• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilterproblem Fiat 3.0

F

F.d. 24494

Guest
Hej!

Har kontaktat styrelsen för att få hjälp i denna fråga. Fick rådet att skriva i detta forum för att se hur många som har detta problem.

Vet att det redan finns trådar i detta ämne men nu önskar jag att vi kan hålla tråden ren från råd och tyckande.
Det gäller Fiats 3.0 litersmotor med partikelfilter. Vissa årsmodeller där oljebytena kommer allt tätare och tätare.
På Elmia mässan så diskuterade jag problemet med en representant från Fiat som berättade att Fiat i Italien inte vill kännas vid problemet, och att eftersom man inte fått in mer än ett klagomål inte är intresserade att göra något åt detta. Jag har hittat utländska sajter där man också diskuterar detta problem. Min förhoppning är att vi får ihop tillräckligt många namn så vi kan sätta tryck på Fiat och förhoppningen är också att Husbilsklubben kan hjälpa till. Det borde ge tyngd åt kravet. Vi har ju mycket dyra bilar och det känns ju inte roligt att inte kunna åka som man vill utan att ständigt tänka på inte om; utan NÄR lampeländet för partikelfiltret skall tändas.

Jag tar på mig rollen att sammanställa.

Det jag behöver är

* Namn & telnr
* motornummer som sitter på en plåt i motorrummet eller kanske finns i serviceboken för bildelen?
* Årsmodell
* Samt om ni har servicekvitton kvar där det står miltal, kan räkna ut hur många mil det gått mellan oljebytena innan lampan tänts.

För min del var det
Mellan år 1 och 2. =807 mil.
Mellan år 2 och 3. =784 mil
Mellan år 3 och 4. =636 mil

Som sagt, så hoppas jag att alla respekterar syftet med tråden och håller den ren.

Om ni inte vill lägga ut uppgifterna här så får ni gärna maila mig.

Med vänliga hälsningar
Marita
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Jag hade en i tre år men gav upp och sålde bilen i augusti. Sorry
Fick dock byta vid följande intervaller. 800,1300,1600 2100 och 2700. Har inte exakta mil då alla papper gick med bilen. Den var också på verkstad av detta skäl många gånger och mycket byttes ut.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 983

Guest
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Hej
Jag har samma motor som du har och bilen gått till idag c:a 3400 mil utan att servicelampan tänder sig någon gång under 3 år.
Bilen är en 2011 och jag kör c:a 1000 mil per år, servicen utför jag på våren och den har jag gjort 3 gånger till dags dato.
Jag har varit teknikansvarig i en annan husbilsklubb där detta problem med tändande servicelampa av och till förekom i klubben , problemet upplevdes inte där man hade automatlåda utan bara på manuell växellåda.
Fiat påtalades problemet och dom informerade att man aldrig hade några problem med transportbilar som bilen egentligen är byggd för men stora problem på husbilssidan på grund av att man kör för försiktigt med motorn och varvar inte ut den på växlarna, man kallar det för (gubbkörning).
6:e växeln skall inte enligt Fiats rekommendation inte läggas i under 2000 varv utan den är en överväxel, man använder 5:an och det är viktigt att växlar ner i uppförsbackar annars är det risk att motorn spikar samt växellådan tar mycket stryk och kommer på sikt att haverera.
Nu tänker du säkert att jag vill att du skall köra fortare men så är inte fallet utan jag rekommenderar dig att låta motorn arbeta mera och slutar med gubbkörning så vågar jag lova dig att servicelampan inte tänder sig som den gör idag utan förblir släkt tills du når 3000 mil eller klockan tickar ut i datorn som det står i serviceboken.
Avslutningsvis påstår jag att man klarar inte av att knäcka motorn om man låter den arbeta men gubbkör man den så knäcker man både motorn och växellådan.
 

Jaguar

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Vi har en transportbil h3 l3 -08 som har gått ca: 14000 mil.servicelampan
tänds mellan ca 600-900 mil för oljebyte.den regenerar aldrig och körts mellan
Växjö-Stockholm i ca 120-140 km/Tim i 45 mil i ett sträck utan paus vid ett flertal tillfällen. Undrar hur långt man måste köra innan det inträffar?
 

