• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rykande diesel

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Husbil Citroen C25 D. Började med att turbon inte fungerade i våras. Fick ny turbo, tillsatte medel för att lösa upp föroreningar i ledningarna. Körde 15 mil och bilen uppförde sig som vanligt efter några mil. Dottern lånade bilen och var ner till västkusten. Bilen blev svag. När hon kom hem monterade jag mätare på turbotrycket. När jag körde husbilen till verkstad visade tryckmätaren VAKUUM. Bränslepumpen skickades till Borlänge för reparation. Oringar byttes vid "rökbegränsaren" och det var rost i pumpen. Pumpen återmonterad. Husbilen går sämre än före "renovering" av pumpen. Ryker och orkar ingenting. Vad är felet? Mannen i Borlänge skulle fundera över helgen. Han ska vara specialist på dieslar. Jag vet inte vad han heter för det är verkstan som har kontakten.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Rykande diesel

Jag vet inte exakt hur drivningen av pumpen ser ut, men det är ju inte ovanligt att kilen till pumpens drivning är skadad eller om pumpen inte är rätt i förhållande till vev och kamaxel
Detta borde en erfaren mekaniker ha kollat upp

Lars
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Har skickat SMS till reparatören. Får höra efter helgen vad han får för svar från Borlänge. Ett helt elände att få bort pumpen. Måste sänka ner ena änden på motorn för att komma åt allt!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Rykande diesel

Jag har haft många dieslar i jobbet under 20 års tid.

2 saker har gjort att de rykt kraftigt.

1. Turbo knas
2 Kamaxel slitage efter 25000-30000 mil

Kan ju naturligtvis vara annat, men det har jag sett som det stora felen under många år.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Om det var vakuum i trycksidan från turbon så laddar den ju inte.. kolla att slangarna till intercoolern sitter där de ska. eller om du har läckage någonstans. Följ slangarna från turbo till grenrör via intercooler. då lär du se var det läcker.. Alternativt så är ditt luftfilter täppt. då får inte turbon luft och bilen går mindre bra...

//Freddy
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Finns ingen intercooler. Trampar gasen i botten och inget händer. Alla slangar sitter där dom ska och luftfiltret är bytt. Den går sämre sedan pumpen varit på renovering, så det är troligen kuggningen på pumpen som inte stämmer. Pumpen drivs med en rem.
Husbilen gick utan problem när jag ställde av den förra hösten. Det var när jag skulle starta den efter vintern som turbon inte fungerade. Det sitter en ny turbo i bilen nu.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

C25 har väl ingen elektronisk styrning så allt på motorn är mekaniskt.

Turbon skall börja ladda när varvtalet på motorn går upp oavsett om bränslepumpen ger mager eller fet blandning, det ända som begränsar turbon är ju reduceringsventilen på turbon och ingenting annat.

Antingen så har turbon havererat eller så står reduceringsventilen öppen hela tiden så att det inte blir nåt tryck.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rykande diesel

Kan det vara så att kolven i pumpen som styr bränslemängden har fastnat eller är felaktigt monterad? Det verkar ju som att motorn får för mycket bränsle.

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Fungerar inte turbon så är det ingen idé att börja med bränslepumpen, han skriver ju att det är vakum i insuget vilket tyder på att turbon inte laddar som den skall göra.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rykande diesel

Vacuum i insuget? Låter konstigt. Har väldigt svårt att tro detta. Även om filtret är tätt så borde det läcka in tillräckligt med luft som kan passera turbon även om den står stilla. Luft finns det annars skulle inte motorn gå vilket den uppenbarligen gör om än illa. Luftintaget är väl 2 - 3". Hur tätnar detta om man inte pluggar det? Är turbotrycket mätt på rätt ställe?

Om man betänker bakgrunden : Fick ny turbo, tillsatte medel för att lösa upp föroreningar i ledningarna. Bränslepumpen skickades för reparation. Oringar byttes vid "rökbegränsaren" och det var rost i pumpen. Pumpen återmonterad. Husbilen går sämre än före "renovering" av pumpen. Ryker och orkar ingenting.

Jag är ganska övertygad att pumpen är den felande länken. Någonting gick snett vid reparationen, kanske felaktig, felmonterad eller glömd del. Pumpen skulle nog behöva köras i testbänk hos en Bosch-service. Då skulle felet upptäckas men detta kan nog bli kostsamt. Inga roliga grejer det här, hoppas det löser sig.

Bennie
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Har han inget tryck i insuget så kan det inte vara bränslepumpens fel eftersom turbon enbart drivs av avgasernas hastighet inte av vilka bränslemängder pumpen ger, där i mot så känner bränslepumpen av trycket i insuget och ger den bränslemängd som behövs vid ett ökat luftflöde vilket ett ökat tryck i insuget bör motsvara.

Jag är ingen expert på turbomotorer, men om det inte finns nåt tryck i insuget så anser jag att grundfelet troligtvis ligger i turbon och troligtvis så är en bränslepump för en turbomotor annorlunda inställd än en pump för turbolös motor.

På min -92 TD så kommer turbotryck väldigt snabbt på lägre växlar och jag kan även se trycket slänga till från tomgång utan växel ilagd trots att min pump är inställd på mager blandning.

Renoverade eller nya grejer kan sluta fungera vilket jag själv har erfarenhet av efter ett växellådsbyte på en Cheva för många år sedan, den nyrenoverade lådan började spruta olja rakt ut från ventilationen och den var renoverad av en kille som var expert på Chevas lådor.

Sånt händer i bland vare sig det är renoverat eller nytt.

Inget turbotryck ?
Kolla turbon.
Sedan så kan man kolla pumpen.

Min åsikt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rykande diesel

Vi är nu några stycken som har lagt fram våra teorier. Jag hoppas att Lena och Åke återkopplar så vi får visshet & att detta kan hjälpa andra i framtiden. Kanske rent utav mej för jag har samma motor fast i FIAT-versionen.

Bennie
 
F

F.d. 55677

Guest
Sv: Rykande diesel

Kolla luftfiltret. Råkade ut för för kraftlös motor och rök, jag bytte filter så var det full fart igen.Lycka till.
 
M

Mekanikern

Guest
Sv: Rykande diesel

Hej!
Kolla EGR - ventilen
Den är nog i öppet läge hela tiden.
Kan vara fjädern som är sönder eller
styrningen till den.

// Mekanikern
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Klart att det är luft problem, insprutningspumpen är ett sekundärt problem om det överhuvudtaget är ett problem med den.

Jag kopplade loss slangarna före och efter min turbo för att se att den arbetar som den ska. Först inloppet på kompressorsidan så att jag såg att den snurrade. Sedan tog jag matarslangen in i grenröret för att där känna om det kom luft. När det inte gjorde det så sökte jag vidare och hittade en slang som hoppat av.

När det gäller vakuum i insuget så är det så en turbolös sug diesel arbetar, och de är oftast tröttare och ger mer svart rök än en turbodiesel.

När en dieselmotor ryker svart så betyder det att den får förmycket bränsle i förhållande till luft. Då bör man kolla varför den får förlite luft. Blårök ur avgasröret är inte lika enkelt, då det troligen är smörjolja som förbränns.


Lycka till.

//Freddy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rykande diesel

Eventuellt kan även Wastegaten stå i öppet läge eller staget ej är ansluten.:confused:
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Rykande diesel

Får vänta till på måndag när verkstan öppnar. Skriver ut alla inlägg så jag kan visa killen på verkstan på måndag.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Rykande diesel

Jag tror med att det är något med turbon Westgaten staget som inte sitter på plats. Bränsle får den ju i överflöd.
 
Toppen