• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Köp Carthago eller Concorde i stället

Läckande fönster menar du att någon glömt stängt fönstret. Annars är Carthago täta fina bra kvalitebilar:D
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Konstigt att ingen nämner ett vanligt fel som Carthagon dras med och det är läckande fönster. Oavsett att bilen är ny bör alla rutramar tas ut och tätas om och passbitar läggas dit för att hindra att ramarna sjunker med läckage som följd. Detta problemet har Carthago fabriken vetat om sen flera år tillbaka utan att vidtaga några åtgärder för att lösa problemet, vilket jag tycker är ynkligt!
Vi har tätat snart samtliga rutor på våran E-line.

Vi och flera andra har också fått täta om fönstren, men det går på täthetsgarantin (10 år) så inga problem att få det åtgärdat. Jag vet inte om de senaste modellerna fått detta åtgärdat från fabrik.
För övrigt en mycket behaglig och tyst bil att köra, speciellt med luftfjädring.
:)
Väldisponerad och hög kvalitet på inredning, och framför allt gnissel- och skrammelfri. Vi har provat på Hobby och Adria innan, men denna behåller vi.

När det gäller läckage i fönsterna så är det tyvärr inte några få serier och inte begränsat till 3,5 tons bilar. Våran är en 4,5 tons bil och jag träffade alldeles nyligen en som hade samma problem på sin High Liner som väger 7,2 ton. Inte är det heller någon särskild årsmodell heller utan det sträcker sig från minst 2009 och framåt.
Att man får åtgärdat det på garantin är väl okey men det kan bli ett rackans åkande då man tätar om just det fönstret som läcker just nu och inte alla!

Har du Carthago eftersom du kan så mycket,eller har du bara hört på andra, själv har vi kört Carthago i 6 år och 12000 mil utan att tättat några fönster så dra inte alla över en kam

Berra

Detta kan väl tolkas som att det finns ett litet problem, all kunskap behöver inte vara självupplevd ibland låter jag andra göra misstag så slipper jag:D
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Fördelen med Carthago är att det är ingen katastrof om det läcker lite i ett fönster, för isoleringen suger inte åt sig fukt.
Det är bara att åka in och få det åtgärdat på 10 års garantin.
Värre var det på vår förra bil när en av takluckorna läckte.
Den isoleringen fungerade som en svamp.
Fick bytat nästan hela innertaket på den 5 åriga garantin.
Med en del nya skarvar i taket efter utfört arbete.
Jag föredrar Carthagons uppbyggnad.
Krister.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Säkert bättre med träfria väggar men det finns fortfarande en del trä och fanner som kan ta skada om vatten läcker in. Innergolv och möbler, soffor mm är inte vattentåliga. Om detta inte torkas ut på rätt sätt kan man inte bara få skador på trät utan också mögel.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Carthago

Säkert bättre med träfria väggar men det finns fortfarande en del trä och fanner som kan ta skada om vatten läcker in. Innergolv och möbler, soffor mm är inte vattentåliga. Om detta inte torkas ut på rätt sätt kan man inte bara få skador på trät utan också mögel.

Nu tycker jag du överdriver något, inte menar du väl att det skulle läcka in så mycket, att det rinner ända ner till innergolvet? I de bilar jag vet som fått detta problem pratar vi om små vatten läckor.
Dessutom måste vi också komma ihåg att Jan från Carthago själv tog upp detta problem på Elmia 2013, där lovade han också att de skulle ta hand om ev. läckande fönster. Han beskrev även hur detta problem hade uppstått, samt att de åtgärdat så att det inte skulle uppstå igen. Detta tycker jag borgar för ett visst ansvar, även om det säkert finns mer att önska på denna punkt.
Sen är det väl samma konstruktion på flertalet premiumbilar! Tom i Concorde.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Det skall tyvärr inte så mycket till för att mögel skall trivas tyvärr. Det är inte samma konstruktion på concordes innergolv. Där gäller samma kostruktion som på yttergolvet dvs inget fackverk i trä. Hur mycket vatten som läcker in varierar säkert och också hur länge det får hålla på. Jag tror säkert att man fixar detta för bilarna är ju annars helt klart av högsta kvalitet men vattenläckage skall man ta på allvar.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Carthago

