• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket mera fart på facebook än på forumet

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Tittade litet på antalet inlägga på forumet de senaste 90 minuterna och jämförde samtidigt med trafiken på facebook i vår grupp där. Här var det ett tiotal inlägga och på fb säkert minst 5ggr så många trots att bara en tiondel av oss är med där. Jag tror detta är ett tydligt tecken på vart utvecklingen är på väg. Vi hade en tråd i ämnet förra helgen och många som skrev där var mycket negativa till fb och kunde inte tänka sig att deltaga där. Jag tror att de snart blir en mycket liten grupp kvar men att de flesta andra aktiva flyttar sin aktivitet till fb. Ja vi har många medlemmat men det är inte så många som deltager aktivt. Tittar man på hur många vi är påloggade ger det en falsk bild då många stannar påloggade på pc paddor och telefoner. Antalet som verkligen är igång är nog betydligt färre. Något att fundera på över fredags groggen i mörkret.:) Antalet nya inlägg under dygnet är när jag skriver detta 17 - 6 till facebooks favör. Antalet inlägg i redan startade trådar är ännu mera i fb's favör.
 
Senast ändrad:

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är absolut ingen expert på området, men om det heter husbilsklubben.se så är det väl här vi skall vara aktiva. Vi som inte har något facebok-konto kan ju inte deltaga i forumet där och det är ju tråkigt att det finns de som vill gå på annan sidokanal. Hälsningar Göran Hellman
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vill man värna om klubbens framtid så bör man skriver mer här och inte på Facebook. :)

Själv är jag inte intresserad av Facebook, blev pålurad att öppna ett konto en gång för några år sedan men använder det inte.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är absolut ingen expert på området, men om det heter husbilsklubben.se så är det väl här vi skall vara aktiva. Vi som inte har något facebok-konto kan ju inte deltaga i forumet där och det är ju tråkigt att det finns de som vill gå på annan sidokanal. Hälsningar Göran Hellman

Ett fb konto är gratis och tar någon minut att skaffa. Husbilsklubben finns där också som en sluten grupp. Där kan alla klubbmedlemmar lätt deltaga. Aktiviteten är som tidigare skrivits mycket högre där.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det är möjligt att det skrivs mycket på FB sidan. Men jag är imponerad av att, så många läser inläggen här. Jag skrev ett inlägg den 17/10 och idag har 3499 st läst detta. De flesta läste nog den första veckan. Däremot kan jag nog tycka att det är lite krångligare, att både skriva och lägga in bilder , här på HBK.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vill man värna om klubbens framtid så bör man skriver mer här och inte på Facebook. :)

Själv är jag inte intresserad av Facebook, blev pålurad att öppna ett konto en gång för några år sedan men använder det inte.

Om det är klubbens åskit undrar jag varför fb gruppen finns. Som det nu är ökar antalet medlemmar och aktivitet där riktigt snabbt. Att vi finns på fb tycker jag är mycket positivt och också något som säkrar vår framtid. Utvecklas vi inte riskerar vi framtiden
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Kan vi lære noget af metoden FaceBook ?

Jeg forsøger lidt men ingen, næsten ingen deltager med tips på
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83581/

Använder Facebook för att berätta annat än bara HBK medlemmar
där jag är och lite om vad jag upplevde.

I fallet med någonting till förmån för husbilar
är HBK förmodligen det bästa stället
att dela erfarenheter och liknande i samband med husbilar.

Det är en del av vad jag kommer att försöka i http://www.husbilsklubben.se/forums/t83581/

En tråd ekvivalent med På spåret kan vara:
Här är min husbil NU - utanför hemmet med intresse för husbilar.
En kort beskrivning och lite text som bild eller video.

Allt behöver inte tas över i Facebook om HBK kan göra det lika bra eller bättre.

HBK till skillnad Facebook
http://www.husbilsklubben.se/forums/t83545-3/#post685145

Hvis vi selv ikke vil andet end som det altid har været
- ja så bliver det ikke bedre i HBK.
:(

Förnyelse - kära vänner - förnyelse. ;):);)
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om det är klubbens åskit undrar jag varför fb gruppen finns.......................
Det är min åsikt! Hur styrelsen ställer sig vet jag inte.

Däremot vet jag att det inte är klubbens officiella facebook sida eller ens sanktionerad av styrelsen.

Men som jag förstått det, så kan vem som helst starta en grupp, vad som sedan händer när den vuxit sig stor blir ett frågetecken.

Titta gärna på SVT: Vetenskapens värld - Avsnitt 9: Big data - så kartläggs hela ditt liv | SVT Play
 
H

hianders

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vill man skriva i och om HBK så gör man det här = lojalitet!

Vilka hos FB modererar olämpliga inlägg? Vi har ju världens bästa webbare. Ni som skriver aktivt på FB och Husbilsklubben - varför gör ni det där och inte här?

Håller vi på att bli för stora i klubben nu så att alla inte känner sig trygga här?

Vi är nöjda med vår klubb - den blir vad man gör den till!

fru hianders/Inger
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om det är klubbens åskit undrar jag varför fb gruppen finns. Som det nu är ökar antalet medlemmar och aktivitet där riktigt snabbt. Att vi finns på fb tycker jag är mycket positivt och också något som säkrar vår framtid. Utvecklas vi inte riskerar vi framtiden

Varför duger inte vår hemsida? Varför måste man ut på facebok?? Personligen föredrar jag att vi håller oss på vår hemsida .Hälsningar Göran Hellman
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Konstig jämförelse att räkna inlägg. Massor av det som skrivs på Facebook hade aldrig skrivits här även om Facebook sidan inte funnits. Precis som massor av det som skrivs här på forumet vore totalt värdelöst om det skrevs på Facebook sidan med de sökfunktioner som finns där. Kan så vara att det är bra att Facebook sidan finns men ska HBK vara den kunskapsbas som det är idag så lär det inte vara Facebook som tar över i alla fall. Facebook sidan fyller nån social funktion som vissa vill ha del av och andra inte, varför hela tiden polarisera allt. Precis som att skriva och ifrågasätta om det är klubbens åsikt så fort nån som har någon förtroendepost eller web skriver. Om det är nåt som är klubbens åsikt lär det synas på inlägget. För mej känns det som att man ska försöka trigga igång olika motsättningar, men jag förstår inte nyttan med detta. Min personliga åsikt!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Vill man skriva i och om HBK så gör man det här = lojalitet!

Vilka hos FB modererar olämpliga inlägg? Vi har ju världens bästa webbare. Ni som skriver aktivt på FB och Husbilsklubben - varför gör ni det där och inte här?

Håller vi på att bli för stora i klubben nu så att alla inte känner sig trygga här?

Vi är nöjda med vår klubb - den blir vad man gör den till!

fru hianders/Inger

Det finns allt moderatorer där också och de är nog lika på hugget som här på forumet
Att också deltaga på fb tycket jag inte har ett dugg med lojalitet att göra. Man kan enligt min mening vara aktiv där man vill. Själv deltager jag här och på fb gruppen och många andra fb grupper. Jag är inte gift med någon grupp eller klubb så där kan man ju vara otrogen med gott samvete:)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det är min åsikt! Hur styrelsen ställer sig vet jag inte.

Däremot vet jag att det inte är klubbens officiella facebook sida eller ens sanktionerad av styrelsen.

Men som jag förstått det, så kan vem som helst starta en grupp, vad som sedan händer när den vuxit sig stor blir ett frågetecken.

Titta gärna på SVT: Vetenskapens värld - Avsnitt 9: Big data - så kartläggs hela ditt liv | SVT Play

Menar du att fb gruppen som heter husbilsklubben inte har någon koppling till klubben eller missförstår jag dig? Du måste ange ditt medlemsnr här för att komma med där efter vad jag mins
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tycker inte det ena utesluter det andra. Att visa vad man ätit till middag är ett typiskt Facebooksinlägg. Däremot ett tips om Aldepannan hör hemma här. Tänk på att man inte kan söka inlägg på Facebook, därför ska inte tips och trix ligga på Facebook, dom är borta ganska snart.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Forumet är ju överlägset när man har ett problem där man behöver hjälp. Med hjälp av sökfunktioner kan man hitta det mesta. Om man inte hittar är det ju bara att skapa en ny tråd och man får massor av tips inom någon timme. Reseberättelser och snygga bilder från när och fjärran fungerar på Facebook. Funderar på att gå ur Facebookgruppen då mina privata kontakter försvinner bland alla meningslösa inlägg som man inte kan sortera bort.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tycker inte det ena utesluter det andra. Att visa vad man ätit till middag är ett typiskt Facebooksinlägg. Däremot ett tips om Aldepannan hör hemma här. Tänk på att man inte kan söka inlägg på Facebook, därför ska inte tips och trix ligga på Facebook, dom är borta ganska snart.

Där har du helt rätt Janne men den typen av inlägg ökar nu snabbt på fb också.
Det blir nog så att samma fråga ställs många gånger men det händer ju ofta här också.
En sak som då blir bättre är att den okunnige frågeställaren slipper den oförskämda kommentaren "Använd sökfunktionen". :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Gå med och prova så kommer du att märka stora fördelar. Aktivitetsnivån och direkthet, gränssnitt, spontanitet är bara några. Våga prova, det är gratis och bra .:)
Litet som skildnaden mellan husvagn och husbil. Spontanitet och rörlighet är husbilen och fb, långliggare som umgås med de sina är husvagn och forumet. Vi samsas bra på camping :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Menar du att fb gruppen som heter husbilsklubben inte har någon koppling till klubben .......................

Ja det stämmer.

Den information jag har fått är att det finns en viss "kopplingen" men den består endast i att enskilda medlemmar i HBK är moderatorer och att de hittills endast tillåter medlemmar i HBK att skriva och läsa där.
 
Toppen