• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3,5-tons-förbud i tyska städer?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Frågan dök upp i en annan tråd, men fick aldrig någon klarhet. Tydligen finns där infarts-/genomfarts-förbud i tyska städer, "LKW Durchfahrtsverbot 3,5t" såsom exv i Stuttgart och München. Men enligt uppgift så är husbilar undantaget i München av den lokala polisen. Men vad gäller i övriga städer? Någon som kan ge besked i vilka städer och i vilken omfattning förbudet gäller? Vad gäller i Stuttgart exempelvis för husbilar?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Intressant fråga.
Jag ställer frågan till M som jag är medlem i. Ställer också samma fråga till Tyska turistbyrån.
Återkommer då jag fått svar.

PS. Hittar ingen mailadress/frågeformulär på turistbyråns hemsida så jag skickar en fråga till ADAC, den tyska motororganisationen. DS
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Intressant i sammanhanget (första stycket):

Folgende Verkehrszeichen gelten für Wohnmobile über 3,5 Tonnen zGG (zulässiges Gesamtgewicht):
Lkw-Durchfahrtsverbot (Zeichen 253)
Fahren mit Mindestabstand (Zeichen 273)
Lkw-Überholverbot (Zeichen 277)

Auf Landstraßen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zul. Gesamtgewicht von 7,5 t nur eine Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h erlaubt.
Auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 7,5 t (die im Fahrzeugschein als Wohnmobil bezeichnet sind) eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h zulässig.
(https://www.polizei.rlp.de/.../...f5711f8&conPage=1&conPageSize=50.htm)


Vorgeschriebene Sicherheitsausrüstung:
Erste-Hilfe-Material
Warndreieck
Warnleuchte
1 Warnweste
(StVZO http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_53a.php)

Unterlegkeile erst ab 4t
(StVZO http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_41.php)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Intressant i sammanhanget (första stycket):

Folgende Verkehrszeichen gelten für Wohnmobile über 3,5 Tonnen zGG (zulässiges Gesamtgewicht):
Lkw-Durchfahrtsverbot (Zeichen 253)
Fahren mit Mindestabstand (Zeichen 273)
Lkw-Überholverbot (Zeichen 277)

Auf Landstraßen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zul. Gesamtgewicht von 7,5 t nur eine Höchstgeschwindigkeit von 80 km/h erlaubt.
Auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen ist für Wohnmobile über 3,5 t zGG bis zu einem zulässigen Gesamtgewicht von 7,5 t (die im Fahrzeugschein als Wohnmobil bezeichnet sind) eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h zulässig.
(https://www.polizei.rlp.de/.../...f5711f8&conPage=1&conPageSize=50.htm)


Vorgeschriebene Sicherheitsausrüstung:
Erste-Hilfe-Material
Warndreieck
Warnleuchte
1 Warnweste
(StVZO http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_53a.php)

Unterlegkeile erst ab 4t
(StVZO http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_41.php)

Eftersom min tyska är sämre än min windsurfing, översatte jag första stycket.

Följande vägmärken gäller för husbilar över 3,5 ton totalvikt ( bruttofordonsvikt) :
- Förbud Truck passage
- Körning med minsta avstånd
- Lastbil omkörning

Det betyder att om det inte finns en lokal förordning som tillåter, så är det förbjudet.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Hej!

Bing översättning:

Följande vägmärken gäller zaidi för husbilar över 3,5 ton (totalvikt):

Lastbil transit förbud (skylt 253)

Köravstånd (273 tecken)

Lastbil omkörning förbud (tecken 277)


På landsvägar över 3.5 t är Max. husbil zaidi upp till en Total vikt av 7,5 t tillåter endast en maxhastighet på 80 km/h.

På motoriska vägar och motorvägar är en toppfart på 100 km/h för campare över 3 .5T GVW upp till en totalvikt på 7,5 t (som avses i registreringsdokumentet som en husbil) tillåtet.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Frågan dök upp i en annan tråd, men fick aldrig någon klarhet. Tydligen finns där infarts-/genomfarts-förbud i tyska städer, "LKW Durchfahrtsverbot 3,5t" såsom exv i Stuttgart och München. Men enligt uppgift så är husbilar undantaget i München av den lokala polisen. Men vad gäller i övriga städer? Någon som kan ge besked i vilka städer och i vilken omfattning förbudet gäller? Vad gäller i Stuttgart exempelvis för husbilar?

Jag vet inte vad är sant, men polisen i München svarade att husbilarna är inte undantagna...

Jyrki
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Lkw-Durchfahrtsverbot

Betyder att det är förbjudet för genomfart, inte att köra in

MVH

Stig
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Lkw-Durchfahrtsverbot

Betyder att det är förbjudet för genomfart, inte att köra in

MVH

Stig

Visst, men i Rolands text angavs att detta inte gäller husbilar (och inte heller personbilar med släp).

aake
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Från denna sida kanske? Texten som Roland nämner om undantaget i München finns längst ner.

