• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas polvändning...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Mina bodelsbatterier utsattes för allvarlig misshandel i vintras när jag vid ett tillfälle laddade dom direkt från solpanelerna utan inkopplad regulator. Trots ihärdig intensivbehandling med Ctek:s rekonditioneringsfunktion gick inte deras liv att rädda. OK, nya batterier hos Biltema i Uddevalla får det bli då alltså.

Jag beredde mig på den långa färden till fastlandet men under förberedelserna ringde en kompis och meddelade att han befann sig i Uddevalla (!) där hans fru just var i full färd med hypershopping, en inte ovanlig företeelse hos det könet. Jag undrade försynt om han möjligen kunde tänka sig att köpa ett par batterier på Biltema åt mig och han åtog sig gärna uppdraget. Frid och fröjd, han bor inte långt från hemmet så det skulle ju bli enkelt för mig att åka till hans place och byta batterierna.

Då ringer han igen och säger att alla aktuella batterier är polvända. "Äffs, det kan ju inte stämma, titta i katalogen och på Biltemas sida på nätet" sa jag. OK, han kollade katalogen och pratade med flera "bodknoddar" och alla kunde konstatera samma sak nämligen att verkligheten inte stämde med kataloguppgifterna. När jag för en gångs skull hade lite flyt och skulle slippa åka ända till Uddevalla för ett par batteriers skull så inträffar det osannolika att Biltema inte har ett enda batteri där polerna sitter rätt för mitt kablage!

Giv mig styrka!

Jag undrar hur många intet ont anande Biltemakunder det är som har köpt dessa batterier utan att kolla att polerna sitter där dom ska!

Vad skall hända härnäst, tro? Jag går och lägger mig nu! Om morgondagen veta vi intet förutom att det blir nya jävelskaper förståss. Just nu tycks jag vara förföljd av "makterna"! Kanske bäst att stanna kvar i sängen i morgon!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jag ringde Biltemas kundservice i morse och det tog två gubbar en dryg halvtimme att förstå att uppgifterna i katalogen inte stämde med verkligheten. Intressant bemötande av kundtjänsten om ni förstår vad jag menar med intressant...

Jag behöver två bodelsbatterier omgående och eftersom jag brukar handla hos Biltema och har varit nöjd med deras batterier och missnöjd med andra försäljningsställen så vet jag inte vad jag ska hitta på nu. Jag kan t.o.m. tänka mig AGM-batterier till rimligt pris. Tips?

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Jag ringde Biltemas kundservice i morse och det tog två gubbar en dryg halvtimme att förstå att uppgifterna i katalogen inte stämde med verkligheten. Intressant bemötande av kundtjänsten om ni förstår vad jag menar med intressant...

Jag behöver två bodelsbatterier omgående och eftersom jag brukar handla hos Biltema och har varit nöjd med deras batterier och missnöjd med andra försäljningsställen så vet jag inte vad jag ska hitta på nu. Jag kan t.o.m. tänka mig AGM-batterier till rimligt pris. Tips?

Jappe

Om det handlar om din härva av batterier längst bak i skuffen som jag tittat på, så tror jag att du med enkla medel kan fixa med kablarna. Med din finurlighet kommer du snart på att du kan polvända kablarna oxå.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jag har naturligtvis också funderat i de banorna men det blir väldigt besvärligt, hur finurlig man än är! Bara nackdelar! Jag tror jag ska stämma Biltema för falsk varubeteckning!

Jappe

 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Jappe
Biltema har ochså små kraftiga kablar
för att förlänga korta installationer
- om det är problemet.

Med din förklaring på fel produktbeskrivningar,
och deras godkännande,
kan det vara att du kan få lite rabatt ",
med smidig övertagande.
;):)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Om det handlar om din härva av batterier längst bak i skuffen som jag tittat på, så tror jag att du med enkla medel kan fixa med kablarna. Med din finurlighet kommer du snart på att du kan polvända kablarna oxå.

OK! Jag har inget val, tycks det som. Jag var ute och kikade lite på batterierna och det skulle väl gå att fixa. Det är lite trångt längst in under kompressorn till kylboxen.

Klicka!
batt.jpg

I det här vädret går det inte att utföra ett sådant avancerat stordåd men kommer tid, kommer solsken!

Frågan är om det lönar sig att skaffa AGM-batterier. Ju mer jag läser i ämnet, desto mer förvirrad blir jag. En viktig punkt är väl tåligheten mot djupurladdning och där verkar det som om AGM har vissa fördelar. Dessutom kan man tydligen använda mer av batteriernas kapacitet än vad som är fallet med vanliga blybatterier! Jag har sett siffror på 80%. Är det möjligt?

Herrar och damer experter! Upplys mig!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Ja - det är möjligt med AGM på C20 standard test - kun ned til 11,5 volt.

Det avhænger af hvor mange amperer eller watt du aflader med.

Er det t.ex. kun en dator og LED-ljus mindre end ca. 50 watt som användas og du har 200 Ampere timmar i låddan' kan du få ca. 83%.

Teoretisk i en urladdningkurva, dertil hvor AGM börjar sige "tack för i dag" - och så går det snabt imot 10,5 volt - dräbbas/ killing / kaput.

Så stop urladdningen vid 11,5 (4) volt - jag har fler alarmer.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

I så fall finns det ju marginaler, Bredo! Jag tänkte skaffa 2 st 70Ah AGM (har inte plats för större).

Eftersom dator och TV m.m. strömförsörjes av 2 st. egna, från elsystemet helt fristående, batterier borde ju 140Ah räcka väl! De 2 extra batterierna på c:a 150Ah har egen solpanel på taket och har bara ett uttag i bilen. Det finns inga möjligheter för strömtjuvar att härja där!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Det gælder om at have så stor en sammensat batteribank som muligt.
AGM batterier har en liten självurladdning.

Om du har 140 Ah kan du ha strøm for 140Ah x 12v x 0,83 = 1395 watt-timmar
och använder endast ljus m.m. t.ex. 3Ampere eller 36 watt - da har du ström för ca. 35 timmar.

Använder du som jag kaffemaskin och ugn etc. har du endast 60% - men jag åker omtrent värje dag - så 60% av 280Ah - det fungerar ;)

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/645981
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jag går aldrig under 12,3 volt. Att jag slog ut ett par batterier i våras berodde på att jag glömde koppla regulatorn mellan solpanelerna och batterierna vid ett tillfälle. Batterierna fungerar men spänningen sjunker snabbt.

Mitt system med två extra batterier med endast en kabel till ett strömuttag till TV, dator och liknande, tänker jag inte överge. Det fungerar glimrande!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Jappe :)
Et batteri nominellt 70 Ah er typ testat på 20 timmar fra fulladade til 10,5 volt,
og ger 70Ah vid gns. ~12 volt = 840 watt.
Om du endast använder ner till 12,3 volt, da får du kun ca. 20% ;) logik :)
Uavset om du använder startbatterie, SMF, AGM eller GEL.

Om du vil använda 5 batteribanker eller va - blir din sak,
vi kan kun råde' dig til hvad som teknisk fungarer bäst, i vor åsikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Man kanske skulle satsa på sådana här gamla hederliga batterier! 77Ah för 1199:-. "På min tid" höll sådana batterier i många år trots ständig misskötsel!

batt 2.JPG


Synpunkter?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Jag tänkte närmast på batteritypen. Det borde väl finnas 12-voltsvarianter också.

Nu sticker jag till Biltema i Uddevalla och kollar utbudet. Jag har läst mig blå i ämnet och blivit totalt förvirrad men det lutar nog åt AGM.

Jappe
 
Toppen