• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

0% ränta

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Visst är det konstigt?

- När man var ung och hade topplån på huset var räntan 500%. (ett kort tag)
- Nu när man kämpat i många år för att göra sig skuldfri är räntan 0%.

Inte nog med det så är man i Spanien och ser Svenska kronan rasa mot Euro.

Känns som man gjorde något fel. Man borde ha varit skuldfri när man var ung. Och högt belånad nu. Bara för att lura systemet.:D


euro-dollar.jpg
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: 0% ränta

När jag (som tidigare fastighetsmäklare) ger råd till mina yngre vänner i husköpartagen och säger att de, för att slippa sälja när räntan stiger, i alla fall ska räkna med dubbla eller tredubbla räntan. Då tittar dom på mig som jag inte är riktigt klok "så mycket kan det väl inte gå upp". Ännu mer spärrar de upp ögonen när jag berättar om fastighetslåneräntor på både 12 o 16%. Vilket var vad jag hade de två gånger jag köpt gård.
Måste vara trist att tvingas sälja för att räntan går upp. Ordet "buffert" är det tyvärr många som inte ens förstår betydelsen av.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: 0% ränta

När jag (som tidigare fastighetsmäklare) ger råd till mina yngre vänner i husköpartagen och säger att de, för att slippa sälja när räntan stiger, i alla fall ska räkna med dubbla eller tredubbla räntan. Då tittar dom på mig som jag inte är riktigt klok "så mycket kan det väl inte gå upp". Ännu mer spärrar de upp ögonen när jag berättar om fastighetslåneräntor på både 12 o 16%. Vilket var vad jag hade de två gånger jag köpt gård.
Måste vara trist att tvingas sälja för att räntan går upp. Ordet "buffert" är det tyvärr många som inte ens förstår betydelsen av.
I slutet av 80-talet betalade jag över 13% i ränta på ett renoveringsprojekt, dåvarande ROT, men staten hade ett bottenlån på 2,38%.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 0% ränta

Jag mins också den "goda tiden" då man med nybyggt hus satt med en ränta på 16% under några år. Då var det inte långt från att det blev doggy på menyn. Hoppas att de unga som nu köper boende för extrema summor förstår att räntan mycket väl kan passera 10% och att det då inte går att sälja till de fantasipriser som idag betalas.
Man bävar för framtiden när man ser var marknaden lurar våra barn att göra
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 0% ränta

Nu är det bara en tidsfråga innan bankerna vill ha betalt för att man har sina sparade slantar på ett konto. Det har ju allaredan tillämpats i Schweiz.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: 0% ränta

Nu är det bara en tidsfråga innan bankerna vill ha betalt för att man har sina sparade slantar på ett konto. Det har ju allaredan tillämpats i Schweiz.
ja ha du nånstans måste dom ta ut förlusten ,dom tar ju redan bet för alla tjänster, kort ska man ha ha för att alla ska slippa hanteringen, men betala får man
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: 0% ränta

Dom som tjämar på dom vansinnigt höga huspriser vi har i dag är finansmarknaden .Som husköpar i dag blir man aldrig skuldfri om du så jobbar arselet av dig .
Det är inte ungdomarna idag som köper hus som bär skulden till vad vi har idag.Dom ärver skuldberget som lämnats kvar.
Det värsta är det finns inget man kan göra åt det mer än gilla läget .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 0% ränta

Dom som tjämar på dom vansinnigt höga huspriser vi har i dag är finansmarknaden .Som husköpar i dag blir man aldrig skuldfri om du så jobbar arselet av dig .
Det är inte ungdomarna idag som köper hus som bär skulden till vad vi har idag.Dom ärver skuldberget som lämnats kvar.
Det värsta är det finns inget man kan göra åt det mer än gilla läget .
Kjøpte hus i Sverige i 2008, har kostet på det mye - nå ligger det ute for salg til en pris som vil gi oss et tap på over 100 tusen når vi klarer å få solgt det. Bra vi ikke har lånt penger for dette prosjektet :rolleyes:
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: 0% ränta

Kjøpte hus i Sverige i 2008, har kostet på det mye - nå ligger det ute for salg til en pris som vil gi oss et tap på over 100 tusen når vi klarer å få solgt det. Bra vi ikke har lånt penger for dette prosjektet :rolleyes:

Det tror jag är em mycket ovanlig utveckling på marknaden i sverige. Det mesta har ökat mycket i pris sedan 2008.
För 30 månader sedan köpte jag en tvårummare till min son som skulle börja på högskolan i Linköping. Jag gav då 670 tkr. När jag idag tittar på hemnet och på vad liknande lägenheter säljs för i samma hus ligger avsluten på 1100 tkr. Jag tror att det mera speglar utvecklingen på marknaden.
Du måste ha haft stor otur och köpt på fel ställe eller till ett fel pris.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: 0% ränta

0 % rente er ett særdeles dårlig tegn på den økonomiske tilstanden i og for landet. For "lite" penger, skal deles på for "mange". Sverige må åpne øynene og ta debatten om framtiden og den store innvandringen som generer utgifter, men jeg tror det er for sent. Og gjett hvem som må betale....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 0% ränta

Ja du Rusken ,det du säger är sant men den heta potatisen vill ingen politiker ta i. Hellre börjar dom väl att amortera på medborgarnas lån:D. Det gäller att vara politiskt korrekt:D.

Bennie
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 0% ränta

Inte så farligt eftersom inflationen då var 20%

Satt i en sådan sits med ett hus som köptes vid en räntenivå av 10,2%, på gränsen av vad vi då hade råd med. Dumt, men på den tiden brukade det bli uthärdligt efter några år med hög inflation.
Tyvärr hade vi bara topplån, så när vår ränta toppade på 17,5% 18 månader senare så blev det tufft. Det tog 5 år innan inflationen hunnit ifatt, så att man slapp vara livrädd varje kvartal när räntorna skulle betalas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 0% ränta

Det tror jag är em mycket ovanlig utveckling på marknaden i sverige. Det mesta har ökat mycket i pris sedan 2008.
För 30 månader sedan köpte jag en tvårummare till min son som skulle börja på högskolan i Linköping. Jag gav då 670 tkr. När jag idag tittar på hemnet och på vad liknande lägenheter säljs för i samma hus ligger avsluten på 1100 tkr. Jag tror att det mera speglar utvecklingen på marknaden.
Du måste ha haft stor otur och köpt på fel ställe eller till ett fel pris.
Det er en villa i Dals Långed, med omlag 800 kvm grund, huset bygget 1960 delvis pusset opp rundt 2000. Kjøpt for 650 tusen i 2008, pusset helt opp med nytt kjøk og nå på markedet for 695 tusen. Du kan godt si fel ställe - prisene var på topp i 2008 lokalt. Håper på snarlig salg slik at vi kan bruke pengene på utvidelser av huset på farmen i Australia. Husbil her nede får vente til vi har fått solgt husbilen i Sverige.
 
Toppen