Landeshauptstadt München - Fahrbeziehungen / Ausnahmen

Men handlar det verkligen om samma sak? Genomfart på motorvägen vs trafik i stadskärnan?

Vad jag förstår så gäller undantagen även trafik in i de centrala delarna av staden.
Nu har jag inte varit i München på många år med egen husbil, men jag provkörde en tung Bimobil där för två år sedan och träffade inte på några förbudsskyltar som jag berördes av och nu i år har jag förutom i div. småstäder flängt runt i de centrala delarna av Köln, Düsseldorf och Hannover utan att stöta på några andra förbud än de som har med klimatzoner att skaffa.

aake
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Enligt Google översättning så gäller det transportbilar över 3,5t, eller har jag fått "fel" med översättningen? Undantaget gäller endast för lokala fordon (bygg & leverans) med adress i München...
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Enligt Google översättning så gäller det transportbilar över 3,5t, eller har jag fått "fel" med översättningen? Undantaget gäller endast för lokala fordon (bygg & leverans) med adress i München...

Över 3,5 ton är rätt, men undantagen gäller även leveranser till och från adresser inne i staden, förutom alltså dessutom husbilar (och personbilar med släp).
Alltså alla som överhuvud kan tänkas ha något vettigt skäl att köra inne i centrum tycks vara undantagna.

aake
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Svar från ADAC: För att svara på min fråga krävs att jag anger ett medlemsnummer i ADAC vilket jag inte har.
Jag vill ha ett svar från en säker källa som vi kan lita på.
Jag har kontaktat en av våra tyska medlemmar i husbilsklubben, som dessutom behärskar svenska språket perfekt. Jag har bett honom forska i frågan då han säkert vet vilken organisation som kan ge ett klart besked om vad som gäller.
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Svar från ADAC: För att svara på min fråga krävs att jag anger ett medlemsnummer i ADAC vilket jag inte har.
Jag vill ha ett svar från en säker källa som vi kan lita på.
Jag har kontaktat en av våra tyska medlemmar i husbilsklubben, som dessutom behärskar svenska språket perfekt. Jag har bett honom forska i frågan då han säkert vet vilken organisation som kan ge ett klart besked om vad som gäller.

Klokt så!
Visserligen behärskar jag tyska, men juridiska texter kan vara knepiga för lekmannen även om jag inte detta fall inte fann några tvetydigheter.

aake
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

aake, tag inte illa upp.
Det är rätt bra att få svar från flera källor och sedan jämföra dem och därmed få klarhet i vad som gäller.
I detta fallet kan det vara förbundsbestämmelse, delstatsbestämmelse eller en lokal bestämmelse.
Hoppas på ett klarläggande svar.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

aake, tag inte illa upp.
Det är rätt bra att få svar från flera källor och sedan jämföra dem och därmed få klarhet i vad som gäller.
I detta fallet kan det vara förbundsbestämmelse, delstatsbestämmelse eller en lokal bestämmelse.
Hoppas på ett klarläggande svar.

Absolut, du gör precis vad jag önskar och även jag hoppas på att någon med tyska som modersmål och som dessutom är insatt i regelverket tittar på texten. Jag försökte förmedla detta med mitt tack och med att skriva att jag tycker att det var en klok åtgärd.

aake
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Jag har fått svar från Klaus, en husbilsklubb-medlem i Tyskland.

"Hade telefon med ADAC och i den klubben vet ingen om att de råder förbud i vissa tyska städer för trafik med husbilar som väger över 3,5t.
Detta är totalt nonsens och rykte."

Men det var väl ett kristallklart besked.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Svar från Motormännen.

[FONT="Calibri",sans-serif]"Hej Robert[/FONT]
[FONT="Calibri",sans-serif]Den frågan kan jag inte svara 100% säkert på. [/FONT]
[FONT="Calibri",sans-serif]För tunga husbilar gäller generellt samma regler som för övrig tung trafik över 3,5 ton. Men just här vill jag tro att genomfartsförbudet endast gäller riktiga lastbilar. Husbilar kan då passera skylten utan problem.[/FONT]
[FONT="Calibri",sans-serif]Hälsningar [/FONT]
[FONT="Arial",sans-serif]Karl von Schoultz[/FONT]
[FONT="Arial",sans-serif]M Bilresor"[/FONT]
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: 3,5-tons-förbud i tyska städer?

Ob man nicht Deutsch spricht dann gibt es kein frage. DVS att tro på en google översättning relativt tyska språket är som att se på en engelsk film med en indisk översättning till svenska, Otroligt olikt vad som först var sagt. Gissa inte utan ring till Tyska ambassaden och fråga vad som gäller i stället för att gissa på översättningar som är 0 i värde.
 
Toppen