Stefan59

HBK Medlem
Inlägg
165
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Vi har en transportbil h3 l3 -08 som har gått ca: 14000 mil.servicelampan
tänds mellan ca 600-900 mil för oljebyte.den regenerar aldrig och körts mellan
Växjö-Stockholm i ca 120-140 km/Tim i 45 mil i ett sträck utan paus vid ett flertal tillfällen. Undrar hur långt man måste köra innan det inträffar?

Trodde inte partikelfilter kom förrän 2011 på Fiat eller ?

Stefan
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Hej
Jag har samma motor som du har och bilen gått till idag c:a 3400 mil utan att servicelampan tänder sig någon gång under 3 år.
Bilen är en 2011 och jag kör c:a 1000 mil per år, servicen utför jag på våren och den har jag gjort 3 gånger till dags dato.
Jag har varit teknikansvarig i en annan husbilsklubb där detta problem med tändande servicelampa av och till förekom i klubben , problemet upplevdes inte där man hade automatlåda utan bara på manuell växellåda.
Fiat påtalades problemet och dom informerade att man aldrig hade några problem med transportbilar som bilen egentligen är byggd för men stora problem på husbilssidan på grund av att man kör för försiktigt med motorn och varvar inte ut den på växlarna, man kallar det för (gubbkörning).
6:e växeln skall inte enligt Fiats rekommendation inte läggas i under 2000 varv utan den är en överväxel, man använder 5:an och det är viktigt att växlar ner i uppförsbackar annars är det risk att motorn spikar samt växellådan tar mycket stryk och kommer på sikt att haverera.
Nu tänker du säkert att jag vill att du skall köra fortare men så är inte fallet utan jag rekommenderar dig att låta motorn arbeta mera och slutar med gubbkörning så vågar jag lova dig att servicelampan inte tänder sig som den gör idag utan förblir släkt tills du når 3000 mil eller klockan tickar ut i datorn som det står i serviceboken.
Avslutningsvis påstår jag att man klarar inte av att knäcka motorn om man låter den arbeta men gubbkör man den så knäcker man både motorn och växellådan.

När vi beställde våran 2010 så gick det inte att få partikelfilter i kombination med "automatlådan"
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Hej
Jag har samma motor som du har och bilen gått till idag c:a 3400 mil utan att servicelampan tänder sig någon gång under 3 år.
Bilen är en 2011 och jag kör c:a 1000 mil per år, servicen utför jag på våren och den har jag gjort 3 gånger till dags dato.
Jag har varit teknikansvarig i en annan husbilsklubb där detta problem med tändande servicelampa av och till förekom i klubben , problemet upplevdes inte där man hade automatlåda utan bara på manuell växellåda.
Fiat påtalades problemet och dom informerade att man aldrig hade några problem med transportbilar som bilen egentligen är byggd för men stora problem på husbilssidan på grund av att man kör för försiktigt med motorn och varvar inte ut den på växlarna, man kallar det för (gubbkörning).
6:e växeln skall inte enligt Fiats rekommendation inte läggas i under 2000 varv utan den är en överväxel, man använder 5:an och det är viktigt att växlar ner i uppförsbackar annars är det risk att motorn spikar samt växellådan tar mycket stryk och kommer på sikt att haverera.
Nu tänker du säkert att jag vill att du skall köra fortare men så är inte fallet utan jag rekommenderar dig att låta motorn arbeta mera och slutar med gubbkörning så vågar jag lova dig att servicelampan inte tänder sig som den gör idag utan förblir släkt tills du når 3000 mil eller klockan tickar ut i datorn som det står i serviceboken.
Avslutningsvis påstår jag att man klarar inte av att knäcka motorn om man låter den arbeta men gubbkör man den så knäcker man både motorn och växellådan.
Berra, jag har haft samma Fiatdrivlina som du (3-lit, man 6-växlad, utan partikelfilter, 4ton) åm 2010, körde totalt 1.700mil under 2 säsonger – enligt dina definitioner har jag helt klart ”gubbkört”!
Senaste 3 säsonger har jag kört Fiat (3-lit, aut 6-växlad, med partikelfilter, 5ton) åm 2012, även denna har jag ”gubbkört ” i totalt 2.600mil – märk helt problemfritt ur Fiatsynvinkel, helt i likhet med föregående husbil! Eftersom 80-85% av våra husbilar byggs med Fiat som grund så är det ju inte orimligt om ett fåtal ”drabbas” av problem men knappast i större omfattning än för andra fabrikat (snarare tvärtom)!

