• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas polvändning...

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Mina bodelsbatterier utsattes för allvarlig misshandel i vintras när jag vid ett tillfälle laddade dom direkt från solpanelerna utan inkopplad regulator. Trots ihärdig intensivbehandling med Ctek:s rekonditioneringsfunktion gick inte deras liv att rädda. OK, nya batterier hos Biltema i Uddevalla får det bli då alltså.

Jag beredde mig på den långa färden till fastlandet men under förberedelserna ringde en kompis och meddelade att han befann sig i Uddevalla (!) där hans fru just var i full färd med hypershopping, en inte ovanlig företeelse hos det könet. Jag undrade försynt om han möjligen kunde tänka sig att köpa ett par batterier på Biltema åt mig och han åtog sig gärna uppdraget. Frid och fröjd, han bor inte långt från hemmet så det skulle ju bli enkelt för mig att åka till hans place och byta batterierna.

Då ringer han igen och säger att alla aktuella batterier är polvända. "Äffs, det kan ju inte stämma, titta i katalogen och på Biltemas sida på nätet" sa jag. OK, han kollade katalogen och pratade med flera "bodknoddar" och alla kunde konstatera samma sak nämligen att verkligheten inte stämde med kataloguppgifterna. När jag för en gångs skull hade lite flyt och skulle slippa åka ända till Uddevalla för ett par batteriers skull så inträffar det osannolika att Biltema inte har ett enda batteri där polerna sitter rätt för mitt kablage!

Giv mig styrka!

Jag undrar hur många intet ont anande Biltemakunder det är som har köpt dessa batterier utan att kolla att polerna sitter där dom ska!

Vad skall hända härnäst, tro? Jag går och lägger mig nu! Om morgondagen veta vi intet förutom att det blir nya jävelskaper förståss. Just nu tycks jag vara förföljd av "makterna"! Kanske bäst att stanna kvar i sängen i morgon!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Pjåsk! Jag har fått elbrand några gånger när jag pulat med batterier. Det gäller att vara snabb och rycka av tråden och släcka med handen. Den sorten brännskador läker ganska fort. Det är faktiskt en ganska intressant upplevelse; väldig mycket fjong och fräs men OK, jag är mättad med sådant nu och eftersom jag har blivit en blid åldring så får jag väl säkra mig lite bättre!

Medge dock att det var kolossalt begåvat att såga isär polskon!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Avimex har en typ av polplintsäkringar som sitter direkt på batteripolen, verkar ganska smart! :)

När jag googlar på Avimex så hamnar jag i Mexico! :confused:

Jappe

PS! Awimex ska de va, såg jag nu! :)

PS2. Hur stor säkring behöver man till 70 resp. 140A?

säkr.JPG

Jag vill tacka för det stora intresset för denna tråd som har gett mig nya kunskaper när det gäller avsäkring av bodelsbatterierna, något som jag inte hade en aning om. Jag har kört med handpåläggningsmetoden alldeles för länge!
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Pjåsk! Jag har fått elbrand några gånger när jag pulat med batterier. Det gäller att vara snabb och släcka med handen. Den sorten brännskador läker ganska fort. Det är faktiskt en ganska intressant upplevelse; väldig mycket fjong och fräs men OK, jag är mättad med sådant nu och eftersom jag har blivit en blid åldring så får jag väl säkra mig lite bättre!

Medge dock att det var kolossalt begåvat att såga isär polskon!

Jappe

Jag medger att det var kolossalt begåvat att såga isär polskon, men förih...te isolera den.

helatape_cover.jpg


Kortslutningar och gasol är obegåvat.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

När jag googlar på Avimex så hamnar jag i Mexico! :confused:

Jappe

PS! Awimex ska de va, såg jag nu! :)

PS2. Hur stor säkring behöver man till 70 resp. 140A?

Jag vill tacka för det stora intresset för denna tråd som har gett mig nya kunskaper när det gäller avsäkring av bodelsbatterierna, något som jag inte hade en aning om. Jag har kört med handpåläggningsmetoden alldeles för länge!

Kopierat från någon som vet.
För dom som inte vet så måste naturligtvis UTLÖSNINGSVILKORET ALLTID uppfyllas vid beräkning av säkrinsstorlek och ledningsdimmensionering. Det är ju det som i första hand bestämmer hur stora säkringar man kan ha.

Jag skulle pjoffa i 150-200 amp så löser dom ut vid kortslutning men klarar alla dina förbrukare...:D
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Det är väl ingen som går där och kortsluter. Själv har jag slutet med sådana hyss. För sextio år sedan kortslöt vi batterierna med en skiftnyckel som då brände fast och blev ett bra bärhandtag, tycker jag mig minnas!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Awimex verkar ha intressanta prylar. Säkringen direkt på polskon verkar smart men var finns deras prylar till försäljning. Jag hittar ingen detaljistförteckning. Måste man köpa från Simrishamn?

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Biltemas polvändning...

Samma prylar i Kina blir inte mycket billigare om man väljer flygfrakt 3 - 7 dgr.

