• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningslampan lyser svagt ibland

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Laddningen från generatorn har varit ett problem ganska länge. I år i Tyskland bytte jag rem,kol & likriktare. På 900 mil har jag bytt rem 3 gånger. Sista gången för 2 veckor sedan & då konstaterade verkstaden att remskivan på generatorn som var av pressad plåt var utsliten & orsaken till alla rembyten. Jag skaffade fram en gjuten/svarvad remskiva som bör vara outslitlig. Igår monterade jag skivan & med detta så var problemet ur världen, trodde jag. Efter bara ett par mil så började laddningslampan ånyå att lysa svagt för att sedan slockna. Är det någon som kan ge tips om möjliga orsaker till eländet?

Bennie
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Laddningen från generatorn har varit ett problem ganska länge. I år i Tyskland bytte jag rem,kol & likriktare. På 900 mil har jag bytt rem 3 gånger. Sista gången för 2 veckor sedan & då konstaterade verkstaden att remskivan på generatorn som var av pressad plåt var utsliten & orsaken till alla rembyten. Jag skaffade fram en gjuten/svarvad remskiva som bör vara outslitlig. Igår monterade jag skivan & med detta så var problemet ur världen, trodde jag. Efter bara ett par mil så började laddningslampan ånyå att lysa svagt för att sedan slockna. Är det någon som kan ge tips om möjliga orsaker till eländet?

Bennie

Det kan ju även vara så att generatorn går trögt. Axel, lager??
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Generatorn testades på Alfred Bauer i Flensburg & lagren var OK. Jag har en varvtalsmätare i bilen där signalen tas från D+ på generatorn & varvtalet stämmer även när lampan lyser svagt.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Har du kollat remsträckningen, kilremmar brukar "köra in sig" efter ett tag.
Kör du kylen på 12V?
Hur ser remskivan på vevaxeln ut? Om den på generatorn var utsliten? En kilrem får aldrig bottna i remskivan utan bara ligga an på de koniska sidorna som skall vara helt raka, utan avsatser.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Montreal
Jag vill börja & tacka för ditt engagemang. Remsträckningen var ju bra då jag körde ut från verkstaden så den borde ju inte kunna ändra sig på ett par mil & varvtalsinstrumentet går ju på D+ på generatorn så om remmen slaknar så dippar ju varvtalet på instrumentet. Remskivan på vevaxeln är svarvad ur massivt material & är OK. När jag kör så går i vanliga fall kylet på 12 volt men inte vid detta tillfälle. Tror du att det skulle kunna vara dålig jordförbindelse någonstans?

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Ja, kolla alla anslutningar, både jord och plus, speciellt jordflätan mellan motor och chassie. Ta loss anslutningarna och gör ordentligt rent inunder.
Kolla också jordkabeln mellan batteri och chassie.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Hej.Detta fenomen med glödande laddningslampa kan ha börjat för att generatorn har börjat ladda mycket bättre nu efter ny remskiva och rem,
Detta beror i regel på lite dålig jord i instrumentbrädan eller dess anslutningar.
Det är inget som påverkar laddningen bara lite irriterande.
MVH STURE
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

En varvtalsmätare på diesel kopplas normalt till W- polen på generatorn. Denna är i sin tur kopplad till fältlindningarna innan likriktardioderna. Då mäter varvräknaren frekvensen på växelspänningen från generatorn. Att man kopplar varvräknaren till D+ har jag aldrig hört talas om eftersom den endast ger 12 volt när generatorn laddar.
Att laddningslampan glöder beror på ett spänningsfall någonstans. Den får batterispänning från batteriet på ena polen, och om inte generatorn laddar så är andra polen jordad via regulatorn.
När generatorn laddar får lampan batterispänning på båda polerna och den slocknar.
Man får inte belasta D+ anslutningen med mer än ca 1 Ampere annars orkar den inte skicka ut tillräckligt hög spänning för att lampan skall slockna.
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Enklast är att mäta batterispänningen, skall ligga på 14,5V vid normal drift.
Det troliga felet är att magnetiserings dioderna (D+) som läcker när generatorn blir varm eller regulatorn. Jag tror inte det är fel på jorden, för då hade inte lampan lyst.

Inka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Börja alltid med att kolla det enklaste, de här gamla bilarna har ganska "gott" rykte för jordningsfel, det lär bland annat finnas en stor jordningspunkt bakom batteriet någonstans där det brukar uppstå diverse jordningsproblem. Kolla för säkerhets skull remspänningen också, det tar inte många minuter. Den skall vara relativt hårt spänd.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Laddningslampan lyser svagt ibland

Hej, funderar också på varvräknare till D+ på generatorn liksom Wizard, borde inte lev. tillräckliga pulser att avläsa.
Normalt använder man W från generatorn, och finns det ingen sådan utgång så går det lätt att ta ut signalen själv från en av lindningarna i generatorn.
Normalt så ligger ju redan belastning från skiljereläet och kylskåpsreläet på D+. Kan det bli för mycket med en belastning till. Har du provat att koppla bort varvräknaren och provkört.

M.v.h. JANKRO.

Ps. sätt en startkabel mellan godset på generatorn och minuspolen på batteriet. Ta den andra startkabeln och sätt den mellan minuspolen och och en bra jordpunkt i karossen samtidigt för test.
 
Senast ändrad:
Toppen