• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Galvat?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Funderar på om husbilarna har galvade ramar under och om det skall vara någon särskild rostskyddsmedel om det är så?

/Pelle
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Galvat?

Hej
Jag pratade med ett Dinol center om detta och de rekomenderade behandling.
Det är också ett antal saker ditskruvade på balkarna som axlar mm. Dessa tillsammans med ett antal bultförband är inte alltid galvade. Ett mycket viktigt ställe är tydligen också de galvade balkarnas infästning i draghuvet. Där ser det tydligen ofta ganska illa ut då det ofta lämnas helt obehandlat av tillverkarna. Att rostskydda är nog en lönsam åtgärd för att bevara våra dyra pärlor.:) Better safe then sorry!
Jag kan rekomendera Dinitrolcenter i Karlstad som gjort fina jobb på mina bilar. Många kanske inte kör i vinterns saltsörja men förr eller senare kommer rosten ändå.
En väl rostskyddad bil med certifikat tror jag behåller sitt värde bättre och om det ger 5-10 års längre livslängd är det ju riktigt lönsamt.:)
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Galvat?

Funderar på om husbilarna har galvade ramar under och om det skall vara någon särskild rostskyddsmedel om det är så?

/Pelle
Hej!
Galvanisering är inget entydigt begrepp men betyder vanligen avses ett skydd av zink, även om det undantagsvis kan vara aluminium och andra metaller.

Zinken kan påföras i ett bad med varm zink, via elektrolys eller sprutat på i varmt tillstånd.

Varmförsinkat gods känner man igen genom att ytan är flammig, grå som vägräcken och har ojämnheter eller som klibbat ihop som spik kan göra.

Varmförzinkat gods utgör bästa rostskyddet genom att zinken är tjockast och sitter bäst, men det varma badet gör att klena konstruktioner kan bli förvridna.

El-galvaniserat gods är blank och inte sällan gulaktigt (kromaterat). Skyddet är tunnt, speciellt i hörn, och lämpar sig bäst för inomhusmiljö.

Sprutgalvaniserat gods är raggit och porigt då det är nytt. Man kan spruta på hur tjockt som helst och eftersom godset inte blir varmt eller skall sänkas ner i något bad så har det många fördelar.

Tidigare sades att man inte skulle ytbehandla en nygalvaniserad yta, men med dagens luftföroreninger så gäller inte det då det bildas vattenlösliga salter. Men tvätta rent.

Förmodligen kan olika detaljer på en bil var behandlade på olika sätt och ha galv med olika tjocklek i micron (my), men svagheten är slitage och mekanisk påverkan. Därför bör ytan skyddas av något mjukare slitmaterial som exempel tar "stensprutet".

Har jag glömt något eller fel så beror det på att mina kunskaper är hämtade från 70-talet.
//Conny
 
Senast ändrad:
Toppen