Jappe

Du har säkert en platsburk liggande. Såga isär den och lägg kabelskon i den. Säkra den sedan med eltejp.

Det blir en "Jappelösning". Inte bra men bättre än det du har och GRATIS:D.


045663.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Hela mitt väsen reagerar vid blotta tanken att göra som du föreslår. Jag föredrar eleganta lösningar på problemen. Itusågade polskor (OBS. ej könsdiskriminering och utlänningshat) är bara nödlösningar i väntan på den slutgiltiga, ultimata lösningen.

Jag har skickat efter lite prylar från Kina. Det tar några dagar men jag hoppas jag överlever tills prylarna kommer.

"Rom byggdes inte på en dag"!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Kanske var batteribytet onödigt, kanske var allt krångel förgäves!

Jag kopplade bort den enda strömförbrukaren, kompressorn till kylboxen, och mätte spänningen efter ett dygn: 12,65V, efter 2 dygn: 12,5V! "Kolossalt stor förbrukning utan strömförbrukare inkopplade", tänkte jag men så tänkte jag lite till. "Aha, nattlig strömvandring från batterierna till solpanelerna på taket", men backdioder finns ju både i regulatorn och t.o.m. i solpanelerna så det låter inte så troligt.

Vad finns det mer? Här ligger en hund begraven! Javisst ja, den lilla vakthunden är kanske hungrigare än jag trodde. Är det den som äter så mycket ström? Den elektroniska hunden från Jula spanar ju ständigt efter illvilliga individer och skäller när någon närmar sig husbilen. För att siffrorna ska stämma så skulle den alltså käka c:a 1A i timmen. Ganska mycket för en liten hund men eftersom den använder radar för att identifiera rörelse (tror jag) så kanske det stämmer.

Jag letade i gömmorna och hittade faktiskt bruksanvisningen till "hunden":

dog.jpg

Jag tycker det verkar som om hunden inte "äter" särskilt mycket ström och knappast är någon stor bov här, om siffrorna stämmer. Visserligen får den jobba lite extra när den söker genom metall men ändå... Var finns strömtjuven eller strömtjuvarna, kanske 1A i timmen?

Någon som haft liknande svårigheter? Jag får väl börja jaga strömtjuvar med tångampèremetern; det är kanske enda möjligheten!

Jappe

PS. Jag kopplade bort hunden och mätte igen. Någonting i bilen drar 0,8A och jag förstår inte vad det kan vara. Allt är avstängt. Kontakten med solpanelen är också bruten!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Mäta med ett annat instrument?
(inte ens maskiner kan man lita på)

Har inte lusläst tråden, men typ nivåmätare o annat är bortkopplat? e borde ju inte dra så mycket, men fel har vart trasiga förr...

Annars fortsätt o mät på andra platser tills du hittar tjyven
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Biltemas polvändning...

Det låter som du får gå på jakt med tångamperemetern, det kan ju vara många saker som stjäl din ström. Även om jag själv har lite svårt att läsa ut något vettigt av tångamperemätare så vittnar din spänning om att något faktiskt har tagit din ström.

Kan du ha någon inverter som ligger och drar tomgångsström?
Laddare i cigg-uttag, datoromvandlare, Larm etc, listan kan nog göras lång på möjliga tjuvar.

Om du har flatstiftssäkringar till dina förbrukare (?) så kan du köpa biltemas elkretsprovare, den är ganska effektiv när man felsöker.
Jag köpte en själv i ett försök att gå till botten med min situation med ström och strömtjuvar: http://www.husbilsklubben.se/forums/t76804-2/#post661243

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas polvändning...

Koppla en amperemeter över matningen till bodelen, och ta ur och sätt i varje säkring för sig och titta på amperemetern, till slut hittar du boven (om allt är avsäkrat förståss...?) :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Om jag inte missminner mig så har du fyra batterier bak. Det är säkert ett knas batteri som käkar av de andra.

e3big.gif

Döö! Bliv vid din läst! :D

Till vardagsströmförbrukningen har jag två nya AGM-batterier och det är där som ström försvinner spårlöst (hittills).

Till TV och dator som är de stora strömförbrukarna i husbilen har jag två mycket bra batterier med egen solcell. Där kan jag skifta enkelt mellan vilket batteri jag vill använda och vilket batteri jag vill ladda och det oberoende av varandra om någon förstår vad jag menar. Det fungerar glimrande för där finns inga möjligheter till strömtjuveri! Bara ett strömuttag och 2 omkopplare efter batterierna, ingenting annat!

Montreals förslag är bra men till varje säkring har jag en brytare + en huvudströmbrytare till alla förbrukare. Alla kretsar är brutna så strömtjuven tycks dölja sig i kabelhärvorna som ligger försåtligt dolda i bilens innanmäten.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biltemas polvändning...

Min bil är speciell, byggd av en båtbyggare. All ström passerar huvudströmbrytaren. Båda pannan och kylen har dessutom egna brytare. Jag vet ingenting som går förbi brytarna.

Jappe
 
Toppen