• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Bompeng" i Tyskland.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Når det gjelder betongplatene på motorveier så har de en svært lang levetid. Besøkte selv det gamle øst-tyskland like etter murens fall og kjørte på autobahns som ikke hadde vært vedlikeholdt siden før krigen. Det var ikke kult! 50 års manglende vedlikehold førte til at Tyskland måtte dirigere sine veivedlikehold østover i lane tider - dette førte til dagens varierende standard på resten av veinettet. Det er to saker som tar sterkt på betongveier: tungtrafikken som slår ned forkanten på platene og i Scandinavia dubbdekk. Dere kan teste 20 år gamle plater på E6 nordover mellom avkjøring Gardermoen og Dal - her ligger betongdekket som ble lagt i 1992-93 (før OS i Lllehammer) og en kan lett se begge typer slitasje. Venstre felt var tidligere sørgående felt - det merkes! På denne strekningen er det noen få nye plater grunnet oppbryting av de orginale i forbindelse med frost.

I Tyskland har de forsøkt å få inn endel penger fra tungtrafikken, men mange vogntog velger B-veier om det er mulig for å slippe unna dagens maut. Et system med maut for alle og på en større del av veinettet ville fjerne endel av fordelene vogntog fra øst har og muligens kunne dekke noe av det ekstra vedlikehold denne trafikken medfører.
 
Toppen