• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet går inte på gasol

F

F.d. 50609

Guest
Mitt orginal Dometic RM7401 hade dålig kyla på gasolen, började gräva i problemet men det visade sig att någon tidigare hade gjort ett försök och misslyckats (trasiga skruvar, brytningar i infästningen till brännaren mm) så jag gjorde det enkelt för mig och beställde et nytt, nu har 7400 utgått och ersatts med 8500 och då jag ville ha automatiskt energival så blev det ett DOMETIC RM8505, lyckan vart dock kortvarig, installerar kylen den startar direkt men när tändningen upphör så slocknar lågan :mad:
inkopplat som det förra ,då jag inte har solpaneler (ännu) så är den kabeln inte inkopplad någonstans jag har mätt ca 12,8v fram till kylen med motor avslagen.

Någon som har ideer?
Elektrolux-service kunde inte komma förrän om en vecka och titta på den :mad:
 

DACKE

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
846
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpet går inte på gasol

Hej det är förmodligen magnetventilen för gasolen har haft samma problem fick knacka lite på ventilen så löste det sig
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kylskåpet går inte på gasol

Tack!
Jag provade att knacka lite på den och då slog tanken mig att det knappast kan lösa något då den släpper på gas medan tändsekvensen pågår, så jag tog och mätte lite 1,36volt på den röda kabeln, lika mycket på den vita kabeln och gul utgör då jord, i exakt samma stund som tändsekvensen upphör så försvinner spänningen på dom två kablarna och därmed så stängs gasen av, kan det verkligen vara så jäv--gt att jag har ett defekt kretskort? det kan väl bara vara där eller flamvakten som det kan vara fel, den har jag för övrigt ingen aning om hur man mäter , någon som vet?
DSC_0014.JPG

DSC_0016.JPG
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Kylskåpet går inte på gasol

DSC_0018.JPG

:)
Problemet löst !
Kom på att kartongen var lite skadad i ena hörnet när den kom så jag gjorde en extra koll nere vid brännaren där jag förvisso kollat tidigare men inte upptäckt att brännaren satt lite för långt upp, ett par mm tilltryckt resulterade i att flamvakten kom att ligga mot gods, varför den inte blev uppvärm som den ska, med resultat att den bryter gasen eftersom den inte känner någon låga.

Böjde tillbaka plåten så att flamvakten går fri och nu fungerar den.:):):):):):)
 
Toppen