• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket mera fart på facebook än på forumet

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Det är min åsikt! Hur styrelsen ställer sig vet jag inte.

Däremot vet jag att det inte är klubbens officiella facebook sida eller ens sanktionerad av styrelsen.

Men som jag förstått det, så kan vem som helst starta en grupp, vad som sedan händer när den vuxit sig stor blir ett frågetecken.

Titta gärna på SVT: Vetenskapens värld - Avsnitt 9: Big data - så kartläggs hela ditt liv | SVT Play

Om Fb sidan inte är sanktionerad av styrelsen hur kan man då acceptera HBK loggan överst
Ett par administratörer förkommer ju flitigt här på HBK sidan
Till och med styrelsemedlemmar
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om Fb sidan inte är sanktionerad av styrelsen hur kan man då acceptera HBK loggan överst
Ett par administratörer förkommer ju flitigt här på HBK sidan

Den frågan bör du ställa till styrelsen, inget jag vet eller kan svara på.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Lundsholm...
En jämförelse lika bra som någon av oss andra drygt 12000 medlemmar...

Jag vill nog mer påstå att olika forum inte förtar det andra! Vad är ett internetforum? Läsande, kommentering & bidragande i etern!
Där var & en har möjlighet att bidra med det som passar för: Stunden!

Själv är min tanke med HBK; en fantastiskt teknikinformation/bas.

När det gäller husbilsnära sociala kontakter sker detta via Fb. Varför?
Jo där bestämmer JAG & den som är på min "våglängd" vilka som kan/skall umgås!

Detta sker självklart även på hbk, men inte alltid mellan husbilspersoner med samma bakgrund/åsikt.
Därför blir inte hbk det internetflter för social bekanskap som Fb m.fl. med filter/tacka/ja/nej till till närmare bekantskap.

Filtret finns inte på hbk!
Visst, det går att "trigga" kompisar/vänner även via hbk, men det känns som detta spelat ut sin roll..

Vänta nu!!!

OM det nu inte vore för hbk så hade jag inte träffat ett flertal nya riktigt goa vänner!
Men vet ni, numer umgås vi via Facebook därför att det sociala mediet passar oss bättre!

Kanske kan detta bero på att det Alltid finns personer på HBK som ser:
"glaset som halvtomt, när man lika väl kan se det som Halv-Fullt! ;) (gråtanksklubben)

Finns inget rätt eller fel i detta, hbk fyller sin Fantastiska position i Norden som troligen det största teknikforumet gällande husbilar!

Låt se om mitt inlägg bli okommenterat, det vore ju som att se glaset som Helfullt! :rolleyes: ;) :)

//MS



Konstig jämförelse att räkna inlägg. Massor av det som skrivs på Facebook hade aldrig skrivits här även om Facebook sidan inte funnits. Precis som massor av det som skrivs här på forumet vore totalt värdelöst om det skrevs på Facebook sidan med de sökfunktioner som finns där. Kan så vara att det är bra att Facebook sidan finns men ska HBK vara den kunskapsbas som det är idag så lär det inte vara Facebook som tar över i alla fall. Facebook sidan fyller nån social funktion som vissa vill ha del av och andra inte, varför hela tiden polarisera allt. Precis som att skriva och ifrågasätta om det är klubbens åsikt så fort nån som har någon förtroendepost eller web skriver. Om det är nåt som är klubbens åsikt lär det synas på inlägget. För mej känns det som att man ska försöka trigga igång olika motsättningar, men jag förstår inte nyttan med detta. Min personliga åsikt!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Kopplingen mellan klubben och fb sidan borde nog klargöras. Jag gissar att många som jag trodde att fb gruppen var en del av klubben och att den var ett sanktionerat kompliment.
Hm litet konstigt för den oinvigde med samma loggo, medlemsnr krav mm.
Hur blev det så?
Janne verkar ju läsa tråden, kanske han vet hur historien ser ut i ämnet?
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Sant Bestliner! Någon/några i styrelsen kanske kan svara på detta!

Inger/fru hianders

som tillhör vvf = våga vägra facebook

Jag förstår att många som letar kompisar sen förr tycker FB är bra, men annars?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Lundsholm...
En jämförelse lika bra som någon av oss andra drygt 12000 medlemmar...

Jag vill nog mer påstå att olika forum inte förtar det andra! Vad är ett internetforum? Läsande, kommentering & bidragande i etern!
Där var & en har möjlighet att bidra med det som passar för: Stunden!

Själv är min tanke med HBK; en fantastiskt teknikinformation/bas.

När det gäller husbilsnära sociala kontakter sker detta via Fb. Varför?
Jo där bestämmer JAG & den som är på min "våglängd" vilka som kan/skall umgås!

Detta sker självklart även på hbk, men inte alltid mellan husbilspersoner med samma bakgrund/åsikt.
Därför blir inte hbk det internetflter för social bekanskap som Fb m.fl. med filter/tacka/ja/nej till till närmare bekantskap.

Filtret finns inte på hbk!
Visst, det går att "trigga" kompisar/vänner även via hbk, men det känns som detta spelat ut sin roll..

Vänta nu!!!

OM det nu inte vore för hbk så hade jag inte träffat ett flertal nya riktigt goa vänner!
Men vet ni, numer umgås vi via Facebook därför att det sociala mediet passar oss bättre!

Kanske kan detta bero på att det Alltid finns personer på HBK som ser:
"glaset som halvtomt, när man lika väl kan se det som Halv-Fullt! ;) (gråtanksklubben)

Finns inget rätt eller fel i detta, hbk fyller sin Fantastiska position i Norden som troligen det största teknikforumet gällande husbilar!

