• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HERE Beta för Android

G

Göran & Carola

Guest
Gratis navigationsappen HERE Beta finns nu att ladda ner för de flesta nyare Androidtelefonerna på denna länk:

HERE for Android beta | HERE

Några av grundfinesserna är stöd för offline navigering och live information om trafik. Dessutom kan man synka sina egna sparade platser mellan telefonen och desktop-sidan here.com om man registrerar sig.
Valfria kartor kan laddas ner från appen för offline navigeringen. Fungerar också, som Sjöberg skrev i en annan tråd, tillsammans med Locus.

Jag har själv använt windows phone appen i väst Europa under två resor och tyckt den fungerat bra. Vore intressant att höra om någon fler har några erfarenheter av appen.

Edit: Kommer också enligt HERE att komma till IOS
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: HERE Beta för Android

Jag har haft Nokia Lumia 1020 nu några år och använt HERE's kartor och navigering.

Överlägsen alla andra kartappar med navigering, som jag provat inklusive Google-maps och Apple's kartor.

Har doch inte använt rena rama navigationsappr.

hälsning
jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HERE Beta för Android

Jag kollade lite på "here" och den verkar bra. Vill man inte åka motorvägar kan den få problem på längre sträckor. Jag noterade att vägtullen i Göteborg gjorde att den föreslog en väg via Jönköping från Orust till Tyskland! Typisk navigatorreaktion. Hameln i Tyskland har döpts om till Hamelin. Vill Nokia bli informerade om sina missar och hur bär man sig åt för att rapportera sådant?

För övrigt så uppträder den ungefär som alla andra navigatorer. Oviljan hos mig att använda "kortaste väg", beroende på de "fantastiska" vägval man riskerar då, gör att den väljer bort färjor som skulle korta resvägen avsevärt men inte minska restiden. Det är sådant man bör ta hänsyn till vid appnavigering. Papperskarta bredvid underlättar, som alltid!

Jappe
 
Senast ändrad:
G

Göran & Carola

Guest
Sv: HERE Beta för Android

Jag kollade lite på "here" och den verkar bra. Vill man inte åka motorvägar kan den få problem på längre sträckor. Jag noterade att vägtullen i Göteborg gjorde att den föreslog en väg via Jönköping från Orust till Tyskland! Typisk navigatorreaktion. Hameln i Tyskland har döpts om till Hamelin. Vill Nokia bli informerade om sina missar och hur bär man sig åt för att rapportera sådant?

För övrigt så uppträder den ungefär som alla andra navigatorer. Oviljan hos mig att använda "kortaste väg", beroende på de "fantastiska" vägval man riskerar då, gör att den väljer bort färjor som skulle korta resvägen avsevärt men inte minska restiden. Det är sådant man bör ta hänsyn till vid appnavigering. Papperskarta bredvid underlättar, som alltid!

Jappe

Som framgår av denna länk från Swedroid vill HERE få feedback via Twitter.

Nokias kartprogram HERE kan nu laddas hem av alla - Swedroid

/ Göran
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: HERE Beta för Android

Tack för tipset Göran&Carola!

Jag har sparat min gamla Nokia N8, enbart för att den hade detta navigeringsprogram med fria uppdateringar.

Jag har använt Here offline i Portugal, Grekland,Turkiet samt i Sydostasien.
Fungerat mycket bra.
Idag har jag installerat på min Samsung, och ser fram emot att klara mig med endast en mobil på mina resor.

Conny H
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Beta för Android

Nog borde Nokia kunna göra bättre appar än denna men eftersom den är gratis kan man inte klaga!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: HERE Beta för Android

?

T.ex. Vad skulle du vija förbättra i den? Vad är det som inte fungerar? Vore trevligt att få veta det.

Jyrki
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: HERE Beta för Android

Jag har använt Here Maps och Here Drive sedan Lumia 920 släpptes för tre år sedan.
Har varit mycket bra (nästan oumbärlig) att ha när jag cyklat, promenerat, åkt tåg samt
naturligtvis kört bil i olika städer runt europa, utan mobil eller annan internet förbindelse.
Den nu släppta betan för Android är officiellt avsedd för Samsungs nyare enheter med max
6,9 tums skärm. Den verkar dock även fungera på andra fabrikat.
Kommer även till IOS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Beta för Android

?

T.ex. Vad skulle du vija förbättra i den? Vad är det som inte fungerar? Vore trevligt att få veta det.

Jyrki

I jämförelse med tex iGO verkar den vara rudimentär, förhoppningsvis får den skarpa versionen fler inställningar.

Som gratisversion är den gångbar, undrar om den skarpa versionen blir gratis?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Beta för Android

Det borde gå att beräkna fler ruttval och visa var på översiktskartan trafikstörningarna finns!

Screenshot_2014-10-24-21-47-55-794537.png
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HERE Beta för Android

Den har gitt deg 3 alternativer, dra sideveis i det nedre feltet så får du detaljene om de andre. Detaljer om trafikkstørninger ligger i rute-listen.
Det eneste jeg savner er muligheten for å sette høyde og vekt restriksjoner, men det ligger sikkert ikke inne i kartdataene. Mer imponert ble jeg over offline satimage med nesten samme oppløsning som i google earth online. Tester selv med Australia og NZ - totalt 900 MB kartdata.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: HERE Beta för Android

Kanonapp! Den passar som hand i handske med Locus Pro i en platta. Äntligen kan jag stiga ur apple-världen utan att oroa mig för konsekvenserna av ett sådant djärvt beslut. Poiviewer + iGo Primo har fått en konkurrent som heter duga! Sygic kan slänga sig i väggen men får stanna kvar på plattan som reserv.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HERE Beta för Android

Jag saknar fler alternativa vägar även efter att ha valt bort motorvägar, betalvägar, färjor m.m. som är så enkelt i iGO.

image.jpg
Brastad-Onsala
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: HERE Beta för Android

Min första resa med Here som biträdande kapten gick bra, inte ett enda fel i navigeringen under en resa på 10-11 mil till en adress i Örebro.
Jag tycker kanske att man får lite väl mycket påminnelser om när man ska svänga, men det är iofs rätt bra när man är utsocknes.

My Edited Video - YouTube

En annan bonus som löste ett bekymmer (som jag inte ens visste att jag hade) är att Here samarbetar med geocachings officiella app, det var smidigt för oss med den hobbyn.

Jag har inte vågat mig på Talk and drive än, jag måste besluta om det först, jag har röstnavigering i min Garmin och det brukar bli ett fasans liv när barnen börjar skrika kommandon bakifrån i husbilen om var de vill åka bara för att de inte är nöjda med vart jag vill åka! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: HERE Beta för Android

Hej, jag har mejlat en del fram och tillbaka till Heres support angående möjligheter att kunna ladda in egna filer i appen, till slut verkar de förstå vad jag menar men om jag tolkar svaret rätt så har inte detta högsta prioritet:

At the moment it is not a feature but I can say that we understand the need of it and that something is being done about it. I know from the experience that it will take some time

Men, appen fungerar rätt hyggligt ändå. :)

mvh jocke
 
Toppen