• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

plissegardin vid vinterförvaring

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan se att en del hb på vår långtidsparkering dragit för plissegardinerna.
Nu har jag fått tipset av husbilshandlare att INTE dra för dessa vid vintervilan, då tydligen funktionen försämras avsevärt.

Vad har ni för erfarenheter?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Undrar vilken funktion som menas?
 
F

F.d. 50446

Guest
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Förmodar "viljan att vika ihop sig" efter vinterns utdragna tillvaro :)
jag satsar på att ha dem ihopvikta i vintervilan, men har ingen tidigare erfarenhet.

mvh från Pär
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Vi har inte dragit för "gardinerna" i framrutorna, men längre bak tror jag de blev utdragna till hälften. Vi tror att vi inte drog ned dem förra året och det fungerade ju bra, på denna bilen.
Gjorde nog lika dant på de tidigare bilarne!?
Det klart att om man töjer ut det vikbara och låter det vara så en lång tid, så bör det vara bekymmer med "minnet" på vecken. Det gäller nog i första hand framrutorna som är stora.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Det er stor forskjell på plisse med og uten styreliner. Med styreline er det nesten ingen minne om lang tid utstrekt - uten kan det bli litt plundrete å pakke sammen de første par gangene etter en lang til med strekk. Vi stenger igjen med våre når bilen skal stå lenge.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Jag har provat med eller utan plisségardiner i några år. De fungerar lika bra efter vintern. Har man värmen på så bör man använda isoleringsmattor.
Jag har alltid värmen på och några schweiziska enhands-musfällor (finns hos granngården) uppställda i olika skåp och luckor. I början av vintersäsongen när det blir minusgrader får jag alltid några napp, men sedan är det lungt resten av vintern.
Jag tror att mössen kommer in genom motorrummet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Undrar vilken funktion som menas?

Förmodar "viljan att vika ihop sig" efter vinterns utdragna tillvaro :)
jag satsar på att ha dem ihopvikta i vintervilan, men har ingen tidigare erfarenhet.
T
mvh från Pär

Stämmer bra, just viljan att vecka tillbaka sig in i sitt fack.

Min granne fick mögel när han drog för gardinerna och plissegardin ,håkan

Detta var intressant, tanken har fallit mej in att ventilationen försämras av gardinerna.

Jag har provat med eller utan plisségardiner i några år. De fungerar lika bra efter vintern. Har man värmen på så bör man använda isoleringsmattor.
Jag har alltid värmen på och några schweiziska enhands-musfällor (finns hos granngården) uppställda i olika skåp och luckor. I början av vintersäsongen när det blir minusgrader får jag alltid några napp, men sedan är det lungt resten av vintern.
Jag tror att mössen kommer in genom motorrummet.

Jag trodde värmen fick mössen att kämpa sig in i husbilen (?)

Jag kom på en fundering till fördelar/nackdelar med gardinerna fördragena?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Har sett fram emot dessa plisse gardiner i nästa bil som ganska säkert blir en helintregerad bil.
Men om det är sådant skräp så undrar man vart utvecklingen har gått?
Är det verkligen så att man inte kan ha dom fördragna hela vintern utan att få problem med mögel o funktion?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Jag har plisse, men det är inget jag rekommenderas. Fungerar ju bara som insynsskydd.
 
J

Jarn

Guest
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Det finns ju olika typer av plissé gardiner.
Jag har tidigare haft tunna nästan plastpappersliknande varianter, de har även varit lite skramliga i hållarna.

Nu har jag betydligt kraftigare variant på sidorutorna som är mer av typ kraftig textil. Är betydligt bättre tycker jag o helt ljudlösa så klart.

Jag har alltid haft dem fördragna vid vinteruppställningen i flera månader utan problem. Iofs så står jag ju inne i en lada då.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: plissegardin vid vinterförvaring

Jag bör nog precisera mig bättre. Jag har inte haft problem med fukt/mögel, utan mest irriterad på konstruktionen. Sidofönstren innebär att man inte kan installera vanliga extralås vid dörrhandtaget. På vindrutans insida kan man inte ha sugproppsfästen för gps och annat, då måste de bort för att kunna dra för gardinen. Den följer heller inte den välvda rutan, vilket är ett mindre problem.
Men eftersom alternativet är en gardin hängandes i taket vid ratten/instrumentbrädan, så föredrar jag plissé-problemet. Sen blir det täcke över framdelen/-rutan efter behov.
 
Toppen