Låt se om mitt inlägg bli okommenterat, det vore ju som att se glaset som Helfullt! :rolleyes: ;) :)

//MS

Här kommer en kommentar:wink: Säger vi egentligen inte samma sak fast på olika sätt Magnus? Så tolkar jag det i alla fall...

Men du beskriver också Facebook i allmänhet inte bara gruppen Husbilsklubben om jag tolkar dej rätt...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om man skall jämföra något så är det väl i så fall med HBK chat då FB mer är ett chatforum än en plattform. Här kan du vara borta en vecka o sen söka upp dina trådar igen.
På Facebook är en veckogammal tråd oftast redan histora och omöjlig o hitta igen.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Om den här facebookgruppen inte är sanktionerad av HBK så skall dom inte få använda nån logga eller nått liknande från klubben.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Gruppen på FB ble startet av et av våre medlemer, som fikk aksept for bruk av namnet uten at det ble tatt opp som sak i styrelsen. Hele tiden har det vært begrensninger på hvem som får delta i gruppen - en må være medlem i husbilsklubben.se. Dagens gruppe med administratører i FBgruppen gør en kjempejobb med moderering og innslipp av medlemmer.

Det finnes og en side på FB med namn husbilsklubben.se, denne er mer officiell og sikkrer bruken av namnet. Denne siden brukes i dag til noe informasjon fra klubben - det er 4 personer som kan skrive på siden. Om vi hadde vært føre var og laget en slik side med namnet husbilsklubben så ville ikke grupper med dette namnet kunnet bli dannet.

Rett brukt kan siden og gruppen fungere som en reklame for klubben, ikke som en konkurrent.

Det finnes en overlapp mellom forumet og FB gruppen på 2 steder, chat som fungerer bedre i FB og Under markisen. Men som flere har påpekt etter noen få dager er det umulig å finne igjen noe som helst på FB selv om allt ligger der til evig tid og kan benyttes av FB som grunnlag for reklame rettet til deltagerne. Selv har jeg gitt opp å følge FB gruppen, titter inn nesten hver dag men finner nesten intet av interresse. Andre mindre grupper fungerer bedre for meg.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Hur det nu än är med facebook gruppen är den och en som heter husbilskompisar mycket trevliga fb gupper som är både trevligt och lärorikt att deltaga i Rekomenderas till alla med intresse för husbilar och livet runt dem:)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Kopierar in ett inlägg från en annan tråd. Det finns faror och möjligheter. Hur man hanterar dem är nog en fråga om inställning.

Jag tillhörde länge vvfb, men "tvangs" att gå med när ett forum för pudelägare lades ner. Allt fler av medlemmarna där började skriva i en facebook grupp i stället för i forumet. Till slut tröttnade de som drev forumet på den minskande aktiviteten och gav upp. Men det var en mycket mindre grupp än hbk, så jämförelsen haltar kanske. Själv tycker jag att hbk's forum är oöverträffat som kunskapsbank, och skriver mestadels här. Men jag läser i fb's hbkgrupp då och då.

Jag läser även Husbilkompisar både på deras forum och på fb, men det hindrar inte mig från att anse att HBKs forum är oöverträffat som kunskapsbank. När jag skriver i hb relaterade frågor är det här.
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Aj, aj, aj, ska vi verkligen behöva diskutera "ansiktsboken" här på HBK sidor? Var och en väljer vad han/hon vill medverka i för forum, men just det här forumet handlar om husbilar och inte ens husvagnar.
I det här forumet vill jag gärna läsa om husbilar & Jappes HB äventyr. Det skänker mig en hel del glädje & kunskap, även om LCHF har ingenting med Alde/Truma eller Eber-pannan att göra. Den dagen då Jappe "flyttar" över till FB, då vill jag inte vara med längre, varken i FB eller HBK, så mycket är det säkert!
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Man kanske kan införa ett nytt forum som komplement till -Under markisen- ex. Fritt forum, där man kan låta snacket ta den vändning det vill och det inte går att stänga trådar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Aj, aj, aj, ska vi verkligen behöva diskutera "ansiktsboken" här på HBK sidor? Var och en väljer vad han/hon vill medverka i för forum, men just det här forumet handlar om husbilar och inte ens husvagnar.
I det här forumet vill jag gärna läsa om husbilar & Jappes HB äventyr. Det skänker mig en hel del glädje & kunskap, även om LCHF har ingenting med Alde/Truma eller Eber-pannan att göra. Den dagen då Jappe "flyttar" över till FB, då vill jag inte vara med längre, varken i FB eller HBK, så mycket är det säkert!

Under markisen är det högt i tak. Här diskuteras hundar, vinprovning och allt annat som någon gillar att starta en tråd om.:) Ingen behöver läsa om man inte vill.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Tack Bestliner, det viste jag inte om riktigt : ) Då finns det i alla fall ett ställe att ventilera andra frågor än bara HB vilket erbjuder även andra diskussioner. Har aldrig tänkt på det... Tack!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Så nycket hjälp och tips som jag fått här på forumet av alla kunniga medlemmar under fyra år skulle jag nog aldrig få på Facebook. Skall testa FB en gång nu av nyfikenhet.
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är inte medlem än men snart, jag tror många dras till fb pga denna sida inte är anpassad till mobiler.

åker på torsdag hämtar våran första husbil från tyskland. :spinny:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Mycket mera fart på facebook än på forumet

Är inte medlem än men snart, jag tror många dras till fb pga denna sida inte är anpassad till mobiler.

åker på torsdag hämtar våran första husbil från tyskland. :spinny:

HBK:s sida fungerar perfekt i min mobil och det är tur det då jag jobbar 6-skift året runt och kollar ofta på nattskiften då det är lite lugnare på mitt jobb.

/Pelle
 
Toppen