• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Hej,
Jag undrar om den finns någon här i klubben som bytt från husbil till en camper?

Hur har ni gjort med alla prylar som ska med? typ elverk (vid vintercamping) fiskeutrustning,grill elkablar och lite annat diverse man behöver?

Gärna lite info om fördelarna med en camper och om det finns några nackdelar med camper?

Jag är lite inne på att byta till detta då jag tror den skulle vara lite smidigare att parkera centralt och med 4x4 drift kommer man fram bättre vid vintercamping.
Och kan ha med släpkärra med skoter eller båt beroende på årstid.

Har tittat på S karossers camper någon som har en sådan?
Trivs ni bra med denna hur fungerar den på vintern typ -20 grader?

Bosse.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camper

En camper från företaget i Dorotea hade jag en kortare tid på 80-talet och en Iso-cab under flera år under 00-talen, båda parallellt med en konventionell husbil. Detta som ett komplement i perioder när jag inte hade fyrhjulsdrivna husbilar.

Båda modellerna fungerade väl även vid sträng vinterkyla (förutsatt att du utrustar bilen med dieselmotorvärmare) och Iso-cab var byggd så att den gick att använda med påkopplat släp till den L200 spm jag fortfarande har kvar. Fungerade bra för kortare fiskeresor med snöskoter eller båt på släp. Iso-cab var utrustad med dieselvärme, vilket var en klar fördel på vintern.
Det stora problemet är det extremt begränsade lastutrymmet, i dessa campers finns inte ens sänglådor. Man får packa det mesta skrymmande i baksätet på sin pick-up. På min Iso-cab hade jag en stor packlåda på taket, men en sådan duger endast för lätta prylar.

Det kan vara skäl att kika på Tischer Reisemobile eller campers från Bimobile.de,
dessa bygger campers på flakbilar där det ordinarie flaket plockas bort eller växelflakslösningar, vilket innebär att innerutrymmet i bolådan bli avsevärt större, plats för sänglådor. Rimligen borde även Dorotea kunna bygga på detta sätt, men jag har inte diskuterat saken med dem.

Om du har tänkt dig att göra längre turer med bilen men ändå kunna ha fördelarna med suverän framkomlighet och förmågan att kunna hantera släp både i fjällen och vid branta båtramper så bör du nog ändå i första hand spana efter en mer konventionell husbil men med inkopplingsbar 4WD och tillsatsväxellåda (=lågväxlar). Men visst, har man redan en pick-up blir det väldigt mycket billigare att komplettera med en camper; inte ens skatt på den. Räkna dock med en kraftig ökning av drivmedelsförbrukningen med camper på flaket, med min L200 från 1L till 11/2 L per mil.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camper

Här ett par bilder på min sista camper, en Isocab. Tämligen kortbyggd för att inte hindra användande av draget.
Båda bolådorna hade ett mycket begränsat färskvattenförråd och avlopen var enkla störtavlopp.
IMG_0278 (Large).JPG

CIMG0002 (Large).JPG

aake
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Camper

Hej
Vi gjorde tvärtom, började med en Cheva pickup och en Camper något äldre modell från Polar just pga fördelen med att kunna ställa av den och endast använda bilen. Vi åkte runt i Europa med den i 3 veckor och tyckte det var ok. MEN, som Aake skriver, packnings förmåga är mycket begränsad, även i de nyare från S-karossen, av naturliga skäl. Vi hade en takbox, kompletterade med lådutrymme under bordet, vi var/är 2 vuxna samt en stor hund. Värmen var fantastiskt helt enkelt och vi fick lite snits på att varje gång vi stannade för att sova över, ta ut utemöbler och annat som under färd stod på golvet inne i campern. Toan oxå trång förstås. Ibland saknar vi den men för det mesta inte.

Det visade sig att vi under våra 3 veckor i Södra Europa ställde av den 1 gång och på våra turer i Sverige 1 gång, så för att få det större utrymmet bytte vi till traditionell husbil men under 6 m. Fördelen med husbil är oxå att du kan gå till bodelen utan att gå ut. Mycket skönt när man hamnar i kö på autobahn.
Men vi ser fördelar med båda sorterna och hur du tänker använda den är nog det som avgör.( Och min långa sambo tyckte det var lite för kort säng. )

Sylvia
 

Bilagor

  • File_144.JPG
    File_144.JPG
    2,1 MB · Visningar: 14
  • Frukost Meller..JPG
    Frukost Meller..JPG
    1,5 MB · Visningar: 14

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Camper

Samma här vi gick från en Chevrolet Colorado (daily driver) med en äldre Polar camper till husbil.

Jag reflekterade på vikten, campern=390kg valde den då jag uppfattade den som "lätt"
Vår pickup som vi hade innan, fick lasta 520kg, så jag tyckde det borde funka.
När vi var lastade för färd så hade vi lastat 650kg, vet inte vad som vägde så mycket av det lilla man får med sig, så se upp med lastvikten.
Jag kompletterade även chevan med ett Air-Lift system bak, då den var väl mjuk i fjädringen.
Vindkänsligheten var även markant i högre farter.
Soppaförbrukningen steg från 1,3 till 1,5L/mil. med camper på.
Värmeni Polarcampern räckte till med råge vid minusgrader.
Packade gjorde vi i baksätet.

Skulle jag välja ett alternativ idag skulle det nog luta mot en 4x4 plåtis, ifall man inte måste ha ett flak i vardagen.

PÄRLAN
 

Bilagor

  • 2013-07-24 18.11.59.jpg
    2013-07-24 18.11.59.jpg
    2,3 MB · Visningar: 11

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Camper

Hej!
Är man två personer räcker en camper gott och väl även om utrymmet lär vara frusterande för dem som är vana vid husvagn/husbil, säger vi som vanligtvis står på campingar.

Den absolut största nackdelen är att bara några få vanliga pickuper klarar S-kaross camper från Dorotea utan överlast, så kolla med fabriken eller Åkebo som nyligen bytt bil.
ISOCAB som hade en lättare konstruktion tillverkas inte mer.

Förutom solpanel, radio, TV, dator, stolar och bord så har vi en bra bit över 200 prylat som är stuvade på ett sätt att jag nästan kan hitta dem med förbundna ögon. Förutom skåp, garderob och bilens baksäte (utan säte), så använder vi flaksidorna som föråd.

Tänk på att en campet blir ganska hög, i synnerhet med takbox. Samt att de har standardmått som beroende på bil gör att de kan vara lätt eller nästan ogörligt att ställa av dem på en camping.
//Conny

PS
Jag kom att tänka på att tjänstevikten i verklighet ofta visar sig var runt 100 kg högre än det står på registeringsbeviset, vilket gör att Max last minskar i motsvarande grad.
DS
 
Senast ändrad:
Toppen