Observera sedan följande fakta betr varvtal och hastigheter för ex Fiats 3-lit dieslar med automat (åm 2012) och även andra dieslar t.ex Volvo V40cc (åm 2014);
¤ Min Hobby 75TL -12 med 5ton totalvikt (med filter och automat), har vid utpekade hastigheter (enl GPS’en följande vartal;
75 km/t – 1.450 r/m
85 km/t – 1.750 r/m
96 km/t – 2.000 r/m
100km/t- 2.100 r/m
Jag ägnar mig då enligt dina påståenden för ”gubbkörning”, när jag använder min med aut-lådeförsedda husbil (eftersom jag sällan kommer över 2.000 r/m). Alternativt enligt din utsaga så klarar inte Fiat som är ledande inom branschen att ”lägga ut och optimera sina automatlådor och motorer” (grov underskattning från din sida!).

¤ För att ta ett annat exempel, min nuvarande Volvo V40 Cross Country diesel, också med automat och helt problemfri;
80 km/t – 1.350 r/m
90 km/t – 1.500 r/m
100km/t- 1,750 r/m
120km/t- 1.950 r/m
Tydligen ”gubbkör jag även denna p-bil enligt dina påståenden och det gäller i så fall för samtliga dieselförsedda fordon som jag varit i kontakt med senaste decennierna!

¤ Generellt konstrueras dieseldrivlinor och läggs ut så att motorn kommer till sin rätt vid allt lägre varvtal, t.ex ger 3-lit Fiatmotorn from 2012 max vridmoment (400 Nm) redan från 1.400 r/m och Volvomotorn uppnår sitt max vid 1.750r/m. Denna utläggning/optimering av drivlinor tar självklart vara på dieselmotorns styrka att ”prestera” redan vid låga vartal (leder till massor av fördelar, bla lägre förbrukning och bättre körbarhet).

Betr din uppgiftom minst 2.000 r/m för att lägga i 6:ans växel (?) - har lusläst Fiats instr-bok från min åm 2010 drivlina som jag har kvar men utan att finna någon sådan uppgift. Eftersom jag varken förstår eller hittar någon seriös info om detta påstående skulle det vara intressant att veta din källa för den infon!
Inte heller förstår jag ditt resonemang kring automat resp man vxl-låda och den ev påverkan betr ex partikelfilter!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Att inte gubbköra var det råd jag också fick. Som Relax skriver hade det ingen påverkan alls utan felet återkom. Begär inlösen om man inte lyckats fixa felet med tre försök. Jag missade att göra detta inom garantitiden och fick ta smällen och byta in bilen till dåligt pris.
Har man detta fel och garantin går ut är man i princip rättslös och man får själv betala spökjakten. Svagt av Fiat att inte kunna reparera sina motorer så att de fungerar som de skall.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Bra Bestliner, vill bara tillägga;
¤ Man kan tyvärr inte se representanter för husbilsleverantörer eller verkstäder som vänner! I affärer har man inte bara vänner utan även sk "motparter", det kan bli lätt att vara lite undfallande mot vänner och kanske försvara dem i stället för att agera! Inte sällan kan vänskap utvecklas "en försåtlig resa i tiden", tills det att det blir försent för korrekta/sakliga åtgärder!

¤ Fiats verkstäder är liksom "övriga tillverkares" inte ofelbara och besitter inte heller all organisationens kunskap. Djupare och bredare kunskap finns dock att tillgå hos motortillverkaren själv som självklart har mest kunskap om sin egen produkt.

¤ Om en verkstad börjar "chansa och gissa(?)" med att planlöst byta prylar i motorn tom utan att prova och därmed belasta kunden, då är det hög tid att dra åt sig öronen! Köparen bör i sådant läge ifrågasätta såväl verkstadens kompetens som deras kommunikation med mer sakkunnig/kompetent personal hos tillverkaren själv (ex Fiat eller den som berörs) inkl hela husbilsaffären innan det är/blir för sent!
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Varför diskutera? Vi vet ju alla hur mycket skrivande det varit
om den här "jävla lampan"! Inte bara här,men även på HBK`s
facebooksida,så problemet finns.......hos många!! :yes:

Säg till.........


