild om du så önskar.
 
F

F.d. 53361

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Tömningsplatsen i Karlskrona har vattnet avstängt vintertid
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Hej, efter att ha följt ett par diskussioner om filer och tömningsplatser i flera olika forum har jag sett att problem som är små för mig kan vara oöverkomliga för andra, inget konstigt med det då vi alla är olika bra på olika saker.
Därför har jag nu konverterat fram filen med tömningsplatser i flera format och presenterat en genväg till dem i kartans informationsfönster, tidigare fanns kartans fil i formaten kml och kmz men nu finns där flera:

1. Öppna kartan https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1lGBvAByAkNFoZZ0zEVoyx77PSbE
2a. Med pc, högt uppe till vänster i kartans informationsfönster finns en liten nedåtpil, tryck på den för att expandera kartans informationsfönster
2b, Med Android telefon, öppna kartan, i nederkanten letar man efter länken vid "Download"
3. Följ länken och du hamnar i en mapp med en enklare förklaring samt en mapp med olika filer.
En genväg till mappen: https://1drv.ms/f/s!ArvNuLWbxy_Ik0tLo-0izLHQ71qT

mvh jocke
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

N 42 24 26 E 2 52 45
Tömningsplats på billig bensinstation i La Jounquera, Spanien. E.S.Tortuga Autos.
Vatten och tömning i markbrunnsamt kasettömning. Gratis när man tankat.
Fotat med telefonen. Hoppas någon kan vända dem
Birgitta
 

Bilagor

  • Foto 2017-04-16 14 49 03.jpg
    Foto 2017-04-16 14 49 03.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • Foto 2017-04-16 14 49 14.jpg
    Foto 2017-04-16 14 49 14.jpg
    1,6 MB · Visningar: 8
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Tackar Birgitta, den är på väg in i kartan. :)

mvh jocke
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Tömningsplatser på interaktiv karta

Rastplats med latrintömnimg
Våxtorp
N 56 24 25 E 13 07 35
 

Bilagor

  • IMG_0874.JPG
    IMG_0874.JPG
    137,2 KB · Visningar: 2
  • IMG_0873.JPG
    IMG_0873.JPG
    151,4 KB · Visningar: 4
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen