• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Finns det någon som vet hur lång bil det går under julas stora täcke?, jag vet att det går bra med upp til 7,3 meter till det lilla oavsett vad det står på kartongen.
Alltså undrar jag om någon fått under en bil på 8,4eller vad som är maxmått.

Lars

Min bil är 8,15, och då är överdraget 5 cm för kort och går ej att stänga dragkedjorna hela vägen ner i ena änden. Bilen är 3,5 meter hög och 2,5 meter bred.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag använder mitt som nu är tre år,köpte det till min förra bil som var en LMC 654 ca 7meter,men till denna bil LMC733 Black ca 7,4 met så är det för kort.
Bilen är ju iofrs en lift.
Jag bor i Gävle nära kusten och här blåser det jämt,och ibland får vi in en snökanon från havet,jag borstar av taket när jag ser att det ligger snö på det.
Täcket har funkat bra men nästa år siktar jag på en carport.
 

Bilagor

  • 20141115_120127.jpg
    20141115_120127.jpg
    2,3 MB · Visningar: 100

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Då vår husbil står helt skyddad för vindar och det kommer mycket snö, så gjorde jag som på inlägg 19 formlimmade bågar för att lättare få bort snö. första vintern hade jag frigolit lådor på taket men fick problem med iskakor när det började töa på våren.
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Vi har köpt ett We-camp husbilsöverdrag till våran plåtis.Valde detta för att det var lite smalare 238 cm..Fäste 3 st 5cm isolerskivor på solcellerna för att få en bra form på taket.Lätt att lägga på överdraget o bra passform.
// Bengt & Gunni
 

Bilagor

  • DSCF3112 (640x480).jpg
    DSCF3112 (640x480).jpg
    156,9 KB · Visningar: 61
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej.
Som sagt tidigare, tack för alla fina tips och bilder, men någon skrev att man kan markera fram och bak, vänster och höger sida för att veta det till nästa gång. Min fråga blir då, finns det fram och bak? När jag kollar på det tycker jag fram och bak ser lika ut??
/sören
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej.. dragkedja till bodörren är längre...det finns på båda sidor men andra är kortare
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej.
Som sagt tidigare, tack för alla fina tips och bilder, men någon skrev att man kan markera fram och bak, vänster och höger sida för att veta det till nästa gång. Min fråga blir då, finns det fram och bak? När jag kollar på det tycker jag fram och bak ser lika ut??
/sören

Vill minnas att det finns en tyglapp där det står front, men märkningen med sprayfärg gäller när du lagt på kapellet och anpassat det med rätt spänning på tampar o.s.v. så går det mycket fortare att lägga på det igen om det är märkt med anvisningar. Jag har två märkningar på varje sida och en fram och en bak.
Åke
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej igen och tack Sacce.
Då förstår jag, det är dragkedjan som styr vad som är bak och fram, om man vill ha kedjan att passa mot bodelsdörren. Annars ser ju bak och fram lika ut. Att märka bak och fram är ju också en god idé för nästa gång. Tack tack
/sören
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag lade på mitt julaöverdrag i dag och det var dragkjedjor på båda sidor och både bak och fram, väldigt stort verkade det på min 7,40 bil.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Det stora passar till 8 meter lång helinyregerad bil, fullbredd 2,50 m och höjd 3,5 m.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Efter lite fundering så köper jag att Julas täcke fungerar bra, men bara söder om snözonen. Här i Dalarna har vi ett konstant snötäcke från december till april på en husbil som står ute. Har man då värme p bilen så blir det en isskorpa på taket på ca 5cm och kanske upp till 30-50cm snö. Då har det inte så stor betydelse om taket är av "andasfunktion" för is och snö förhindrar andningen. Fungerar Julas täcke även då? Jag har svårt att tro att så är fallet eller har jag fel.

Ett enkelt sätt att slippa isen på taket är ju att stänga av värmen i husbilen.
Vad anser du att det är för vits med att höja fuktigheten i husbilen under vintern? Dessutom så är det ju ganska så dyrt.
Jag har haft båt i många år och har aldrig sett eller hört att någon har värmen på i en båt. I de flesta båtklubbar är det dessutom förbjudet pga av brandfaran.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Om snön lägger sig på taket i stor mängd får man naturligtvis skrapa av det mesta med en mjuk borste.

Eftersom taket rör sig i vinden blåser mindre mängder bort av sig självt.

Jag själv har aldrig värme på under vintern eftersom varm luft kan hålla mer fukt som lättare blir mögel!
Däremot skadar det inte med bättre luftcirkulation med en fläkt eller dylikt.

Får man så stor snömängd och is på ett hustak så rekommenderas man att skotta det för att inte takstolarna ska knäckas. Antar att det finns en risk att husbilstaket inte klarar påfrestningen.

Jag köpte en liten bordsfläkt på Netonnet som är tänkt att anslutas till datorns USB uttag, den matar jag via en adapter i cigaretttändaruttaget.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Kommer mitt Jula-överdrag klara Alexander? Första stormen för mitt överdrag!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Ett alt till spännband runt bilen kan vara att lägga dessa tvärs över taket som jag gjort, se inlägg 23 ovan sista bilden! Tvärlinorna över sidor/tak fästs i den spända lina som är dragen runt (under) bilens 4 yttre hjul. Syftet med tvärlinorna är att avlasta täckets nedre öglor och hindra "täcket från att lyfta/fladdra" alltför mycket när stormen drar i. Tvärlinorna kan enkelt spännas upp lite extra inför t.ex Alexander"!
Arrangemanget med spännlinan runt/under bilens ytterhjul fungerade alldeles utmärkt som fäste under förra årets stormvindar med upp till 35m/s vid flera tillfällen.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jula-överdraget klarade första provet men Alexander var nog ganska lam här i södra Sverige!
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej. Så kom första testen på Julatäcket. Egon gjorde allt för att förstöra eller slita av täcket utan att lyckas. Förmodligen för att jag följt era råd att säkra med band runt bilen. Täcket klarade sig men några nockpannor blåste av taket på kåken, lyckligtvis utan att träffa bilen. Tack än en gång för tipsen med bandsäkringen. Får se fram mot nästa storm.
/sören
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Egon var nog tuffare än Alexander åtminstone här i Skåne och mitt Jula-överdrag klarade även den här attacken :) Har inga band runt bilen utan använder bara den tillhörande linan och några bläckfiskar som är spända under bilen.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Jag fick ta bort mitt täcke redan efter decemberstormen, trots att jag bundit runt det så förde det sådant oväsen att grannen blev störd,
Jag skall sy om det och göra ett nytt försök nästa vinter.
 
Toppen