• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IP-kamera i husbilen för bevakning

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har inte längre möjlighet att ha vår husbil i närheten, så för att hålla koll på husbilen samt att innetemperaturen håller sig över nollan, hade jag tänkt sätta in en kamera som jag kan se via Iphone eller dator. Elanslutning finns.

Det finns inget nätverk som jag kan ansluta till utan hade tänkt använda min Telia-dongel, helst direkt i kameran.

Är det någon som har skaffat sig en sådan utrustning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Tror det som gir deg mest valg i øvrig utrustning er en liten 3G router sammen med kamera og sensorer, det finnes massevis av måleutstyr som kan benyttes i et slikt oppsett.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Hvor stor er afstanden mellem hem och platsen ?
Hvis der er kortere end 1 kilometer kan WiFi anvendes - ved særlig opstilling 10 kilometer.
Ellers som Knut skriver og eventuet en temperaturgivare i närheten av et kamera.
Jeg har kamera hemma med en router/modem/SIM.
Det samma i husbil - om jag vill.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Detta var ett intressant spörsmål.
Jag har elstople på min långtidsparkering.
Kom på att jag har en motordriven network-cam ligger oöppnad.
Saknar instruktion, bara en enkel på kinesiska =oanvändbar.
Har även en huawei e5776 som används i hb
Vad mer krävs?
 

Bilagor

  • 2014-10-25 15.12.31.jpg
    2014-10-25 15.12.31.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Jag har en router Huawei E5776, med 4G. Den innehåller IP-filtrering och DMZ och då kommer man åt t.ex. en kamera, men om kameran skickar en massa bilder, så blir teleräkningen dyr.
Kanske kan man komplettera med Telstick som slår av och på efter behov?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Jag har en router Huawei E5776, med 4G. Den innehåller IP-filtrering och DMZ och då kommer man åt t.ex. en kamera, men om kameran skickar en massa bilder, så blir teleräkningen dyr.
Kanske kan man komplettera med Telstick som slår av och på efter behov?

Misstänker du att kameran kommer att sända kontinuerligt?

Jag skulle vilja ha rörelsedeckaren aktiv, men hoppas den aldrig går igång.
Det krävs väl någon programvara för detta, eller gör man allt via webläsare?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Appen Presence och en gammal iPhone 4 tänkte jag använda.
Den skickar bara vid rörelse eller om man kopplar upp sig mot iPhonen.

Inget temperaturlarm med Presence men det tänkte jag koppla digitalt till inbrottslarmet så det kommer ett SMS om temperaturen blir för låg.

Finns säkert något liknande till Android och en billig Kina smartphone duger säkert.

På längre sikt när tiden räcker till blir det en Raspberry PI som kontroller och en app att kontrollera med.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Den kameran som PeterK visar, kan detektera rörelse och sända bild med e-post. Tänk bara på att "rörelse" kan också vara en snabb ljusförändring, t.ex. billjus osv.
Det går också via reläingång, från t.ex. larmet, starta foto.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Jag har inte fått till det.
Jag kan ansluta min kamera till min hemmarouter över nätverkskabel.
Funkar.

Men jag vill ju ha den mot Huawei 5776-routern i husbilen.
Provar vid laptopen med huawei på usb-kabel
Kameran på nätverkskabel i laptop.
Kameran hittas men får ett felaktigt ip.nr. 192.168.0.xxx
Huaweien har ju 192.168.1.xxx

Vad göra?
Borde denna kombo funka?

Edit: vände på ip-adresserna, då jag skrev fel, rättat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Misstänker att den enklaste lösningen kan vara en "åtelkamera". Har tyvärr inte riktigt kläm på hur den fungera, men vet att det finns fler i skogen än vad som är tillåtet enl. myndigheterna. :rolleyes:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Misstänker att den enklaste lösningen kan vara en "åtelkamera". Har tyvärr inte riktigt kläm på hur den fungera, men vet att det finns fler i skogen än vad som är tillåtet enl. myndigheterna. :rolleyes:

Finns en massa varianter, men principen är inbyggd IR sensor och tar bilder vid rörelse. Endera lagras lokalt på kort eler MMS'as iväg (programerbart, men i en husbil kan man ju sända mycket om nåt rör sig inne i vagnen.