Hej!
Ja Carthago tillhör ju de bilar som kallas premiumklass så man tycker att de skall ha hög kvalité.
Nu är det ju lite si och så med den saken nu talar jag av egen erfarenhet.
Det började med en läckande taklucka dåligt tätat.
Sedan kom ventilationen från kylskåpet som finns uppe på taket.
Detta medförde att unredningen kring kylen alltså skåpinredningen fick bytas pga. mögel.
Jag tog en mögelhund för att bevisa för Carthago att det finns mögel i bilen.
När det åtgärdades så besiktade Carthago ÅF med mögelhund innan de skickade tillbaka bilen.
Sedan kom nästa problem läckande taklucka i badrummet det var så påtaglig läcka så den tätade jag själv och fick samtidigt kolla hur de hade tätat på fabrik.
Mycket dåligt tätat nästan ingen massa alls runt ramen slarvigt.
Sedan kom nästa problem det var läckande fönster och läckande bakparti alltså hela bakväggen.
Innan jag fick detta fixat bokade jag ett möte med Jan och deras ansvariga service chef på Carthago detta hölls på Elmia.
Under mötet ville Jan se bilen vilket var ok från min sida men service chefen sa att det behövs inte problemen finns där jag hade försett Carthago med 48 bilder jag tagit på allt jag hade att anmärka på.
Bilen togs in och alla fönster,luckor (utom den jag tätat själv fixades för den sa jag att de inte fick täta om eftrsom jag anser mig ha gjort ett bättre jobb än de själv klarar av).
Hela bakpartiet tätades om skarven mellan främre takpartiet och själva taket tätades om.
Längsgående aluminiumskenan alla skruvar tätades om längs hela listen lades ny tätning.
Främre takluckan byttes vindrutan byttes med tillhörande tätning.
Att fönstrena rasar ner efter ett tag beror på att man gjorde för stora hål i förhållande till ramen utan att lägga dit kilar.
Får vara glad att det är en Carthago som har vettigt material i väggarna.

Så min slutsats om detta är att Carthago har nog problem de med som alla andra men detta är nog i mesta laget. Att problemen med läckande fönster skulle vara borta efter 2012 nja det problemet finns kvar.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Carthago

Hittade lite bilder på läckande fönster, bakparti,

Bifogar även nästa Carthago problem.
När solen ligger på mot karossen så knäpper det väldigt mycke i bilen.
Sedan så skjuter det på så ätt silikontätningen i badrummet mellan bänk och skåp går isär och en glepa uppstår.
Alltså det finns en massa rörelser i karossen som uppkommer med växlingarna i temperatur som b.la. solen som ligger på karossen påverkar
 

Bilagor

  • 20130804_092451.jpg
    20130804_092451.jpg
    24,9 KB · Visningar: 74
  • 20130806_143243.jpg
    20130806_143243.jpg
    57,9 KB · Visningar: 71
  • 20130812_200014.jpg
    20130812_200014.jpg
    85 KB · Visningar: 57
  • 20130813_073857.jpg
    20130813_073857.jpg
    86,4 KB · Visningar: 50
  • 20130809_073817.jpg
    20130809_073817.jpg
    45,6 KB · Visningar: 50
  • 20130809_073936.jpg
    20130809_073936.jpg
    48,3 KB · Visningar: 56

