• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

E

Ekorre

Guest
Hej

Vår första vinterförvaring, och jag blir inte klok på hur man tömmer det sista vattnet i tanken, hittar ingen kran, måste man ner med handen och öppna någon ventil?

Mvh Robert
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Jag vet inte hur det ser ut på en Adria men ibland sitter en expanderplugg i botten på tanken. Öppna locket och se/känn efter.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Hej.
I min Adria Izola så sitter det en expanderplugg under rengöringsluckan, den är ledbar och skall ändras från vågrätt till lodrätt, sedan drar man rakt upp, det är väl troligt att det är lika på din bil.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Har en Matrix och där sitter på uppe på själva tanken, dvs under sittgruppen, lyft på dynan en kran man vrider på och allt vatten lämnar tanken. Kanske är det så på din oxå
 
F

F.d. 53344

Guest
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

På ritningen meb nr 1 vik upp den dra rätt upp. Ratt nummer 3 när du öppnar den är 20 liter vatten kvar. Så är det på våran super sonic
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Hej
På vår Coral 680 ST 2012 måste man ner i tanken och vika upp expander pluggen och lyfta upp den. Lagom kul när den är nästan full.
En riktig idiot lösning och det enda som jag är besviken över på vår bil.
Hälsningar
Lars
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Om du inte vill smutsa ner dricksvattentanken genom att sticka ner armen i vattnet, kanske det går att hitta på något verktyg som är lätt att rengöra inför användning.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Jag gör så här:

Noggrann tvätt av händerna. Först med handsprit och därefter med tvål och vatten.
Torkar inte den hand som jag ska sticka ner i tanken, utan jag låter den lufttorka.
Har redan förberett med att öppna det stora tanklocket innan.

Tar ut pluggen och låter vattnet rinna ut.

Håller med om att det är en dålig lösning, men den går att uthärda eftersom vi är för övrigt
supernöjda med vår 2013 Adria Coral S 670 SL.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Har en Coral 2014. Bottenplugg i tank som lyfts för hand är avskaffad. Precis som nämnts en kran som öppnas. Lyft på locket till soffan i dinetten så ser ni den. Det finns också ett större skruvlock. Om man öppnar detta kommer man åt att rengöra vattentanken på insidan.
Byt vatten ofta under säsongen!
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Samma idiotiska lösning på min från 2008. Det sticker ut en stuss under bilen. Jag anslöt en bit spiralslang samt monterade en gardena plastkran under längst ut vid sida på bilen och kan tömma tanken enkelt utifrån. Dendär tokiga pluggen behövs därmed inte.
 
E

Ekorre

Guest
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Tack för svaret

Får man fråga er en annan sak, har ni även problem med toa dörren, den griper nu när det är fuktigt ute?, har läst att detta är ett vanligt problem.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Samma idiotiska lösning på min från 2008. Det sticker ut en stuss under bilen. Jag anslöt en bit spiralslang samt monterade en gardena plastkran under längst ut vid sida på bilen och kan tömma tanken enkelt utifrån. Dendär tokiga pluggen behövs därmed inte.

Den där idiotiska bottenventilen säger du, det finns naturligtvis en anledning, vid frostrisk har man ju inget problem vid tömning, kranar under bilen fryser direkt

Ha de gott Janne
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Tack för svaret

Får man fråga er en annan sak, har ni även problem med toa dörren, den griper nu när det är fuktigt ute?, har läst att detta är ett vanligt problem.

Vanligt problem tyvärr på en förövrigt toppenbil, Adria Coral 670 SLT
Skall i vinter när den är avställd försöka att tvinga isär karmen med spänn
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Hur tömmer man färskvattnet på Adria Coral 2014

Vi har en exakt samma bil, Adria Coral Axess 670 SLT, och vi har samma problem med toadörren. Låter dörren vara öppen över vinteravställningen och fixar till det vid servicen till våren.

Britt o Ingvar
 
Toppen