• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfälld för drönare

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bötfälld för drönare

Det förekommer en del oklarheter beträffande flygning med s.k. drönare, så här säger Transportstyrelsen:

Tillstånd från Transportstyrelsen krävs om man ska använda ett obemannat luftfartyg för:
  • utprovning eller forskning
  • kommersiella ändamål, det vill säga all sorts verksamhet där man får ersättning för utfört arbete
  • uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
  • att flygas utom synhåll för föraren (kallad pilot)

Att flyga med en drönare inom syhåll för föraren och i ickekommersiellt syfte är alltså fortfarande lagligt i Sverige utan tillstånd.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bötfälld för drönare

Undrar dock vad som händer då det sitter en videokamera på flygfarkosten. Då är det flygfotografering och videoövervakning. Gissar att det inte blir lika klart vad som gäller då
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bötfälld för drönare

För kommersiellt utnyttjande av flygbilder måste försvarsmaktens krav för publicering med mera följas.

Videoövervakning gäller enbart fasta kameror.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bötfälld för drönare

Vad är det för skillnad om den sitter fast monterad i en bil (vilket är förbjudet numera) eller om den sitter fast monterad i en flygande farkost?

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bötfälld för drönare

Vad är det för skillnad om den sitter fast monterad i en bil (vilket är förbjudet numera) eller om den sitter fast monterad i en flygande farkost?

Bennie

Vad jag förstår är en dashcam inte stationär och därmed inte olaglig i Sverige.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bötfälld för drönare

Om jag inte minns fel så har detta tidigare avhandlats på forumet & slutsatsen varit att det inte är godkänt. Jag kanske har missuppfattat detta, rätta mig gärna om jag har fel.

Bennie
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bötfälld för drönare

Typisk skrivbordsprodukt från statliga tjänstemän som aldrig varit ute i verkligheten. Jag kommer aldrig att dra mig för att filma brott mot mig, de mina och våra hus och hem samt övriga tillhörigheter.

Hemma har vi sju kameror, bilen en och i husbilen två.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bötfälld för drönare

Många fordon säljs ju nya med kameror högt o lågt, tror inte dessa är olagligt.
Det är väl hur materialet används som kan vara olagligt, eller?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bötfälld för drönare

En man bötfälld i Danmark för spionage med drönare.
Spionerade med drönare – bötfälls - DN.SE

Är detta verkligen hela sanningen? Om man googlar på "otillåten flygverksamhet" så får man fram detta.

Böter för drönarspaning på grannar - Nyhetspressen.se
Antalet privatägda drönare ökar snabbt. Men det har sina risker att flyga fjärrstyrda farkoster utan tillstånd, har en dansk nu fått erfara.Vejle-bon är den förste i Danmark som döms för att ha spionerat på grannar via en kameraförsedd drönare. - Det blev 3 500 kronor i böter för otillåten flygning, säger Keld Zülow vid danska Trafikstyrelsen till Jyllands-Posten.Att köra fjärrstyrd drönare i liten skala kräver inget tillstånd i Danmark.

Om denna artikel är sann så är det naturligtvis förbjudet & jag skulle tro att det är inte själva flygningen som har bötfällts utan att mannen har spionerat på sina grannar. Att använda en drönare i ett sådant syfte är väl att jämföra med fönstertittning som faktiskt är förbjudet.

Bennie
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Bötfälld för drönare

Det sitter massor med monterade kameror i husbilar, lastbilar, bussar, ja i alla typer av fordon, är de otilllåtna också?

Det är backkameror jag menar, det spelar väl ingen roll om den sitter fram eller bak?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bötfälld för drönare

Det sitter massor med monterade kameror i husbilar, lastbilar, bussar, ja i alla typer av fordon, är de otilllåtna också?

Det är backkameror jag menar, det spelar väl ingen roll om den sitter fram eller bak?

Det som diskuterats i tråden är om inspelningsbara kameror är lagliga eller inte.

Lagtexten säger att varken actionkameror eller dashkameror är olagliga så länge de inte används i kommersiellt syfte eller är stationära.
 
Toppen