Ottar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Bra Bestliner, vill bara tillägga;
¤ Man kan tyvärr inte se representanter för husbilsleverantörer eller verkstäder som vänner! I affärer har man inte bara vänner utan även sk "motparter", det kan bli lätt att vara lite undfallande mot vänner och kanske försvara dem i stället för att agera! Inte sällan kan vänskap utvecklas "en försåtlig resa i tiden", tills det att det blir försent för korrekta/sakliga åtgärder!

¤ Fiats verkstäder är liksom "övriga tillverkares" inte ofelbara och besitter inte heller all organisationens kunskap. Djupare och bredare kunskap finns dock att tillgå hos motortillverkaren själv som självklart har mest kunskap om sin egen produkt.

¤ Om en verkstad börjar "chansa och gissa(?)" med att planlöst byta prylar i motorn tom utan att prova och därmed belasta kunden, då är det hög tid att dra åt sig öronen! Köparen bör i sådant läge ifrågasätta såväl verkstadens kompetens som deras kommunikation med mer sakkunnig/kompetent personal hos tillverkaren själv (ex Fiat eller den som berörs) inkl hela husbilsaffären innan det är/blir för sent!

Så rätt och klarsynt. Detta är en bra beskrivning vad som kan hända och i stort vad jag själv råkade ut för. Lätt att vara efterklok och i mitt fall var mer än en auktoriserd verkstad inblandad och båda har mycket bra ryckte. Det som också är ganska försåtligt med detta problem är att det efter åtgärder går att köra 300 till 600 mil innan felet kommer åter. Jag kör ca 1000 mil årligen så det kan ju gå ganska lång tid innan lapan tänds igen. Då jag också ställer av bilen halva året så kan tiden som åtgår för ett varv var upp mot 8 månader. Då har man ingen reklamationsrätt och garantitiden rullar snabbt och vips är man utanför garantin. Att sedan driva frågan som ett ärende under den förlängda avgasgarantin är för en privatperson nästa omöjligt. Man hamnar i ett läge där de olika inblandade har möjlighet att skylla på en annan och jurister är dyra. Vid förlust betalar man också motpartens kostnader så även om man har rättsskydd i sin hemförsäkring kan det dra iväg bortanför värdet på det man tvistar om. Mitt misstag kostade mig 500 ksek så se upp. Att jag är rätt arg på Fiat tror jag framgått tydligt i mina inlägg och jag inser att jag själv borde agerat mycket tuffare men att en privatperson skall ha den type av tekniska och juridiska kunskaper är i min mening att kräva för mycket. Då är det lätt att känna sig rättslös.
 
F

F.d. 983

Guest
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Enligt Fiat så har inte automatväxlade bilar partikelfilter endast avgasrening, informationen om den 6:e växelns användande kommer från Fiat och dom säger att den är en överväxel och rekommenderar att man använder den på det sätt som den är tänkt.
Jag påstår inte att du gubbkör din bil men en sån kraftig motor på 3 liter mår bra att varva mer än 2000 varv, du lär inte kunna knäcka motorn för det snarare tvärt om samt det sitter en varvtalsregulator som kopplar ur vid för höga varv.
Jag har chippat motorn med motorkrafts produkt och den är anpassad för partikelfiltret, jag har mycket nöjd efter jag gjort detta, motorn går mjukare samt kraften blev mycket bättre den ökade till 500 Nm och det behövdes eftersom min bil väger 5 ton.
Jag har talat med många under åren som haft problem med tändande lampor och alla har kört för försiktigt med bilen, man är rädd om sin bil därför blir det på detta sätt.
En bil som har automatlåda växlar ner själv så den kan man inte tvinga gå på högsta växel som man kan göra när den är manuell.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Att chippa Fiats 3L motor och ta upp vridmomentet till 500 Nm är ett riskfyllt tilltag.
När Fiat gick från 160 hk till 177 hk för några år sedan ökade man inte vridmomentet även om man lätt kunde gjort detta. Orsaken var att drivlinan inte beräknades hålla för ett högre vridmoment. Detta faktum bör man nog fundera över innan man trimmar en redan kraftig och pigg motor. Att byta koppling, växlellåda, slutväxlel samt drivaxlar är mycket dyrt. Om sedan motorn sitter i en tung bil som från start ligger utanför Fiats designspec blir risken bara högre. Skulle det sedan bli några problem leder tilltaget till att alla garantier inkl den utökade avgasgarantin är ogiltiga. Vid en försäkringsskada kan bolaget också hävda att bilen avviker från COC intyget och vägra ersättning utöver skador på motparten. Avrådes bestämt.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Bra initiativ av Wadlund.
Synd att det inte gick att hålla det där.
Läser tråden och smaker åt urspårning en.
Fast nu blev även jag en syndare :yes:
 
F

F.d. 24494

Guest
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Jag kan bara konstatera att det tydligen inte går att hålla en tråd ren från tyckande och urspårning. På vilket sätt var jag otydlig angående syftet?
 

Martin Svensson

HBK Medlem
Inlägg
302
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Du har inte varit otydlig på något vis.
Kanske du kan skriva en ny tråd igen,där du skriver samma text igen ber oss skicka PM eller maila dig och sedan låser du tråden. Problemet då är ju att den snart försvinner då den inte hålls aktiv med inlägg.

Att det blir som det blir är nog för att man glömmer bort första inlägget när man läst några av svaren och så du kanske skall klistra in ditt första inlägg efter varannat nytt inlägg;)
Martin
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilterproblem Fiat 3.0

Enligt Fiat så har inte automatväxlade bilar partikelfilter endast avgasrening, informationen om den 6:e växelns användande kommer från Fiat och dom säger att den är en överväxel och rekommenderar att man använder den på det sätt som den är tänkt.
Jag påstår inte att du gubbkör din bil men en sån kraftig motor på 3 liter mår bra att varva mer än 2000 varv, du lär inte kunna knäcka motorn för det snarare tvärt om samt det sitter en varvtalsregulator som kopplar ur vid för höga varv.
Jag har chippat motorn med motorkrafts produkt och den är anpassad för partikelfiltret, jag har mycket nöjd efter jag gjort detta, motorn går mjukare samt kraften blev mycket bättre den ökade till 500 Nm och det behövdes eftersom min bil väger 5 ton.
Jag har talat med många under åren som haft problem med tändande lampor och alla har kört för försiktigt med bilen, man är rädd om sin bil därför blir det på detta sätt.
En bil som har automatlåda växlar ner själv så den kan man inte tvinga gå på högsta växel som man kan göra när den är manuell.
Bara fel - fel Berra tror inte du fått din info från "dom på Fiat" (min HB 12'a med aut har ex p-filter), alla dieselmotoriserade t.ex husbilar måste vara utrustade med partikelfilter! Detta krav på p-filter gäller from 2012, oavsett automatvxl-låda eller inte = det finns inga undantag!

Varför "chippning" halkar in här vet jag inte, mig veterligt är det dock bara vissa chip som Volvo levererar till vissa p-bilar som är godkända/certifierade hos myndigheterna - om man nu ska vara lite petig.

Tror att du drar både förhastade och förenklade slutsatser kring problem som att "knäcka motorer, försiktig körning, olja hit och dit ... mm". Knappast några normala moderna bilmotorer måste varvas ur och då spec inte dieslar. Dieslar mår däremot inte bra om körningarna blir alltför korta (inkl kanske bara för laddn) och motorerna därmed inte tillräckligt varma för att t.ex bränna ur partikelfilter (kräver ju en temp på 600 grader under minst 20 min), en sådan process måste fö ske under en sammanhängande tidsperiod utan avbrott.

Betr varvtalsregulator, i "oplanerade" kraftiga nedförslut med max motorbroms på 1'an, då funkar ingen varvtalsregulator spec inte för tunga husbilar. I försök att inte bränna bromsarna för hårt stiger motorvarvet alltför lätt, en balansgång som många ggr sker i panik, då kan man möjligen "knäcka" en motor" knappast annars.
 
Toppen