• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri till digitalt skjutmått

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det någon som vet var jag skall leta efter ett batteri till mitt digitala skjutmått?
Typ knappcell
!,5 - 1.55 Volt
Ø 7 mm
Höjd 5 mm.

Det hade varit väldigt enkelt om jag hade kvar det gamla batteriet vilket jag inte har. Jag tycker det känns onödigt att slänga skjutmåttet & köpa ett nytt. pga ett batteri.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Nej, dessvärre gör det inte det, bara att det ska vara 1.5 - 1,55 volt. Jag grämer mej för att jag rörde bort det gamla batteriet. Hade jag haft det kvar så vore det bara att köpa ett likadant.
Jag får väl fortsätta att leta. Det bör väl finnas någonstans där man kan söka på mått & spänning.

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Som någon tidigare sagt, till skjutmått brukar det vara LR44 eller SR44. Samma mått och spänning men der sernare ett silveroxidbatteri med längre livslängd som kanske inte säljs längre.
// Göte J
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Även mitt (kasserade) Mitutoyo skjutmått har LR44 och då vi använder extremt mycket digitala mätinstrument på jobbet har dom flesta LR44.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Jag har haft ett digitalt skjutmått köpt på Claes Olsson 1990 någon gång men gav bort det tydligen (har letat hemma rätt länge nu...).

Mitt tips är att du Googlar på "digitalt skjutmått" och väljer Bilder. Se om du kan hitta samma modell som du har och gå vidare till vem som säljer måttet.

Så här ser Jula's mått (och då har dom säkert batterier också):
Jula-mått.jpg

... och kostar 199:- (med nya batterier)!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

LR44 & SR44 har måtten 11.4±0.2 mm diameter & 5.2±0.2 mm i höjd. Det batteri jag söker skall passa i ett fack som är 7 x 5 mm där 7 mm är diametern. Något batteri som är Ø 7 mm har jag inte hittat men väl batterier som är 6,8 mm. Höjden 5 mm verkar svårare. Toleransen på de flesta batterier verkar vara ± 0.2 mm & då skall i så fall batteriet vara Ø 6.8 x 4,8. Jag fortsätter att leta men mottar gärna ytterligare tips & råd.

Bennie
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Sorry att jag inte läste måtten du skrev från början. Men enligt en referenslista från Energizer finns inget batteri 6,8 mm högre än 2,60 mm. Däremot med 7,9 mm finns 5,35mm höjd modell 309 eller 393 (low drain/high drain) eller med höjd 3,60mm modell 384/392 .
Modell 393 kallas av någon fabrikant SR 48W /LR 48 eller G5
// Göte J
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Kan det vara så att det ska vara 2 seriekopplade batterier?

2 x 2,6 mm (vid diameter 6,8 mm) blir ju 5,2 mm, vilket stämmer ganska väl med måttet som Bennsan uppger.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Kan det vara så att det ska vara 2 seriekopplade batterier?

2 x 2,6 mm (vid diameter 6,8 mm) blir ju 5,2 mm, vilket stämmer ganska väl med måttet som Bennsan uppger.

Nej, det var bara ett batteri från början. Att använda 2 seriekopplade funkar inte eftersom spänningen då blir 3 volt. Det kanske blir lättare om jag lägger in en bild som Bengt-Åke efterfrågar.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Här kommer bilderna, hoppas dom hjälper. Jag har kontaktat Prylus men intresset var noll från hans sida.

Bennie
 

Bilagor

  • Skjutmått 001.JPG
    Skjutmått 001.JPG
    3,3 MB · Visningar: 19
  • Skjutmått 002.JPG
    Skjutmått 002.JPG
    2,2 MB · Visningar: 0
  • Skjutmått 011.JPG
    Skjutmått 011.JPG
    663,1 KB · Visningar: 9

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Hej
Tycker mig känna igen asken
Vad står det på ovansidan fodralet
"Powerfix"
Har ett likadant
På mitt står det CR 2032 3vt
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Batteri till digitalt skjutmått

Det jag hittat är att CR 2032 3vt är Ø 20mm, tjocklek 3,2 mm & 3 volt. Men tack i alla fall.

Jag har förresten gjort ett nytt försök med Prylus, får se om jag får något svar.

Bennie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen