• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HBK vs Facebook...

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej

Jag använder HBK för att bidra med tekniska lösningar, ibland mer el. mindre
för lite underfundiga kommentarer men gärna tips, support till flertalet men, men...

När det kommer till de personer som jag både delar helger, personliga tankar,
möten med mellan likasinnade, tips på mer inriktade plan, detta sker i grupper på facebook!

Gör jag rätt & hur gör du? ;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag är inte så värst aktiv på Facebook gruppen eftersom jag tycker den har ett problem. Allt för många frågar saker där som svaren redan finns på forumet. Jag ställde frågan i Facebook gruppen vad de använde den till och fick flera svar att sen den kom behöver dom inte gå in på forumet längre, en oroande tendens tycker jag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

För att komma åt Facebook måste man väl ha ett konto där? Det har inte jag, har aldrig haft och kommer antagligen aldrig att ha det. Därmed förstås att jag aldrig läst något där.

Rätt eller fel? För mig är det rätt men antagligen inte för andra.

En anledning till mitt ställningstagande är FS skrupellösa inställning till människors personliga integritet, obefintliga kontroll av ålder och därmed väldigt ungas möjlighet att skriva där om sig själva och andra som sedan inte går att ta bort när man blir lite äldre och kanske mera insiktsfull. Många är de som råkat illa ut efter vad som skrivits på Facebook. (Och ja, jag vet att det finns mycket värre sidor.) Sedan är det en rent kommersiell sida med allt vad det innebär i form av reklam, rättigheter till bildmaterial mm.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HBK vs Facebook...

Facebook vågade jag mig inte på eftersom jag hade hört och läst så mycket negativt om den företeelsen. I ett tappert försök att hänga med i utvecklingen så gick jag med i Twitter i stället som jag uppfattade som en "mildare" variant av Facebook. Mina farhågor besannades dock. Det tycks vara ett forum för folk med obegränsad tid till "umgänge" på nätet och som accepterar vad som helst så länge det försiggår i cyberrymden och inte är "på riktigt". Att frottera sig med kändisar tycks vara lockande för många och det var just det som fick mig att inte engagera mig i Twitter. Jag ser ingen mening med den sortens forum!

Upplys mig!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

Synes det er som at sammenligne æbler og pærer eller traktorer og biler.
Det er to helt forskellige medier på hver sine kvaliteter.

Jeg er ny på Facebook - ca. 3 måneder.
Använder ca. 5 profiler, uploader bilder, film etc.
Synes det er helt OK,
når blot man indstiller sig på at Facebook ikke er et forum.

Facebook er et verdensorienteret medie
til at finde andre mennesker med fælles interesser
som t.ex. familie, foto, film, internet i Danmark, blomster etc.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: HBK vs Facebook...

Någon förmodligen yngre medlem i klubben skrev häromdagen att vi äldre borde försöka skaffa oss ett liv i stället för att skriva i HBK forum.
Jag tycker mig hinna med bra än så länge och tittar in varje dag under förutsättning att jag inte är ute i vildmarken utan uppkoppling, men detta kanske inte skulle fungera om jag även vore aktiv på andra fora?

Redan nu med HBK som mitt enda engagemang i sociala medier så måste jag ge den unge kritikern rätt i att detta ibland kan konkurrera med annat i livet, verför jag inte ens vill ge delar av ett lillfinger till Facebook eller annat dyligt. Jag tar risken att jag missar något viktigt med jämnmod.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag har alltid läst i motorklubbens (där jag är medlem) gästbok men märkt att det blir färre o färre inlägg där. Sedan ett år förstår jag varför när jag gått med i FB. Det är här de sociala kontakterna sköts. Här kan jag kommunicera med mina vänner inom favoritsporterna orientering och rally på ett sätt som jag aldrig haft möjlighet till tidigare. Ångrar inte en sekund på att min fru övertalade mig.

HBK-forumet är ju naturligtvis ovärderligt och kan ju inte ersättas med FB men kan komplettera varandra.
Hälsning
Bertil
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: HBK vs Facebook...

Vet inte om det är sant, men har läst någonstans att allt som publiceras på FB är FB:s egendom. Det gör i alla fall att jag håller mig därifrån. Med tanke på att så mycket av det som skrivs här hos HBK kan läsas i andra sajter har jag blivit mycket försiktig med vad jag skriver. Det man en gång lagt ut på nätet har man inte längre någon kontroll över. Det är ju samma sak med Google, de har stenkoll på vad som pubilicerats och kan använda det hur de behagar. Kalla mej gärna gammaldags och teknikfientlig, det bjuder jag på.
Ove.g
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

ang. Facebook, så kan det vara bra att spara sina inloggningsuppgifter så anhöriga kan stänga kontot ifall det är önskvärt, vid bortgång.
En av mina bästa vänner gick bort för tidigt (48år), och familjen hade ett elände att stänga hans konto, stor frustration.

Jag hoppade på FB när det kom, men ångrade mej då det spårade ur då alla skulle va vän med alla i början, jag minns att det var inte lätt att släcka ner kontot då, nu är jag tillbaka, dock med bara familj och de närmaste vännerna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Jag har valt att både vara aktiv här och på fb och det fungerar utmärkt. Eftersom jag inte är författare eller fotograf bryr jag mig inte om ev copyright för bilder och text på fb. Att man kan läsa vad som skrivs på internet är sant men det gäller också forum som detta. Det är kanske litet öppnare på fb men det ämnet oroar mig inte alls. Vill någon övervaka mig är de välkommna för jag bryr mig inte. Vad skulle någon med den infon till undar jag.
Att umgås har jag alltid gillat och fb är bara något som gör det lättare. Den som har flest vänner tycker jag är rikast :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

"vän" idag verkar blivit "ej fiende"
Stämmer att vi är fullständigt kontrollerade på nätet, på gott o ont.
Var väl i våras som det stod att nån vänsterextremistgrupp på uppdrag av expressen, hälsade på hos folk som kommenterat i nått forum.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: HBK vs Facebook...

Att det finns grupper som ger sig på saker och personer de inte gillar är ju en tråkig utvecklig i samhället. De har det ju lättare att hitta offer i informationsamhället men det är nog nästan omöjligt att undvika. Alla har ett rätt stort elektroniskt spår idag om man vet var och hur man skall leta. Vill man undvika detta får man nog gå helt "off grid" och i princip leva helt oregistrerad utanför samhället. Allt hänger idag ihop och att du finns på nätet är en förutsättnig för det mesta. Att bara sakna fast adress kan ställa till svårgheter och du kan nog knappt fungera idag med bara kontanter utan konton, kort email mm.
Man kan tycka mycket om detta och gilla eller ogilla men det blir bara mera ihopkopplat. Fb är bara en liten del av denna helhet. Efter 42 år i branchen ser jag kanske mest fördelarna men att hoppa av tåget tror jag inte går och varför skulle man göra det:)
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: HBK vs Facebook...

Jag var tidigare med i en lokal klubb för MC-åkare.
Klubben hade en hemsida som var väldigt lik HBK's.
Där skrevs det på ett likvärdigt sätt också, fast MC relaterat.
Sedan några år tillbaka så började ett fåtal som träffats genom MC-klubben skriva på Facebook också.
Idag är MC-klubbens hemsida helt död, skrivs inget där längre.

Jag tror tyvärr det kommer att bli likadant i HBK,
fast det tar längre tid eftersom vi är fler medlemmar.
/Leif
 
Toppen