En del modeller kan man ringa upp och "beställa" foton från, om man ex vis har en termometer framför.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Nu har jag fått in kameran i Huawei'en och kan kommunicera/manövrera den från mobilen(app) samt PC'n över wifi.
Nu behöver jag få in en bra DDNS-client i Huawei'en, gärna gratis.

Förslag?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Misstänker att den enklaste lösningen kan vara en "åtelkamera". Har tyvärr inte riktigt kläm på hur den fungera, men vet att det finns fler i skogen än vad som är tillåtet enl. myndigheterna. :rolleyes:

Jag vet inte vad en åtelkamera kostar, men det låter dyrt.
Fördelar är kanske att den går på eget batteri och är vädertålig.

Finns en massa varianter, men principen är inbyggd IR sensor och tar bilder vid rörelse. Endera lagras lokalt på kort eler MMS'as iväg (programerbart, men i en husbil kan man ju sända mycket om nåt rör sig inne i vagnen.
En del modeller kan man ringa upp och "beställa" foton från, om man ex vis har en termometer framför.

Min ip-kamera har rörelsedetektor som kan starta bild/filmtagning, eller skicka epost, eller starta ett larm.
Med en mobilapp kan man få kameran att utföra en massa uppdrag på bestämd tid på en förbestämd position.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Nu har jag fått in kameran i Huawei'en och kan kommunicera/manövrera den från mobilen(app) samt PC'n över wifi.
Nu behöver jag få in en bra DDNS-client i Huawei'en, gärna gratis.

Förslag?
The Best Free Alternatives to DynDNS har en brukbar oversikt også over de kjedelige sakene som at en for noen må bekrefte gjentatte ganger at en fortsatt benytter løsningen og mottar et tonn med reklame.

En annen og mer statisk liste er Best Free Dynamic DNS Services (Updated 2014) - GNU Tomorrow
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Har märkt att flera gratis dns-tjänster har medlemskap som går ur var 30:e dag ifall man inte loggar in, sen är det ju detta med reklambombning.
Både mitt DynDNS och dlinkdns-konto hade gått ut, de var gratis tidigare.

Någon som kan rekommendera en betal-ddns till rimliga pengar?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

The Best Free Alternatives to DynDNS har en brukbar oversikt også over de kjedelige sakene som at en for noen må bekrefte gjentatte ganger at en fortsatt benytter løsningen og mottar et tonn med reklame.

En annen og mer statisk liste er Best Free Dynamic DNS Services (Updated 2014) - GNU Tomorrow

Tack, jag hade plöjt igenom den artikeln om bästa gratis service.
Jag undrade ifall någon idag använder någon gratis ddns och kan rekommendera den.
Det är för mycket jobb att sätta upp ett konto, för att sen märka att man inte gillar den servicen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

:confused: Jag har Dlink sedan fyra år tillbaka. Jag betalar inget. Får ingen reklam. I husbilen har jag den lilla svarta Huawei och hemma har jag den lite större Huawei. Enligt TRE så är dessa två ihopkopplade i ett "nätverk" :confused:

Kameran bör vara igång hela tiden och då kan den lika bra strömma bilden också. Om det finns förutsättning för det bör den larma vid förändring i bilden. Det klarar inte jag pga ständiga förändringar av sol- och moln-ljus.

Betalar 148:-/mån för det första men har inte fått någon räkning på det andra ännu. (Gratis augusti - oktober).

Det måste vara något fel på mina abonnemang. Försvinner jag i mängden ("Den man inte ser") :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: IP-kamera i husbilen för bevakning

Jag har nu givit upp med Huawei E5776.
Kan inte ens få bekräftat öppnade portar öppna.

Sitter nu och jäklas med en Huawei E3276S
som ska sitta i en TP-Link TL-MR3420 i husbilen.

Har ett Comviq-sim som jag inte får att funka, (har ett Telenor som går bra), men Comviq måste funka.

Det funkar bra i laptopen ifall jag sätter APN: dynamisk.
Sätter jag static och data.comviq.se och accessnr: *99# går det inte.
I routern funkar ingetdera.

Vad göra?
 
Toppen