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Carthago

Att man tätar med silikon på det vis som bilden visar från ditt badrum är nog inte en bra lösning. Olika material rör sig olika vid tempratur och fuktighetsväxlingar och då håller inte en fog som bilden visar. Att det knäpper litet i karossen vid tempaturväxlingar är ju inte ovanligt. Det har det gjort i alla husbilar och husvagnar jag ägt genom åren oavsett märke. Det gör det också i mitt hus därhemma. Att det läcker så mycket runt fönstrena som framförallt den ena bilden visar är ju ett riktigt bekymmer för under det fönstret finns det ju klart risk för mögel. Tråkigt med bilder som dessa från en bil med så bra ryckte. Du verkar ha fått ett måndagsresultat. Om de inte fixar alla problemen på tre försök så kräv inlösen. Vänta inte så att garantin hinner gå ut.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Carthago

Att täta i skarvarna med silikon är ju kosmetiskt i detta fallet.
Eftersom det både sträcker. trycker och drar i karossen åt olika håll så är det ingen bra lösning.
Materialen är ju olika och beter sig olika så problemen är nog inte så lätta att lösa. Det går visserligen att dölja vissa skarvar med snygga övergångar om man tänker till.
Vi får vara glad att det är en Carthago hade det varit ett annat fabrikat med annan typ av isolering i väggar och tak så hade den varit upprutten för länge sedan.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Carthago

Hittade lite bilder på läckande fönster, bakparti,

Bifogar även nästa Carthago problem.
När solen ligger på mot karossen så knäpper det väldigt mycke i bilen.
Sedan så skjuter det på så ätt silikontätningen i badrummet mellan bänk och skåp går isär och en glepa uppstår.
Alltså det finns en massa rörelser i karossen som uppkommer med växlingarna i temperatur som b.la. solen som ligger på karossen påverkar

OJ vilken otur ni tycks ha haft. Vi har en -07:a som gått 8400mil utan några sådana problem som vissa av er har haft. (peppar-peppar). Okej vi har haft lite fel, men det har varit på Fiat delen, ej bodelen. Så vi trivs med vår Carthago!!!! Många Nyårshälsn från oss. Ove o Lizzy.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Carthago

Ja undskyld mig hvis i mener det er utidig indbanding,
efter som jeg ikke har andet end en gammel Rimor fra 1996.
Her er en ejers nøgterne beskrivelse af sin Carthago husbil.

[youtube]zfwOGJL1IlU[/youtube]

Det kunne jeg ønske noget mere i HBK.

Let lavet med kamera i den ene hånd og snak i kameraets mikrofon.

Lettere at forstå problemer / fordele - synes jeg.
 
F

F.d. 20124

Guest
Sv: Carthago

Det er sikkert mange Carthagoer som kommer fra fabrikken uten for mange feil men det er enda fler som kommer ut fra rullebåndet med så mye mangler og feil at mange nye eiere mister nesten gleden med å være på husbiltur.:(

Vi bestillte en ny Carthago Chic C-line 5.8 høsten 2013 og fikk bilen i april 2014. :)

Vi trodde at bilen var bygget i Tyskland men i Sjekkia elller Slovakia.
Fra dag 1 har det vært lekkasjer i bilen. Noen ganske små, andre store. I garagen har jeg tørket opp mer en 8 liter vann på det værste.
Leverandøren har ikke klart å lokalisere noen lekkasjer men det tok meg 20 minuter å finne 4 stk. Pr. i dag er det fremdeles lekkasjer og fukt i bilen.

Konstuksjonen og oppbyggingen av bilen skal være slik at det er svært vanskelig å få fuktskader i veggene. Men møgel, sopp og lukt kan imidlertid oppstå. Dett er helsefarlig. En bobil som lukter av møgel kan man nesten ikke selge. I hverfall taper man flere 100 000 på et salg av en slik bil.

Jeg er redd for at det har oppstått møgel og sopp i vår bil og vil gjerne få testet dette.

:dog:
Det skrives om Møgelhund i denne tråden. Jeg har forsøkt å finne hvor man kan få gjort en møgelkontroll med hund men ikke funnet noe. :dog:
Kan noen hjelpe meg.
 
Toppen